Style

Pilotul de curse care a creat "Juliette has a gun", una dintre cele mai nonconformiste case de parfumuri din lume: Să ne imaginăm că parfumul este o armă de seducţie

11 mai 2015 2329 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Descendent al unei familii care a schimbat ireversibil industria modei, Romano Ricci s-a impus pe cont propriu prin modul nonconformist şi original de a reda feminitatea. „Juliette has a gun“ este casa de parfum pe care a fondat-o în 2007 şi care de atunci a încântat simţurile prin creaţii reper. Prezent la Bucureşti pentru a lansa noua creaţie în parfumeriile Beautik, Romano Ricci vorbeşte pentru După Afaceri Premium despre arta seducţiei şi despre cum femeia de astăzi se regăseşte olfactiv în portretul unei pu­ternice „Lady Vengeance“ şi mai puţin în cel al unei vulnerabile „Miss Charming“.

Romano Ricci are o alură de „bad boy“, dobândită poate şi graţie carierei de pilot de curse pe care a avut-o înainte de a se consacra alchimiei oflactive şi de a-şi fonda propria casă de parfumuri. Viteza şi mirosul de anvelope încinse sunt pasiuni de tinereţe care nu l-au putut ţine prea mult timp departe de „chemarea“ pentru parfumurile fine, atent cultivată în familie.

Este un Ricci, strănepot al venerabilei Nina, doamna modei haute couture de la Paris, şi nepot al parfumierului Roberto Ricci, cel care a creat clasicul „L’Air du Temps“. A copilărit în apropierea atelierelor de creaţie ale familiei sale, şi cum singur recunoaşte „poate mai importanţi decât moştenirea genetică sunt primii zece ani din viaţă care îţi decid mare parte din parcursul viitor al vieţii“.

A dorit să creeze parfumuri pentru o femeie nouă, "feminină, dar nu uşor de sedus", motiv pentru care şi-a numit casa de parfumuri „Juliette has a gun“ (n. trad. Julieta are o armă). Pentru el, arma simbolizează eliberarea femeilor şi, deşi evocă posibilitatea de răzbunare, este, în egală măsură, o armă de seducţie. El insistă că numele ales pentru propria casă de parfumuri "nu este despre violenţă".

„Nu este nimic agresiv. Să ne imaginăm că parfumul este o armă de seducţie. Încerc să prezint femeia într-o poziţie dominantă. Parfumul le dă femeilor încredere în sine, le ajută să atingă ceva ce poate altfel le-ar fi greu accesibil“, spune Romano Ricci.

În parfum, ca şi în viaţă, seducţia are multiple ipostaze.

„Seducţia în cuplu. Când eşti alături de partenerul tău de ani de zile, consider că seducţia este la fel de importantă ca la începutul unei relaţii. Seducţia este elementul-surpriză, neaşteptatul, acel lucru pe care nu putem pune mâna, dar care ne place extrem de mult“, explică el.

Când s-a hotărât să lucreze în lumea parfumurilor, el a petrecut şase ani studiind şi a creat primele sale parfumuri (Miss Charming şi Lady Vengeance) cu mult-apreciatul parfumier Francis Kurkdjian în 2006, cu un an înainte de a începe propria linie. Se gândeşte mereu cărui tip de femeie i se adresează, iar seria de parfumuri - portret (Lady Vengeance, Miss Charming, Citizen Queen, Calamity J) exprimă perfect viziunea sa în termeni olfactivi.

„Pentru mine femeia este o atracţie a contrariilor, o împletire dintre spiritul tradiţional şi cel modern. Percep femeia ca pe combinaţie dintre cele două contrarii, şi fiecare portret olfactiv pe care îl propun înfătişează acest tip de femeie. Uneori accentul cade mai puternic pe modelul femeii - Julieta, aşa cum este cazul parfumului Romantina. În alte cazuri în prim-plan este modelul divergent care exprimă dorinţa de androginitate, de putere şi domi­naţie.“

Crede că parfumeria tradiţională are nevoie de mai multă energie, mai mult dinamism şi oferă aceste lucruri prin parfumurile sale care „se joacă“ cu contrariile. „Miss Charming“, de exemplu, este un parfum fructat floral „ascuţit“ cu note de patchouli. „Not a perfume“ este un parfum cu o singură notă, transparent, în timp ce „Lady Vengeance“ este un parfum elegant, dar aspru, asemeni unui trandafir cu ţepi.

„Lady Vengeance este cel mai bine vândut parfum din gama «Juliette has a gun» la nivel global. Când am lansat Miss Char­ming şi Lady Vengeance, am fost convins că Miss Charming se va vinde mai bine. Însă nu a fost aşa. De ce vor femeile să fie mai mult Lady Vengence decât Miss Charming? Nu cred că răspunsul are legătură doar cu parfumul. Cred că femeile vor să fie într-o poziţie dominantă, iar Lady Vengeance este un parfum pentru femeile care vor să intimideze.“

Un lucru este sigur: femeia din creaţiile lui Romano Ricci nu va inspira niciodată indiferenţă. Ultima creaţie - Gentlewoman - lansată la Bucureşti personal de Romano Ricci şi disponibilă în parfumeriile Beautik, la fel ca restul creaţiilor JHG, spune o poveste uşor diferită.

„Gentlewoman este un parfum cologne. S-ar situa la mijloc, între femeia puternică şi cea care întruchipează modelul Cenuşăresei. Parfumul se adresează unei femei puternice, dar care nu foloseşte neapărat parfumul pentru a se impune.“

Pentru acest parfum, Romano Ricci a avut drept sursă de inspiraţie „dandysmul“ de gen feminin. Este un parfum cu latură masculină dedicat femeilor, un parfum care stârneşte cel puţin o ridicare din sprânceană. „Gentlewoman“ îmbină armonios notele de esenţă de neroli, absolu de flori de portocal şi bază lemnoasă de mosc. O creaţie regresivă care prin aromele de esenţă de migdale transpune purtătoarea în amintirile din copilărie şi „o îmbracă“ cu eleganţă şi rafinament.

Parfumurile sale sunt o provocare adusă „establishment“-ului şi numelor consacrate din parfumerie, care sunt venerate peste tot în lume unde parfumurile fine sunt înţelese şi iubite. Romano Ricci face parte din categoria tinerilor rebeli şi „edgy“, care nu dispun încă de autoritatea colegilor consacraţi, dar care îi fac pe maeştri să se întrebe în ce direcţie se va îndrepta lumea oare. Ei sunt elementul surpriză, cei care îi fac pe restul jucătorilor să se simtă ameninţaţi atunci când intră în teren. Se bucură de succes într-o industrie dominată în principal de tradiţie, ducând parfumul în locuri în care nu a mai fost vreodată. Cu siguranţă marii creatori stau cu ochii pe ei.

Romano Ricci a fost mânat de pasiune spre parfumurile de nişă şi a ajuns să aibă în portofoliu creaţii extraodinare care cuceresc purtătoarele cu aceeaşi intensitate cu care o fac mai clasicele creaţii.

A venit la interviu purtând un sacou negru, eşarfă roşie şi celebra pălărie care îi dă un aer fals de Al Pacino. Romano Ricci este pe de o parte fidel imaginii sale, dar pe de altă parte este foarte departe de ideea pe care ne-am putea-o face despre el. Vorbeşte relaxat, glumeşte, iar din când în când preia „tirul“ întrebărilor. În descoperirea omului înţelegem treptat cum „Juliette has a gun“ îi sea­mănă, prin caracterul impulsiv şi seducător.

Întâlnirea cu Romano Ricci simbolizează într-adevăr ceea ce ne atinge la mărcile numite " de nişă": întâlnirea cu personalitatea unui creator, această conexiune profundă de care marile case de parfumuri ne-au lipsit puţin câte puţin prin transformarea parfumeriei fine într-un fenomen de masă. Aromele create de aceste case de parfumuri tinere scot la lumină o sinceritate greu de găsit în produsele grupurilor inter­naţionale.