Economia verde

Cozile de la aparatele de colectare par a fi nesfârşite mai ales în zilele de weekend, când oamenii merg cu saci întregi cu sute de ambalaje pentru a-şi recupera garanţiile plătite.

Pagina verde. Întâmplări din SGR: aparatele de colectare funcţionează după program de odihnă, iar cozile par de multe ori nesfârşite. În prezent, 90% din ambalajele puse pe piaţă au logoul „Ambalaj cu garanţie“, deşi mai pot circula, în paralel, până la sfârşitul anului şi cele fără logo.

10.08.2024, 16:45 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Situaţiile neplăcute cauzate de funcţio­narea aparatelor de colectare a ambalajelor din cadrul Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) fac tot mai dificilă asimilarea programului de cetăţeni.

De pildă, pe aparatul montat în interiorul unui magazin Mega Image din zona Timpuri Noi din Bucureşti, cu program între orele 7:00 şi 00:00, stă postat un anunţ potrivit căruia, „pentru a respecta orele de odihnă prevăzute de Legea 61/1991, auto­matul de colectare a ambalajelor cu garanţie nu este disponibil între orele 22:00 şi 8:00“. Magazinul este amplasat la parterul unui bloc de locuinţe, astfel că explicaţia angajaţilor este că locatarii de la primele etaje sunt deranjaţi de zgomotul produs de spargerea sticlelor în automat.

„În ceea ce priveşte maga­zinele Mega Image, cele mai multe dintre acestea sunt maga­zine de proximitate, situate la parterul blocurilor. În acest context, este necesar ca automa­tele de colectare montate în interiorul magazinelor să res­pecte orele de linişte, conform reglementărilor în vigoare, dat fiind că dispozitivele de compactare pot fi zgomotoase. Acest aspect este, de altfel, menţionat şi în ghidul privind specificaţiile şi cerinţele pentru automatele de colectare pe care RetuRO îl pune la dispoziţia furnizorilor de echipamente care operează în Sistemul de Garanţie-Returnare şi a comercianţilor“, spun reprezentanţii RetuRO.

O altă problemă identificată de un cetă­ţean al Capitalei este legată de modul de gestionare a aparatelor de colectare şi a capacităţii lor.

„Iniţial, în cadrul Lidl, era un aparat de colectare în interiorul magazinului. Ulterior, s-au mai instalat două aparate afară, dar a fost desfiinţat cel din interior, deşi oricum sunt cozi şi la cele două recent deschise în exterior“, spune Alex, un bucureştean care merge frecvent să recicleze ambalaje cu logoul SGR. Aparatul RVM (Reverse Vending Machine) din interior există încă, deci nu a fost mutat afară, astfel că ar fi putut fi lăsat să funcţioneze în continuare, crede el.

Din perspectiva RetuRO, dublarea numărului de echipamente funcţionale în magazin este un lucru bun, iar compania nu comentează cu privire la RVM-ul din interiorul magazinului.

Între timp, cozile de la aparatele de colectare par a fi nesfârşite mai ales în zilele de weekend, când oamenii merg cu saci întregi cu sute de ambalaje pentru a-şi recupera garanţiile plătite. Lor li se adaugă însă şi oamenii străzi, care au văzut în Sistemul Garanţie-Returnare o modalitate de a obţine venituri, astfel că merg prin oraş şi colectează ambalajele cu garanţie aruncate, le strâng în saci şi îngroaşă rândurile celor care stau zeci de minute în faţa automatelor RVM.

În acest moment, există în piaţă aproximativ 4.000 de automate de colectare a ambalajelor în întreaga ţară. Comercianţii pot colecta însă atât prin intermediul acestor automate, cât şi manual. Este obligatoriu ca fiecare automat să fie legat de un retailer, astfel că nu poate funcţiona independent, deoarece aşa prevede legea.

În prezent, 90% din ambalajele puse pe piaţă au logoul „Ambalaj cu garanţieì, deşi mai pot circula, în paralel, până la sfârşitul anului şi cele fără logo. Estimările sunt că, la finalul primului an de SGR se va ajunge la un volum de 6 miliarde de ambalaje colectate. Până acum, ratele de colectare au crescut de la o lună la alta, după cum spunea recent Anca Marinescu, corporate affairs & communication manager la RetuRO, la emisiunea online de business ZF Live.

Conform studiilor RetuRO, peste 90% dintre români au auzit de SGR, peste jumătate dintre ei au returnat măcar o dată ambalaje şi peste 40% returnează constant. Până acum au fost colectate aproape 900 de milioane de ambalaje şi urmează să fie atins primul miliard.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank