Economia verde

ANALIZĂ ZF. Pagina verde. Un nou pas pentru mai puţină poluare: din 2025 sticlele PET trebuie să conţină cel puţin 25% plastic reciclat

11.09.2024, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ Implementarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) aduce cu sine mari speranţe în ceea ce priveşte colectarea deşeurilor, în special cele de plastic, iar odată cu creşterea cantităţii colectate se asigură cantitatea necesară de plastic care să permită reciclarea în fulgi de PET, folosiţi apoi pentru fabricarea de noi ambalaje.

Anul 2025 aduce noi schimbări în ceea ce priveşte ambalajele din plastic, astfel că, după obligaţia de a avea capace ataşate, producătorii trebuie să se asigure că sticlele PET de băuturi cu capacitate de până la trei litri conţin cel puţin 25% plastic reciclat. Iar producătorii deja s-au adaptat la noile cerinţe, mai ales în contextul în care România nu excelează la capitolul plastic reciclat.

De exemplu, Coca-Cola HBC România, liderul pieţei de băuturi răcoritoare, care îmbuteliază anual peste 1 miliard de litri de sucuri şi ape, respectă deja obligaţia de la nivel european în ceea ce priveşte conţinutul de plastic reciclat al PET-urilor.

„Am reuşit să ne îndeplinim acest obiectiv prin începerea producţiei proprii de PET reciclat în noua unitate internă de decontaminare fulgi PET inaugurată în octombrie 2023 în fabrica noastră din Ploieşti. La nivelul Grupului Coca-Cola HBC, ţinta asumată este de 35% material reciclat utilizat în ambalaje până în 2025, cu un progres de 16% la finalul anului 2023“, spun reprezentanţii companiei, care are trei fabrici şi branduri precum Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Cappy Pulpy, Fuzetea, Dorna.

De altfel, Coca-Cola HBC a fost primul producător de băuturi din România care a început fabricarea de PET reciclat destinat ambalajelor pentru băuturile sale în unitatea proprie, printr-o investiţie totală de 55 de milioane de lei. Această investiţie a ajutat să dispună în mod constant de PET reciclat la standard ali­mentar, decontaminat chiar în fabrica proprie. Re­prezentanţii companiei adaugă că implementarea Sistemului Garanţie-Retur­nare începând din luna noiembrie a anului trecut facilitează accesul la ambalaje curate care pot fi transformate mai departe în fulgi PET şi apoi în ambalaje în care să fie îmbuteliate băuturile.

„La opt luni de când funcţionează, sistemul deja are rezultate semnificative în a impulsiona colectarea separată a ambalajelor de băuturi din plastic, sticlă sau aluminiu. Prin intermediul SGR, producătorii de băuturi vor putea avea acces la materie primă de calitate pentru a o utiliza în ambalajele lor“, precizează aceştia. Ideea este susţinută şi de Ioan Vâţ, director de vânzări şi membru al boardului ALPLA Packaging România, care spunea recent că în ultimele luni a observat o creştere a disponibilităţii de baloţi de sticle PET şi de fulgi PET de înaltă calitate, ceea ce coincide cu implementarea Sistemului Garanţie-Returnare. Fabrica PET Recycling Team livrează 18.000 de tone de plastic reciclat pe an pentru îmbuteliatorii de băuturi răcoritoare, produse lactate, apă minerală, bere şi ulei din România şi din regiune, conform celor mai recente date furnizate de companie.

Un alt jucător care a anticipat nevoia de a pune pe piaţă ambalaje cu mai mult plastic reciclat este PepsiCo, care a  lansat în 2020 la nivel european, inclusiv în România, rPET, sticla obÅ£inută din PET 100% reciclat. InvestiÅ£ia iniÅ£ială în proiect este de 4 mi­lioane de dolari. PepsiCo este în sectorul băuturilor din România numărul doi ca ÅŸi cotă de piaţă, după Coca-Cola HBC.

Mai departe, şi Romaqua Group, cel mai mare îmbuteliator de ape minerale, a pus pe piaţă ambalaje făcute din plastic reciclat. De exemplu, pe ambalajul sticlei de 2 litri de Borsec este menţionat faptul că „ambalajul este realizat cu PET reciclat rPET“.

rPET-ul este o variantă a materialului de tip PET, produsă din materii prime 100% reciclate, rPET fiind prescurtarea de la „recycled PET“, adică polietilena tereftalat reciclat. Acesta are aceleaşi proprietăţi ca orice PET clasic şi urmează un ciclu identic de colectare, sortare, tratare şi reciclare. rPET se deosebeşte totuşi prin impactul mai redus pe care îl are asupra mediului. Reciclarea plasticului afectează însă calitatea şi culoarea materialului, motiv pentru care se poate recicla de maximum patru-cinci ori.

România reciclează doar circa 30% din plasticul existent, conform datelor Eurostat, sub media UE şi obiectivele impuse de Comisia Europeană. Media UE este de 38%, conform ultimelor date, în timp ce în Olanda este de 57%, cel mai mare nivel din Uniunea Europeană. La polul opus stau Malta şi Franţa.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank