Economia verde

Pagina verde. EcoNews ZF

25.09.2024, 00:04 Autor: Mădălina Dediu Panaete

RetuRo va deschide al şaptelea centru de numărare şi sortare, în Prahova

RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare, va deschide al şaptelea centru pentru colectarea şi procesarea ambalajelor SGR, în comuna Ariceştii Rahtivani, judeţul Prahova. Centrul va fi inaugurat pe 1 octombrie.

Conform celor mai recente date, în opt luni de la implementare, Sistemul de Garanţie-Returnare s-a dezvoltat constant, înregistrând lunar cifre în evoluţie. În luna iulie a.c., conform raportării preliminare, consumatorii au returnat 470 de milioane de ambalaje SGR, cu 35% mai mult comparativ cu luna iunie. Per total, 3,5 miliarde de ambalaje SGR au fost puse pe piaţă de către producători în primele 8 luni de funcţionare a programului, dintre care peste 1,3 de miliarde au fost returnate de consumatori.

75.000 tone de materiale, reprezentând aproximativ 83% din cantitatea de ambalaje colectată, au fost direcţionate către unităţi de reciclare.

RetuRO asigură întoarcerea materialelor în piaţă, precum şi transparenţa parcursului acestor materiale pe întregul lanţ, din momentul punerii pe piaţă, colectării, până la intrarea în staţiile de reciclare.

Până în prezent, 75.000 de comercianţi s-au înscris pe platforma SGR, iar jumătate dintre ei au semnat deja contractul cu RetuRO, ceea ce înseamnă că pot colecta ambalaje SGR, conform ultimelor date.

 

♦ Studiu: 51% dintre români văd costurile ridicate principala barieră în adoptarea practicilor sustenabile

În viziunea românilor, principalele motive pentru adoptarea unui model sustenabil la nivelul societăţii sunt protejarea mediului înconjurător (41%), schimbările climatice recente (40%), reducerea risipei (35%) şi diminuarea resurselor disponibile (32%), conform unui studiu Reveal Marketing Research. În ceea ce priveşte barierele în adoptarea practicilor sustenabile, costurile ridicate ale produselor sustenabile (51%), neîncrederea în produsele şi serviciile sustenabile (49%), lipsa de interes faţă de sustenabilitate (42%) şi obişnuinţa cu stilul de viaţă actual (41%) sunt cel mai des menţionate, arată sursa citată. Despre modalităţile prin care companiile şi organizaţiile pot îndeplini aşteptările românilor şi sprijini iniţiativele eco-friendly 7 din 10 respondenţi cred că adoptarea unui stil de viaţă sustenabil este importantă în prezent, având un impact direct asupra calităţii vieţii, iar 76% au declarat că, în ultimul an, au consumat sau utilizat produse sustenabile, în special alimente (67%) şi îmbrăcăminte sau încălţăminte (35%).

Referitor la diferitele categorii de produse şi servicii, românii consideră că cele mai multe iniţiative sustenabile pot fi regăsite în sectoare precum energie (38%), alimente şi băuturi (37%) sau retail (26%).

În viitor, românii îşi doresc ca organizaţiile şi companiile să sprijine iniţiative eco-friendly, în principal prin dezvoltarea şi lansarea de produse sustenabile (37%), adoptarea de tehnologii şi procese mai ecologice (36%), şi organizarea de campanii de conştientizare şi educaţie ecologică (35%). Comparativ cu 2023, aceste aşteptări au fost exprimate într-o măsură semnificativ mai mică.

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 15-20 August 2024 pe un eşantion reprezentantiv naţional, aplicat online pentru universul persoanelor cu vârsta 18Ă, din mediul urban şi mediul rural mare. Mărimea eşantionului a fost de 1.007 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este Ă/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

 

♦ Viitorul sustenabil, prin ochii liceenilor din Câmpina

Liceenii din Câmpina au fost invitaţi de Secretariatul Pactului Climatic European să îşi închipuie cum arată viitorul oraşului lor, mai precis ce opţiuni de viitor există, luând în considerare provocările climatice cu care se confruntă localităţile ce au caracteristicile municipiului cunoscut cândva sub denumirea de „oraşul petrolului“ sau „capitala aurului negru“. Elevii au participat la un exerciţiu de imaginaţie, construind, împreună, un scenariu creativ şi îndrăzneţ, care a luat în calcul provocările ecologice şi climatice cu care ne confruntăm atât la nivel global, cât şi local. Scenariul a gravitat în jurul conceptului de Buen Vivir, care propune prioritizarea valorilor relaţionale şi comunitare, între oameni, şi între oameni şi natură. Exerciţiul le-a permis tinerilor nu doar să documenteze şi să înţeleagă riscurile asociate cu schimbări climatice severe, ci şi să imagineze soluţii, oferindu-le şansa de a îşi pune la treabă prospeţimea mentală şi de a gândi în afara normelor convenţionale, stimulându-le simţul responsabilităţii şi încurajându-i să se implice civic pentru subiecte de interes pentru comunitatea căreia îi aparţin.

În continuarea exerciţiului de planificare a viitorului, elevii au participat la un joc de echipă care i-a ajutat să înţeleagă mai bine complexitatea schimbărilor climatice. Climate Fresk este un joc interactiv ce nu oferă doar date, ci permite o înţelegere holistică a fenomenului, bazându-se pe dialog şi gândire critică şi favorizând acţiunea în direcţia unui viitor sustenabil.

Atelierul de viitoruri posibile de dezvoltare locală şi participarea la Climate Fresk au fost facilitate de REPER21, şi s-au derulat pe 20 şi 22 septembrie, la Câmpina, în contextul Câmpina YOUth ART Festival 2024, organizat de GEYC. Activităţile fac parte din angajamentul cetăţenesc propus de Secretariatul Pactului Verde European pentru a face cunoscute publicului larg ameninţările pe care le reprezintă schimbările climatice şi a încuraja formarea de comportamente responsabile.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank