Style

Plasticul are nevoie de până la 1.000 de ani să se descompună, motiv pentru care a devenit inamicul public numărul unu pentru cei care se gândesc la viitorul planetei. Ce alternative au găsit jucătorii din modă?

20 dec 2019 610 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Plasticul are nevoie de până la 1.000 de ani să se descompună, motiv pentru care a devenit inamicul public numărul unu pentru cei care se gândesc la viitorul planetei. Iniţiative privind reducerea consumului de plastic - în orice formă a lui - sunt multe, însă insuficiente raportat la cantităţile folosite la nivel mondial în diferite industrii, de la modă la industria alimentară. 

Şi totuşi, unu câte unu, puţin câte puţin, fiecare dintre aceste proiecte contribuie la realizarea unei rezoluţii comune: o planetă mai curată.

Brandurile de modă au fost printre primele care s-au alăturat iniţiativei de a deveni mai prietenoase cu mediul, unele folosind materiale vegane, altele reciclând hainele ce nu mai sunt purtate, iar o parte dintre ele alegând să utilizeze plasticul tocmai spre binele planetei. Cum e posibil?

În această toamnă, două branduri internaţionale, dar din domenii aparent fără legătură şi-au unit forţele pentru a crea o colecţie capsulă din plastic reciclat. Mai exact, gigantul american Coca-Cola şi brandul italian de modă Diesel, cunoscut în special datorită pieselor din denim, au semnat un parteneriat pentru a realiza The (Re)Collection, o colecţie de modă realizată din ţesături care la rândul lor sunt obţinute din deşeuri de plastic.  

Rezultatul? Un total de 12 piese atemporale ce combină estetica Diesel cu amprenta iconică a Coca-Cola. Printre aceste creaţii se numără o jachetă workwear din denim cu detalii roşii, inscripţionată cu logoul Coca-Cola, pantaloni din denim cu un fit larg, pentru a pune în valoare toate siluetele şi un costum de baie întreg pentru femei - disponibil în două variante de (non) culoare, alb şi negru -, cu logourile celor două branduri amplasate central.

Piesele, ce pot fi purtate împreună sau separat, sunt menite să îi facă pe cumpărători să conştientizeze importanţa reci­clării, materialele folosite provenind fie din PET-uri (sticle de plastic) reciclate, fie din bumbac reciclat şi el.

„(…) Inspiraţi de viziunea noastră asupra viitorului, colaborăm cu Coca-Cola pentru a explora noi modalităţi de a produce materiale, în timp ce ne lansăm provocarea de a încorpora ţesături reciclate în colecţiile noastre“, spunea cu ocazia lansării acestei colecţii-capsulă Renzo Rosso, fondatorul Diesel.

O colaborare similară este cea dintre Zero Ă Maria Cornejo - brand de modă ce se descrie ca fiind „o marcă de lux cu conştiinţă“ - şi producătorul auto Hyundai. Mai exact, materialele rămase de pe urma realizării huselor pentru scaunele auto au fost transformate într-o serie de creaţii de modă prezentate sub forma unei colecţii capsulă în prima zi de New York Fashion Week. 

Iniţiativele de tip parteneriat ale acestor giganţi vin pe piaţă într-o perioadă în care consumatorii - mai ales cei tineri - caută branduri prietenoase cu mediul. Un studiu al Pulse of the Fashion Industry citat de CNN arată că o treime dintre persoanele intervievate îşi schimbă preferinţele în materie de branduri de modă în funcţie de accentul pe sustenabilitate pe care îl au acestea.

În acest context cele mai noi colecţii lansate de branduri sunt conturate în jurul ideii de sustenabilitate şi grijă pentru mediu. În timpul prezentării de modă din această toamnă, podiumul Dior a fost flancat de peste 160 de copaci adevăraţi care au fost plantaţi după show-ul de la Paris chiar în Oraşul Luminilor. De altfel, întregul spectacol a fost construit în jurul ideii de zero-waste, toate produsele şi materialele folosite în realizarea cadrului urmând a fi reciclate sau replantate, după caz.

Alte două case de modă - Preen şi Marni - au folosit pentru realizarea celor mai recente colecţii materiale obţinute din sticle de plastic. Ba mai mult, la prezentarea de modă din timpul Milan Fashion Week, Marni a creionat palmieri din sticle de plastic, haine vechi şi alte elemente de gen, tocmai pentru a ilustra importanţa reciclării şi grija mărcii pentru mediul înconjurător. Unul dintre pionierii acestui tip de iniţiative, designerul britanic Stella McCartney a folosit poliester reciclat şi plastic reciclat alături de bumbac organic pentru a-şi realiza noua colecţie.

Brandul ce-i poartă numele este 100% vegetarian. Spre exemplu, decizia ei de a nu folosi blană în creaţiile proprii datează de multă vreme, nu doar de câţiva ani de când acest tip de iniţiativă a luat amploare la nivelul întregii industrii. Mai exact, la ea datează din copilărie. Avea 12 ani când a decis să devină designer de modă. Tot atunci a decis să nu folosească blană sau piele în creaţiile sale, scrie publicaţia Wired. Ea însăşi este vegetariană şi un cunoscut activist pentru drepturile animalelor, la fel ca părinţii săi de altfel, muzicianul Paul McCartney şi fotografa-muzician Linda.

Aceasta a fost o decizie personală, emoţională, dar la momentul acela complet lipsită de simţ de  business, dat fiind că în industria luxului genţile şi pantofii sunt elemente-cheie. Pe de-o parte sunt achiziţiile pe care le fac clienţii care nu îşi permit să cumpere o rochie sau alte articole vestimentare mai scumpe. Pe de altă parte, dacă este folosită o piele exotică, de aligator sau şarpe, o pereche de sandale sau o geantă pot deveni obiecte de cult şi pot ajunge să coste o mică avere.

Totuşi, ce la prima vedere a pă­rut o decizie de business mai puţin inspirată s-a dovedit o filosofie de afaceri câştigătoare pentru cea care a devenit unul dintre cei mai cunoscuţi designeri de modă din lume, care a îmbrăcat participanţi la Olimpiadă, vedete, oameni de afaceri şi chiar şi pe Meghan Markle la propria nuntă. Pe urmele Stellei McCartney au păşit între timp cei care au criticat-o iniţial sau care au încercat să o convingă să se convertească la crezul celor mai mulţi.

Într-o perioadă în care grija pentru mediu a consumatorilor a devenit o realitate, tot mai multe branduri îşi schimbă politicile interne. Astfel, compania-mamă a casei Gucci, grupul Kering ce deţine printre altele şi Yves Saint Laurent, Balenciaga sau Bottega Veneta, a anunţat în timpul săptămânii modei că va avea o amprentă de carbon zero. Este vorba de operaţiunile întregului grup.

Industria de modă este una dintre cele mai poluante din lume, depăşind aviaţia sau transportul maritim. Este de fapt a doua cea mai poluantă din lume după industria petrolului. Poluează apa, dar şi consumă apa care este şi aşa o resursă extrem de preţioasă. Poluează aerul şi duce la despăduriri iresponsabile. În acest context au apărut pe piaţă ţesăturile din bumbac bio sau cele realizate cu ajutorul tehnologiei.

Totuşi impactul modei asupra mediului merge mai departe de atât, aspectul materialelor folosite fiind doar unul dintr-o listă mult mai lungă. Spre exemplu, recent, Prada a devenit primul brand de lux din lume care a obţinut un împrumut de la Crédit Agricole, un grup bancar din Franţa, împrumut care a venit la pachet cu o serie de condiţii legate de sustenabilitate, scrie Evening Standard. Una dintre condiţii presupune ca o parte dintre magazinele grupului să fie certificate gold sau platinum de către LEED (Leadership in Energy and Environmental Design). Astfel de certificări se acordă doar după atingerea unor standarde de sustenabilitate de către clădiri, de la modul în care sunt construite la consumul de energie şi de la managementul imobilului la deşeurile produse. A doua condiţie impusă este ca Prada să crească numărul de ore de training pentru angajaţi, iar a treia presupune reducerea treptată a consumului de nailon şi eliminarea lui până în 2021, materialul urmând a fi înlocuit cu econyl, o ţesătură obţinută din plastic reciclat.

Acesta este însă doar începutul pentru marile case de modă. Dar mai mult decât atât, schimbarea vine de la fiecare dintre consumatori în parte.

„Focusul ar trebui să fie pe a cumpăra mai puţin şi a purta ce avem din nou şi din nou. Nu trebuie să dăm bani pe haine ieftine (sau nu - n.red.) la care să renunţăm rapid“, concluziona recent pentru CNN Batsheva Hay, al cărei brand Batsheva reciclează materialele existente pentru a produce haine noi.

 

P.S. În linie cu această idee, deşi independent de ea, de la 1 noiembrie am decis ca timp de şase luni să nu mai cumpăr haine, încălţări sau accesorii, urmând a purta doar ce am deja. Sper să reuşesc! Un pas infim pentru omenire, un pas uriaş pentru mine!

 

Foto: Dior

Foto: Hyundai şi Zero Maria Cornejo

Foto: Diesel x Coca-Cola

Foto: Stella McCartney

Foto: Stella McCartney

Foto: Marni