Economia verde

Cât de tare vă enervează capacele lipite de PET-uri? Găselniţa europeană care a adus un număr-record de reclamaţii pentru producătorii de băuturi

22.06.2024, 16:00 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Din luna iulie 2024, toate ambalajele de băuturi trebuie să aibă capacele ataşate, ca parte a unei directive europene prin care se încearcă reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului  Reprezentanţii Romaqua spuneau anterior că în toată istoria companiei nu au avut atât de multe plângeri ca atunci când au pus pe piaţă PET-uri cu capace ataşate.

Marii producători de băuturi au terminat dezvoltarea echipa­mentelor astfel încât să fie „la zi“ cu normele directivei europene care prevede ca ambalajele de plastic de unică folosinţă (SUP) să fie introduse pe piaţă doar dacă au capace care rămân ataşate. Deşi directiva include toate tipurile de ambalaje, inclusiv pe cele de ulei sau de lapte, producătorii de băuturi răcoritoare şi alcoolice sunt în centrul atenţiei, având în vedere că ei pun cele mai multe ambalaje pe piaţă.

„Începând cu data de 1 iunie 2024, toate produsele livrate de Ursus Breweries în ambalaj PET au capace ataşate. Trecerea la capace ataşate a presupus o investiţie în ajustarea instalaţiilor de umplere pentru toate cele trei fabrici unde ambalăm bere în PET. Pentru acest proiect, am colaborat îndeaproape cu furnizorii noştri, care împărtăşesc preocuparea pentru protejarea mediului. Iar soluţia aleasă este un standard folosit şi de alţi jucători din industriile îmbuteliatoare“, spun reprezentanţii Ursus Breweries, liderul pieţei de bere, care are trei fabrici mari, în Timişoara, Braşov şi Buzău.

Unul dintre primii jucători care au început implementarea capacelor ataşate a fost Coca-Cola HBC România, liderul pieţei de băuturi răcoritoare, care are pe plan local trei unităţi de producţie – la Timişoara, Ploieşti şi Vatra Dornei. Compania a început tranziţia în luna aprilie 2023, în mod etapizat, iar în acest moment întregul portofoliu de băuturi răcoritoare şi ape minerale este îmbuteliat în sticle cu capace ataşate.

„Adaptarea liniilor de producţie pentru aceste capace ataşate a implicat investiţii de 450.000 de euro. Soluţia de capac ataşat utilizată în prezent a fost dezvoltată în colaborare cu furnizorii de sisteme de închidere cu care compania colaborează în România“, a declarat Alice Nichita, corporate affairs & sustainability director în cadrul Coca-Cola HBC România.

Directiva europeană a stabilit un obiectiv de reciclare a sticlelor de plastic de unică folosinţă (SUP) de 77% până în 2025 şi de 90% până în 2029. Aceste sticle ar trebui să conţină cel puţin 25% plastic reciclat până în 2025. Şi producătorii de uleiuri vegetale sau cei de bere trebuie să adopte aceste măsuri. Practic, din 3 iulie 2024, toate sticlele de băuturi de până la trei litri trebuie să aibă capace sau dopuri ataşate, conform Ordonanţei de Guvern nr. 6/2021, care transpune în legislaţia naţională Directiva UE 2019/904.


În cadrul Sistemului Garanţie-Returnare se mai pot returna sticle fără capac chiar şi după 3 iulie 2024, deoarece sunt încă pe piaţă stocuri de produse îmbuteliate în urmă cu mai multe luni.


Pe de altă parte, Mihaela Drăghici, director PR în cadrul Romaqua Group, cel mai mare îmbuteliator de ape minerale, dar şi cel mai mare jucător român din sectorul băuturilor, povesteşte că producătorul a finalizat investiţiile încă de anul trecut pentru ca ambalajele să aibă capacele ataşate.

„Am şi pus atunci pe piaţă produsele Romaqua cu capac ataşat, însă reacţia consumatorilor ne-a determinat să revenim la vechiul dop. De la 1 iulie 2024, toate produsele Romaqua vor avea capac ataşat“.

De altfel, reprezentanţii compa­niei spuneau anterior că în toată istoria companiei nu au avut atât de multe plângeri ca atunci când au pus pe piaţă PET-uri cu capace ataşate.

„Consumatorii nu s-au obişnuit, nu le place sistemul. Timp de 25 de ani ne-am străduit să reducem greutatea ambalajelor. Am redus greutatea dopului cu 2,4 grame. Şi acum revenim din cauza soluţiei constructive destul de complexe“, a punctat Mihaela Drăghici, care adaugă că Romaqua Group a investit câteva sute de mii de lei în modificarea echipamentelor.

Pe de altă parte, Mihai Croitoru, director general al Nicoltana, îmbuteliatorul apei Lipova şi Keia, spune că în în privinţa consumatoriilor, feedbackul este în general unul pozitiv şi că s-a conştientizat faptul că ataşarea capacului de recipient ajută la protejarea mediului prin reducerea numărului de deşeuri de plastic. În plus, reciclarea prin sistemul SGR încurajează acest fapt pentru că nu se poate recupera garanţia pentru recipientele predate fără capac.

„Opiniile negative sunt în principal legate de o anumită stare de disconfort în cazul în care consumul se face direct din sticlă“, a punctat el.

Mihai Croitoru adaugă că nu a fost nevoie de investiţii suplimentare întrucât furnizorii au conceput un capac care se potriveşte pe maşinile actuale ale fabricii, fără a fi necesare mari ajustări sau investiţii.

„Noi am început treptat introducerea acestora în urmă cu trei luni, astfel că de la 1 iulie nu vor mai fi produse flacoane cu capace vechi.“

Gabriela Ionescu, marketing & communication director în cadrul companiei Perla Harghitei, cu afaceri de 151 de milioane de lei în 2023, spune că producătorul este la zi cu investiţiile prevăzute pentru acest proiect.

„Am schimbat capetele de închidere a dopurilor la maşinile de îmbuteliat, astfel încât să fie compatibile cu noile capace. Sunt în curs de adaptare şi maşinile de inspectat capace. Valoarea investiţiei era prevăzută în planul multianual de investiţii în modernizare a companiei, aici fiind incluse şi aspectele de conformitate.“

Ea adaugă că în România consumatorii, în special din rândul tinerilor, dar nu numai, au început să devină tot mai atenţi la problemele de mediu.

„Estimăm că sistemul de returnare a recipientelor, în vigoare din acest an, a contribuit vizibil la ridicarea gradului de conştientizare în acest sens. Pentru a instala un nou comportament în rândul consu­matorilor este nevoie de timp şi de o comunicare susţinută, iar preocuparea mass-media pe acest subiect merită salutată“, a punctat ea.

Chiar şi în aceste condiţii, în cadrul Sistemului Garanţie-Returnare se mai pot returna sticle fără capac chiar şi după 3 iulie 2024, deoarece sunt încă pe piaţă stocuri de produse îmbuteliate în urmă cu mai multe luni.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank