Style

Familia sa a creat unul dintre cele mai cunoscute branduri de cognac din lume, dar el a vrut să ridice parfumeria la rang de artă. Şi a reuşit cu casa Kilian care îi poartă numele

25 sep 2018 1541 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Cred că, într-o zi, oamenii vor şti tot ce trebuie să ştie despre mine doar prin prisma parfumurilor mele“, a decretat Kilian Hennessy, fondatorul casei al cărei crez spune totul despre filosofia brandului - Kilian Perfume as an art (Parfumul ca artă - trad.). Tradiţia din familia sa l-ar fi putut purta pe alte cărări, cele ale creării de băuturi sofisticate (cognacul cu acelaşi nume), însă Kilian Hennessy a ales să-şi pună numele pe un alt tip de creaţie de lux, cel puţin la fel de aromată.

„Totdeauna am ştiut că nu o să mă alătur niciodată businessului familiei. Când eram în anul al cincilea de studii la Universitate, am avut de făcut o lucrare despre semantica mirosurilor. Ca să înţeleg mai bine subiectul despre care urma să scriu, am urmat cursurile unei şcoli pentru «nasuri». În prima zi, în primul minut în care am început să miros uleiurile esenţiale, am fost cucerit. Am ştiut imediat că parfumul va deveni lumea mea“, spune Kilian Hennessy, la mai bine de un deceniu de când a pus bazele propriei sale case de parfumuri.

Esenţele pe care le „adulmecase“ erau suficient de asemănătoare cu cele ale co-niacului tradiţional creat de ani întregi în familia sa, şi, cu toate acestea, suficient de detaşate de moştenirea familiei cât să-i dea tânărului viitor parfumier - acum în vârstă de 46 de ani - sentimentul de libertate şi de independenţă. Mica lui formă de rebeliune. Multe dintre parfumurile de azi ale lui Kilian Hennessy poartă în moleculele lor amintirile copilăriei sale, sub forma nuanţelor dulci de zahăr din alcool sau a acordurilor de lemn specifice butoaielor în care se ţinea coniacul.

„În timpul în care îmi scriam lucrarea, am făcut un interviu cu un tânăr parfumier al acelor vremuri - Jacques Cavallier (parfumier francez, creator al Acqua di Gio - n. red.), care m-a învăţat tot ceea ce ştiu acum. Astăzi, Jacques este parfumierul casei Louis Vuitton“, povesteşte Killian Hennessy pentru După Afaceri Premium.

Nici el nu s-a ţinut însă departe de numele mari ale parfumeriei. După finalizarea studiilor, fondatorul casei Killian a început să lucreze pentru Dior, apoi pentru Paco Rabanne, Alexander McQueen şi, în cele din urmă, pentru Giorgio Armani. Zece ani a pendulat între aceste nume, pentru ca apoi să-şi ia inima în dinţi şi să „dea naştere“, după cum spune el, unei colecţii de parfumuri care să reflecte exclusiv viziunea lui asupra conceptului de „lux“ în parfumerie.

În 2017, la zece ani de la lansarea propriei case, universul Kilian număra 35 de arome diferite, integrate în opt colecţii distincte, precum L’Oeuvre noire, Arabian Nights, Asian Tales, In the garden of good & evil sau Addictive state of mind. Preferatele fondatorului casei nu sunt, de obicei, cele care au şi cea mai mare priză la public. În România, parfumurile Kilian se găsesc în buticurile de parfumuri Obsentum din aeroportul Otopeni şi din centrul comercial Băneasa Shopping City din nordul Capitalei, dar şi în parfumeria Madison.

„Lucrez cu trei parfumieri de regulă: Calice Becker (creatoarea Woman in gold, lansat în septembrie 2017 şi a unui nou parfum dintr-o colecţie recentă, ce datează din august 2018), Alberto Morillas (nasul Dark lord, aromă care urmează să fie lansată în septembrie 2018 şi a unui alt parfum din colecţia din august) şi Sidonie Lancesseur (creatoarea Black phantom, un parfum pus pe piaţă în martie 2017).“

Lor li se adaugă alte două nume, cu care Kilian Hennessy a început colaborarea recent - Pascal Gaurin şi Honorine Blanc. De numele lui Pascal Gaurin se leagă parfumul Gold knight, ieşit la lumină în septembrie 2017, şi alte două parfumuri din noua colecţie lansată în august 2018, iar de cel al lui Honorine Blanc - un parfum de asemenea nou sub emblema Kilian.

„Crearea unui singur parfum este un proces îndelungat, care durează, de regulă, 18 luni. Găsesc inspiraţie în orice, dar, bineînţeles, cel mai frecvent în artă. Am realizat de asemenea că parfumurile mele devin din ce în ce mai autobiografice. Cred că, într-o zi, oamenii vor şti tot ce trebuie să ştie despre mine doar prin prisma parfumurilor mele. Parfumul trebuie să fie, iniţial, o poveste impresionantă, înainte de a fi o armonie olfactivă desăvârşită“, mărturiseşte Kilian Hennessy.

El îşi asociază parfumurile cu filmele, spunând că lucrează aidoma unui regizor, care întâi urmăreşte scenariul şi abia apoi începe producţia. Şi dacă alte case îşi denumesc parfumurile după numele ingredientului principal folosit în conceperea lor, Kilian Hennessy are o altă strategie - alege denumirile pornind de la o emoţie pe care o asociază cu respectiva aromă şi colecţie, care să exprime ideea că fiecare parfum este începutul unei poveşti care încă nu a fost spusă.

Şi, pentru că a venit vorba de arome, Kilian Hennessy se mândreşte cu o colecţie de ingrediente pe care puţine case şi le permit în parfumurile lor, fie pentru că preţurile sunt prohibitive, fie deoarece sunt extrem de rare. Oud este unul dintre ele, un ingredient interzis, până în urmă cu câţiva ani, parfumierilor din Occident. De când oudul - aroma lemnului copacului cu acelaşi nume - a fost din nou permis în utilizarea parfumurilor, creatorii se bucură să-l poată avea, pentru a da o notă lemnoasă şi uşor animalică esenţelor pe care le concep.

În seria ingredientelor inedite se înscrie şi vetiverul din Haiti, o esenţă aurie, cu aromă dulceagă şi catifelată, caracterizată şi prin persistenţă. Cantitatea maximă de vetiver din Haiti permisă de organizaţia IFRA (International Fragrance Association) a fost folosită în parfumul Dark lord, al lui Kilian, una dintre vedetele acestei toamne.

Vanilia de Bourbon, care completează această „colecţie“, a devenit, în ultimii ani, unul dintre cele mai scumpe uleiuri. Chiar şi aşa, aroma sa este prezentă în aproape toate parfumurile casei Kilian.

„Dintre toate, Dark lord este parfumul care concentrează toată cariera mea profesională de până acum. Este un parfum foarte masculin, care conţine piper, vetiver şi piele, dar care are şi o serie de note feminine - precum cele de iasomie, pentru a crea acorduri nemaimirosite niciodată înainte. Exact la fel cum Jean Paul Guerlain (parfumier francez - n. red.) a făcut cu parfumul său - Vetiver.“

Numele pe care le pomeneşte arată aşadar că Kilian nu ar fi fost nimic - sau poate nu ar fi fost atât cât este acum - fără „muzele“ sale în ale parfumeriei. De la ei şi de la el însuşi a învăţat că parfumeria este ca o culegere de poveşti, de filme şi de emoţii, care trebuie să-şi găsească locul în lumea agitată a zilelor noastre.

„Un parfum bun este cel care deschide noi drumuri olfactive în industrie, o aromă pe care nu o poţi asocia cu nimic altceva care există deja în piaţă. Cumpărătorul nu vrea să aibă acelaşi miros cu alte 500 de milioane de oameni, la fel cum nicio femeie nu vrea să ajungă la o petrecere şi să constate că poartă aceeaşi rochie cu altcineva“, explică Kilian Hennessy.

Mai departe, rolul lui, spune chiar el, este să creeze parfumuri pe care oamenii nu şi le-ar putea imagina vreodată. Bucuria lui supremă se manifestă atunci când oamenii înţeleg ce emoţie a vrut el să exprime cu un parfum.

Există un ingredient pe care niciodată nu l-ar vedea în parfumurile lui? Ei bine, ...

„Niciodată să nu spui niciodată“, conchide Kilian Hennessy. La fel ca-n viaţă.