• Leu / EUR5.0847
  • Leu / GBP5.7545
  • Leu / USD4.3768
Economia verde

Pagina verde. Cum încearcă un brand care antrenează generaţii de „constructori“ să fie prietenos cu mediul. „Anvelopele din seturile Lego sunt realizate folosind plase de pescuit vechi şi ulei de motor reciclat“

15.10.2025, 00:06 Autor: Alexandra Matei

 Toate demersurile către o producţie mai sustenabilă şi către piese de Lego prietenoase cu mediul pornesc din laboratorul de sustenabilitate al grupului, situat în Billund, Danemarca, acolo unde a început povestea Lego în 1932.

Lego, una dintre cele mai cunoscute companii de jucării din lume, face paşi tot mai fermi către un viitor mai verde. Cu o istorie construită pe creativitate şi joacă, brandul danez îşi propune acum să reconstruiască modul în care produce – de la materialele folosite pentru celebrele cărămizi până la energia care le dă viaţă în fabrici.

„Peste jumătate din materialele pe care le cumpărăm de la furnizorii din diverse industrii pentru a face piese Lego sunt produse din surse regenerabile. Fabricăm mai multe dintre elementele noastre din materiale mai sustenabile, cum ar fi unele dintre anvelopele din seturile Lego, care sunt realizate folosind, spre exemplu, plase de pescuit vechi şi ulei de motor reciclat. (...) În total, mai mult de 30% dintre materialele folosite în producţia pieselor Lego provin din surse sustenabile. Am testat deja peste 600 de tipuri de materiale pentru a găsi cele mai sigure şi durabile variante“, spune Annette Stube, chief sustainability officer în cadrul Lego Group. Totodată, menţionează ea, circa 900 de piese Lego transparente conţin materiale reciclate provenite din blaturi de lucru din marmură artificială, iar peste 200 de elemente flexibile sunt fabricate din zahăr extras din trestie de zahăr braziliană.

Un alt pas important în direcţia sustenabilităţii este reducerea plasticului de unică folosinţă.

„Am introdus ambalaje pe bază de hârtie. În prezent, aproximativ 93% dintre ambalaje sunt reciclabile. Ambiţia noastră este de a ajunge să avem până în 2027 toate ambalajele sustenabile“, precizează Annette Stube.

Grupul Lego mizează şi pe energia rege­nerabilă pentru toate operaţiunile sale, precum şi pe creşterea capacităţii solare. Obiectivul grupului pe termen lung, până în 2050, este de a ajunge la zero emisii nete de carbon.

Totuşi, drumul spre un Lego complet verde nu este lipsit de obstacole. „Există o mulţime de provocări. Cea mai mare este faptul că 99% din emisiile noastre sunt acum în afara propriilor noastre fabrici, deci în afara controlului nostru“, subliniază chief sustainability officer-ul Lego.

Annette Stube, chief sustainability officer în cadrul Lego Group: În total, mai mult de 30% dintre materialele folosite în producţia pieselor Lego provin din surse sustenabile. Am testat deja peste 600 de tipuri de materiale pentru a găsi cele mai sigure şi durabile variante.

Toate demersurile către o producţie mai sustenabilă şi către piese de Lego prietenoase cu mediul pornesc din laboratorul de sustenabilitate al grupului, situat în Billund, Danemarca, dotat cu echipamente şi utilaje care testează siguranţa, calitatea şi durabilitatea materialelor folosite în procesul de producţie al pieselor de Lego.

Grupul Lego are şase fabrici în lume în prezent, situate în Danemarca, Ungaria, Cehia, Mexic, China şi Vietnam. Se planifică deschiderea unei a şaptea fabrici în Statele Unite, care ar urma să fie finalizată în 2027.

Prima fabrică Lego a fost deschisă în Billund, Danemarca, locul în care a fost fondată compania de către Ole Kirk Christiansen. Anul deschiderii este 1932, însă iniţial fabrica producea jucării din lemn. Producţia pieselor de Lego a pornit în 1949. În acel an, fabrica din Billund a început să producă primele Automatic Binding Bricks, predecesoarele actualelor piese Lego.

Fabrica din Billund este considerată centrul istoric al companiei şi continuă să funcţioneze şi astăzi, fiind una dintre cele mai importante unităţi de producţie şi dezvoltare ale grupului.

Unitatea de producţie din Billund are astăzi peste 600 de angajaţi. Într-una din încăperile fabricii, peste 60 de echipamente complet auto­matizate produc piesele de Lego, iar alte cinci utilaje autonome le colectează şi le transportă până la banda care le conduce direct în depozit.

Piesele de Lego produse în fabrica din Billund sunt trimise apoi către fabrica din Cehia a grupului, unde sunt pregătite pentru ambalare.

Businessul Lego este prezent pe piaţa locală de peste un deceniu şi generează aproape 280 mil. lei vânzări anuale, cu o echipă de 24 de angajaţi, potrivit datelor publice aferente anului 2024. Începând din 2009, Lego s-a dezvoltat pe piaţa locală prin magazine proprii, având o creştere efervescentă în primii ani în România. Ulterior însă, ritmul de creşere s-a mai redus.

O campanie editorială Ziarul Financiar