Style

O lume virtuală, virtuală, virtuală: Ne dăm întâlnire cu medicul în clinici virtuale, dansăm la distanţă de partener şi profesor, ne măsurăm singuri pentru un costum made to measure sau bespoke pe care croitorul ni-l pregăteşte dincolo de ecranul unui computer. Ce mai putem face pe internet?

26 mai 2020 445 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În ultimele săptămâni am realizat că putem face online mult mai multe lucruri decât am fi crezut până acum posibil. Nici măcar cărţile SF sau filmele din acelaşi gen nu ne-au pregătit pentru cât de rapid avea să se schimbe lumea reală în mai puţin de două luni. Ce este interesant de observat este că mediul de afaceri părea deja pregătit pentru astfel de schimbări, iar dacă nu era, atunci ei bine, s-a mişcat cu viteza luminii. Pentru că, în orice situaţie, adaptarea e cheia supravieţuirii.

Aşa am ajuns să ne dăm întâlnire cu medicul în clinici virtuale, să dansăm la distanţă de partener şi profesor, să ne măsurăm singuri pentru un costum made to measure sau bespoke pe care croitorul ni-l pregăteşte dincolo de ecranul unui computer. Şi câte şi mai câte. Deşi cu siguranţă nu am reuşit să cuprindem în cuvinte toate câte s-au schimbat, am adunat câteva idei menite să servească fie drept inspiraţie, fie drept ajutor în aceste zile.

Am călătorit deja cu gândul şi cu ajutorul Google Maps sau al multitudinii de aplicaţii şi platforme disponibile în această perioadă când vacanţele reale pot fi doar la stadiul de vis sau de proiect.

Am aflat că şi concertele se organizează pe internet, iar artiştii performează în faţa unui public virtual, dar real, care se bucură de cântăreţul favorit în propria sufragerie. Lipseşte cu siguranţă energia dată de mulţimea de la concertele offline, însă online te poţi simţi mai aproape de formaţia sau artistul care pare că îţi oferă un show privat.

Lumea Disney este şi ea acum la doar câteva click-uri distanţă. Poţi face o călătorie în adâncuri alături de Nemo, poţi escalada munţi fermecaţi sau îţi poţi da întâlnire cu personajele preferate. Poţi chiar să zbori alături de Peter Pan către Neverland. Ce dacă nu a ales-o pe Tinker Bell, ci pe Wendy, Neverland e Neverland.

Ah, şi tot virtual, poţi primi lecţii de la specialiştii în frumuseţe despre cum să îţi îngrijeşti unghiile, părul sau cum să îţi creionezi un machiaj reuşit acasă. Consultanţii saloanelor de înfrumuseţare Beauty District din Bucureşti oferă astfel de şedinte pe pagina de Instagram spre exemplu. Nu e chiar răsfăţul aşteptat, dar baba suferă la frumuseţe.

Între atâtea idei şi proiecte, ce altceva mai e virtual?

 

Telemedicina, o soluţie permanentă?

Reţeaua Regina Maria, al doilea jucător din piaţa privată de sănătate, a lansat în această perioadă o clinică virtuală, mai exact un loc unde pacienţii şi medicii îşi dau întâlnire pe aplicaţia Microsoft Teams mai degrabă decât într-un cabinet offline, între patru pereţi. În acest moment, cu o echipă de 530 de medici sunt acoperite 36 de specialităţi medicale precum medicină internă, gastroenterologie, ORL, endocrinologie, pediatrie, dermatologie sau psihologie pediatrică.

„Ne doream de ceva timp să testăm consultaţiile online. Aveam deja opţiunea «Întreabă un medic», prin care pacienţii pot adresa întrebări scrise specialiştilor noştri, completând un formular de pe site, dar implementând tot mai multe soluţii digitale în ultimii doi ani, aveam în plan să lansăm şi o platformă mai complexă.

Pandemia doar a grăbit aceste planuri“, spune Fady Chreih, CEO Regina Maria. Le-a grăbit atât de mult, încât a durat puţin peste o săptămână ca platforma să devină funcţională: de la design, la testare, implementare, inclusiv integrarea cu toate celelalte sisteme interne şi operaţionalizare. Pacienţii realizează o programare medicală online de pe desktop sau aplicaţia mobilă, dar şi prin Call Center, programarea fiind ulterior confirmată printr-un e-mail cu o invitaţie de întâlnire pe aplicaţia Teams.

