• Leu / EUR4.9477
  • Leu / GBP5.8810
  • Leu / USD4.7247
Economia verde

Magazinele zero waste, noul pariu al antreprenorilor: „Am încercat să ne prefacem că nu există plastic“

20.12.2021, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Ana Maria Răducanu, o tânără cu preocupări în domeniul ecologiei, a deschis la finalul anului 2020 magazinul Zero Waste, un loc de unde pot fi cumpărate produse alimentare şi nonalimentare în sistem vrac, fără a fi nevoie de ambalaje de unică folosinţă ♦ Raluca Răileanu, absolventă de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor, a pornit de la zero businessul Terrawell, din dorinţa de a ajuta oamenii să găsească produse fără plastic şi să aibă un stil de viaţă mai prietenos cu natura ♦ Pe fondul acestui trend, s-a creat şi o alianţă a fondatorilor de magazine zero-waste din România, care reuneşte antreprenori care au deschis astfel de magazine în Bucureşti, Sibiu, Piatra-Neamţ, Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe.

Magazinele zero waste reprezintă un nou val pe piaţa cumpărăturilor, într-o perioadă în care se vorbeşte tot mai mult despre risipă şi poluare. Astfel, mai mulţi antreprenori şi-au asumat responsabilitatea de a deschide locuri din care clienţii veniţi la cumpărături nu pleacă şi cu ambalaje inutile acasă. Produsele se cumpără vrac, în recipiente reutilizabile, şi astfel nu sunt generate deşeuri.

Ana Maria Răducanu, o tânără cu preocupări în domeniul ecologiei, este unul dintre aceşti antreprenori. Ea a deschis la finalul anului 2020, pe 14 decembrie, magazinul Zero Waste, un loc de unde pot fi cumpărate produse alimentare şi nonalimentare în sistem vrac, fără a fi nevoie de ambalaje de unică folosinţă.

Până la inaugurare, investiţiile ei ajunseseră la aproximativ 30.000 de euro, din care circa 25.000 de euro erau investiţia proprie, din economii, iar restul a venit dintr-o campanie de crowdfunding. După jumătate de an de funcţionare, potrivit calculelor în baza bonurilor pe care le-a scos, un număr de 21.000 de ambalaje de plastic care nu au mai fost folosite, pentru că oamenii au ales să cumpere în sistem vrac.

La magazinul Zero Waste, care se află pe strada Buzeşti din Capitală, la numărul 20, se vând cereale, leguminoase, condimente, nuci, fructe uscate, dar şi produse de îngrijire personală sau de curăţenie vândute fie vrac, fie în ambalaje compostabile, fie în ambalaje în sistem circular, care sunt aduse la magazin şi trimise mai departe producătorului pentru a fi refolosite. Astfel, nu este generat deloc gunoi.

„Încurajăm acest sistem circular de ambalaje, pentru că toţi avem acasă în debara un raft cu borcane sau o pungă cu pungi. Ideea a venit din nevoia mea de a avea un loc de unde să pot face astfel de cumpărături. Am locuit şi am călătorit în comunităţi intenţionale ecologice, eco-villages, nişte microsocietăţi construite pe ecologie în toate aspectele vieţii. Aveam posibilitatea de a reduce la minimum deşeurile pe care le creez. Când am venit acasă, îmi era imposibil să fac asta. Pentru absolut orice aveam nevoie, trebuia să generez munţi de ambalaje, cele mai multe – din plastic, din păcate“, îşi aminteşte Ana Maria Răducanu.

Ea spune că în România există mai multe magazine similare cu al ei, conceptul fiind însă unic în Bucureşti. Ea face parte dintr-o alianţă a fondatorilor de magazine zero waste din România, împreună cu alţi antreprenori care au deschis astfel de locuri – la Sibiu, la Piatra- Neamţ, Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe.

„Avem nevoie să ne reducem impactul asupra mediului, iar astfel de magazine atrag atenţia. Piaţa este însă foarte la început, iar aceste magazine se chinuie foarte mult să supravieţuiască, pentru că obiceiurile de consum nu există, abia acum se formează.“

Raluca Răileanu, absolventă de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor, se înscrie şi ea în seria antreprenorilor care pariază pe „zero waste“. Ea a pornit de la zero businessul Terrawell, din dorinţa de a ajuta oamenii să găsească produse fără plastic şi să aibă un stil de viaţă mai prietenos cu natura. Astfel, cu economiile proprii, de mai puţin de 3.000 de euro, a adunat câteva produse fără amabalaje din plastic, din ţară şi din străinătate, şi în august 2019 a deschis un magazin online.

„Am încercat să ne prefacem că nu există plastic. Dificultatea a fost să găsesc produsele, dar alternative existau. Aşa m-am gândit să le pun pe toate la un loc, să le găsească lumea mai uşor“, spune Raluca Răileanu, fondatoarea Terrawell.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz