Style

Primul val

07 mai 2009 70 afişări
Din aceeaşi categorie
In Statele Unite s-a raportat, de la inceputul anului, un numar mare de cazuri de abandon al ambarcatiunilor de catre proprietari „loviti" de criza financiara. Pe tarmurile romanesti valul crizei pare totusi sa fi ajuns domol.
Pe 1 mai, cand a inceput oficial sezonul de iahting in Marea Neagra, oamenii de afaceri, posesori de iahturi s-au intrecut in pregatiri pentru lansarea la apa a ambarcatiunilor de zeci de mii de euro.
In urma cu trei ani, pasionatii de iahting de abia incepeau sa-si cultive oficial acest hobby, se dadea startul pentru prima regata internationala din Romania si, desi nu existau ca infrastructura decat porturile Ana Yacht Club si Tomis (nu foarte modernizat), se achizitionau tot mai multe barci.
Spre comparatie, anul acesta numarul regatelor a crescut la 15, portul Tomis este in curs de amenajare si inca doua porturi (la Mangalia si Limanu) isi anunta intrarea pe piata. Si chiar daca intre timp a venit si criza, „cei cu adevarat pasionati de iahting nu vor fi afectati", spune Bogdan Andriescu, managing partner al societatii de brokeraj in asigurari Eos Risq Romania si proprietar al unei ambarcatiuni cu motor (dar pasionat al velelor).
In mai, managerul spune ca e nerabdator sa o lanseze la apa pe „Casandra", o adevarata casa pe apa cu lungimea de 9 metri, in Tulcea, urmand ca ambarcatiunea sa ramana acolo pentru restul anului.
Sfidarea crizei de catre cei pasionati de iahting se vede de altfel cel mai bine din graba cu care si-au lansat ambarcatiunile pe apa, la inceputul lunii, fara se se uite la cheltuieli (de la sute la cateva mii de euro) si cu entuziasmul unor copii care ies la joaca dupa o iarna lunga.
George Copos, proprietarul Ana Holding, si-a scos la apa pe 1 mai cele trei ambarcatiuni pe care le detine si a ales sa faca singur toate pregatirile necesare „botezului" anual.
A lucrat timp de trei zile la „finisajele" barcilor, ca slefuit si vopsit cu antivegetativ pe coca barcii (impiedica vegetatia marina sa se prinda de fundul barcii), si spune ca face asta din placere in fiecare an. Copos e pasionat de veliere de 5 ani de zile si de atunci a achizitionat trei barci: un model Janneau cu care a castigat prima regata internationala de pe litoralul romanesc in 2006 si pe care o foloseste acum pentru antrenament, un al doilea model Janneau pe care l-a cumparat pentru agrement in portul Ana Yacht Club (detinut tot de Copos).
Cea de-a treia barca este un velier special pentru „racing" cu care proprietarul Ana Holding a castigat anul trecut 5 regate. „Anul trecut ca sa ne gaseasca adversari pe masura a trebuit sa aduca in cadrul concursului campioni din Finlanda si Italia. Si tot i-am batut", povesteste mandru omul de afaceri, care planuieste si anul acesta sa participe la regatele de pe litoral.
Bogdan Craiciu, director Set Events (compania care organizeaza Boat Show si Regatta Marii Negre), si-a cumparat anul trecut o ambarcatiune cu motor Atlantis 55 (pret la dealer: 980.000 euro) pe care a tinut-o peste iarna in Bulgaria datorita costurilor mai reduse. „Ambarcatiunea a stat in apa tot timpul anului, iar de pregatirea inainte de lansarea la apa s-a ocupat dealerul de la care am cumparat-o", spune Craiciu.
Inainte de inceperea sezonului barca se ridica pe mal aproximativ o saptamana pentru pregatiri care costa intre 1.000 euro si 30.000 euro (pentru iahturi de mari dimensiuni). „Mai intai se verifica echipamentele de navigatie, se pregatesc motoarele (revizie), se vopseste ambarcatiunea cu antivegetativ, dupa care se lanseaza la apa", spune Craiciu. Si Razvan Jianu, proprietarul Gelata Italiana, si-a tinut velierul (Eol 777) la iernat in porturi mai „blande" precum cel din Bulgaria si a investit in barca, inainte de lansarea sa la apa, aproximativ 2.000 de euro pentru achizitionarea unei noi vele si schimbarea podelei in teak, un material mai rezistent care costa aproximativ 300 lei pe metrul patrat. Radu Tudorache, omul de afaceri care controleaza grupul farmaceutic Montero, este posesorul unei barci mai economice McGregor, iar pentru el lansarea la apa a costat in jur de cateva sute de euro, „echivalentul unui concediu de o saptamana, dar avantajul e ca dupa lansare poti avea concediu cu cazare gratis...pe barca." De altfel sfatul sau pentru cei ce vor sa achizitioneze o barca, mai ales in conditiile economice actuale, este „sa-ti cumperi o ambarcatiune mult mai ieftina decat ti-o poti permite la momentul achizitiei, altfel ea poate deveni o o povara financiara".