„La ora stabilită, atât medicii, cât şi pacienţii vor intra în întâlnire, pe Teams, pentru o experienţă faţă în faţă în timp real, doar dând click pe linkul din invitaţie.“

O consultaţie online nu permite însă realizarea investigaţiilor sau recoltarea de analize, pentru care este necesară prezenţa fizică în clinică. În cazul urgenţelor medicale - inclusiv al celor depistate online - pacientul ajunge tot în mediul offline. Spre exemplu, policlinicile şi spitalele Regina Maria sunt în continuare deschise, pentru nevoi medicale imediate, care nu suportă amânare şi nu pot fi rezolvate online.

„Telemedicina poate scurta traseul medical de la diagnostic până la tratament, iar telemonitorizarea poate îmbunătăţi calitatea vieţii pacienţilor cu boli cronice. Ea poate facilita accesul la servicii şi tratament specializat în zone unde nu există suficienţi specialişti sau unde accesul la servicii medicale se face cu dificultate. Avem convingerea că telemedicina poate rămâne o soluţie foarte eficientă şi după ridicarea stării de urgenţă, dacă va fi păstrat şi extins cadrul legal necesar.“

 

Petreceri virtuale cu mixolog propriu

Vlad Mihălăchioiu a lansat acum circa patru ani the date., un brand de petreceri pop-up ce a adunat până acum în portofoliu zeci de evenimente şi o comunitate de 10.000 de oameni. Business-ul a pornit cu un eveniment la fiecare 3 luni, ulterior fiind organizată câte o petrecere în fiecare lună.

„În timp, the date. a devenit umbrela şi pentru un alt brand, «the date drinks.». La începutul acestui an reuşisem să semnăm parteneriate importante pentru o extindere naţională şi internaţională, iar conceptele de evenimente erau pregătite în avans, până pe 31.12.2020.“

În contextul actual, începând cu data de 9 martie, business-ul de petreceri a fost închis şi ce a urmat a fost o perioadă stresantă şi incertă, după cum spune chiar Vlad. „Acum ne resetăm şi descoperim noi oportunităţi. Aşa ne-a venit ideea unei experienţe de tip puzzle cocktails.“ Mai exact, au fost create puzzle-uri din mai multe „piese“, respectiv bază alcoolică, aromă specială, fresh şi top. Pachetele sunt însoţite de instrucţiuni de la experţii în mixologie ai companiei.

„Un pachet conţine o scrisoare personalizată, etichete nominale, ghid de întrebuinţare, 3-6 sticluţe de alcool, o sticluţă de sirop, două sticluţe de suc de citrice, garnish şi apă tonică. Toate băuturile propuse sunt deja testate la petrecerile the date. din ultimul an.“

Puzzle-ul este unul destul de simplu, spune Vlad, fie alegi o reţetă propusă de mixologi - care te transpune pentru un moment la petrecerile the date. -, fie urmezi un chestionar telefonic, adică alegi baza alcoolică - vodka, gin, rom, whiskey, alegi unul dintre cele şase siropuri disponibile - yuzu, tonka bean, passion fruit, forest fruit, vanilla sau soc - şi apoi mixologii vor adăuga ingredientele necesare pentru ca băutura să fie la nivel de cocktail bar. Aceste pachete se pot livra zilnic în Bucureşti în intervalul orar 12:00 - 22:00.

„Cu siguranţă mediul online este cheia în perioada următoare. Acest puzzle este doar vârful iceberg-ului din planul nostru“, conchide Vlad Mihălăchioiu fără a oferi prea multe detalii.

 

Mobila devine virtuală cu ajutorul realităţii augmentate

„Cu realitatea augmentată văd produsul în camera mea“. Aşa sună mesajul retailerului de mobilier Mobexpert care a creionat astfel un produs ce permite cumpărătorilor să aleagă o piesă de mobilier sau o decoraţiune şi să o aducă virtual direct în locuinţa proprie.

Astfel, poţi testa cum se potriveşte un produs într-o cameră sau într-o locuinţă din punct de vedere al dimensiunilor, dar poţi totodată decide dacă se asortează cu celelalte piese din casă din punct de vedere al designului sau al culorilor. O serie de produse pot fi astfel vizualizate în format 3D de pe mobil sau tabletă, iar după ce a fost scanată podeaua şi camera, canapeaua, lampa sau scaunul sunt aduse în locul dorit. Mai mult, ele pot fi mutate doar prin mişcarea unui deget dintr-un colţ în altul al încăperii.

Necesită mult mai puţin efort decât în realitate, iar alegerile sunt mai sigure odată testate. Iar pentru a completa experienţa virtuală, produsele pot fi apoi comandate online.

 

Împreună, dar separat

Până nu de mult, de câteva ori pe săptămână, serile sau dimineţile erau dedicate mişcării, indiferent ce nume purta ea: aerobic, zumba, box sau, de ce nu, tango, vals sau salsa. Între timp, fie că e vorba de sport sau de dans, cursurile de grup şi cele individuale au fost suspendate, iar sălile şi-au închis porţile.

Activitatea zilnică a devenit iniţial, în primele săptămâni de izolare, - dincolo de muncă - statul pe canapea şi memoratul tuturor filmelor şi serialelor de pe platforma Netflix. A fost însă o soluţie temporară, până când mintea s-a acomodat, iar corpul a început să ceară din nou mişcare. Multora le-a fost greu să găsească motivaţia să facă sport singuri, din amintiri, între aceiaşi patru pereţi sau în jurul blocului, aşa că mai multe companii de specialitate s-au mişcat destul de rapid şi au mutat clasele în online.

Lanţul de şcoli de dans Arthur Murray, venit pe piaţa locală în 2014, continuă cursurile în online, pe platforma Zoom. „Ce trebuie să faceţi: descărcaţi aplicaţia Zoom sau accesaţi pagina Zoom.com, daţi click pe Join a meeting (nu aveţi nevoie de un cont), tastaţi ID-ul şi fiţi gata de dans!“ Nu sună foarte greu, recunosc!

Pentru cei care simt că au două picioare stângi şi nu vor să îşi dovedească contrariul, retailerul de echipamente sportive Decathlon, liderul pieţei de profil, „organizează“ zilnic, chiar de mai multe ori pe zi, pe pagina proprie de Facebook, diferite tipuri de antrenamente pentru acasă. Pentru toţi ceilalţi există întâlnirile unu la unu, cu instructorul personal, doar că nu face-to-face, ci pe platformele video.

 

Modă, artă şi un strop de tehnologie

Un costum bespoke are acelaşi efect asupra doamnelor cu cel al unui corset de la Agent Provocateur asupra bărbaţilor. Obsesia pentru detalii şi munca artizanală fac ca un astfel de produs să se găsească la graniţa dintre modă şi artă. Ce se întâmplă însă în vremurile de pandemie, când întâlnirea cu un specialist devine aproape imposibilă? Ce se întâmplă cu discuţiile preliminarii, cu măsurătorile şi cu probele de după?

E simplu, se fac online!

„Întâmplarea face ca noua conjunctură care a apărut odată cu escaladarea pandemiei să ne găsească cumva pregătiţi pentru a putea continua activitatea Zenonni lucrând de la distanţă. Noi am suspendat întâlnirile cu clienţii în toate cele trei showroomuri de la Bucureşti, Moscova şi Chişinău şi am trecut la o activitate remote. Acest mod de lucru îl vom menţine până când riscul generat de acest virus va dispărea“, spune Ciprian Vlad, cofondator Zenonni Su Misura, primul business local de costume made-to-measure, lansat acum circa un deceniu alături de Simona Hulber.

El adaugă că fără a intra în contact direct cu clientul în showroomurile proprii, compania poate lua noi comenzi şi poate livra produsele realizate la comandă, fie made to measure, fie bespoke.

„Pentru a lua măsurile, folosim o aplicaţie lansată anul trecut, ce oferă posibilitatea de a face acest lucru de la distanţă. Clientul Zenonni îşi instalează aplicaţia pe telefon şi, odată activat procesul de luare a măsurilor corporale, aplicaţia ghidează pas cu pas acest proces.“ Ciprian spune că înainte de pandemie Zenonni a testat, dar nu prea a folosit acest tool, întrucât anulează experienţa clientului în showroom.

Aplicaţia este dezvoltată de un start-up din Statele Unite şi are marele avantaj că livrează măsurile corporale necesare dezvoltării de produs cu o acurateţe maximă, eliminând 100% eroarea umană.

Măsurile furnizate de aplicaţie ajung direct către producţia de costume sau de cămăşi. Aici se generează tiparul digital al fiecărui produs, pentru fiecare client în parte.

„Altfel spus, croitoria tradiţională este digitalizată 100%. Şedinţele de consiliere între client şi consultantul Zenonni se desfăşoară tot online. Apelam la această soluţie şi înainte de pandemie, atunci când clientul solicita consilierea personală fără a fi posibilă prezenţa în showroom sau deplasarea consilierului Zenonni la client.“

După ce această perioadă va trece, o serie de obiceiuri vor rămâne, dar relaţiile se sudează mai mult tot în offline, atât între oameni, cât şi între branduri şi clienţii lor.