Economia verde

Pagina verde. Interviu. Daniel Grub, Partslife, cel mai nou OIREP din România: Vedem în zona central şi est-europeană un potenţial ridicat pentru industria colectării şi a reciclării de deşeuri de ambalaje

15.01.2023, 12:14 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În zona auto, Partslife lucrează cu firme precum Autonet Import, Intercars România, Lubexpert şi Valtec, în retail cu grupul de firme CBA, iar în distribuţie cu firmele Safeway şi Amigo În ceea ce priveşte industria producătoare de băuturi, acolo Partslife colaborează cu Cramele Rasova, Corcova şi Nachbil, precum şi cu producătorii Monopolis, Best, Ape Minerale Băcâia, Aquavia şi Heineken Partslife Disposal Service România funcţionează ca OIREP, adică o entitate care are rolul de a prelua responsabilitatea producătorilor şi importatorilor pentru gestionarea ambalajelor introduse în piaţă, cu obligaţia de a atinge ţintele asumate pentru colectarea, reciclarea şi valorificarea lor.

Partslife, un grup care oferă consultanţă de mediu în ţări europene ca Olanda, Danemarca, Austria şi Ungaria, vrea să intermedieze reci­clarea a peste 50.000 de tone de ambalaje în acest an, după ce în toamna lui 2022 a intrat pe piaţa din România. Extinderea în România, care a avut loc în paralel cu cea în Polonia, îi permite grupului să furnizeze servicii OIREP şi consultanţă de mediu la nivel regional.

„Avem în 2023 obiectivul de gestionare a unui volum de 50.000 de tone de ambalaje pentru clienţii din industriile auto, producţie şi retail de alimente sau băuturi. În linie cu legislaţia locală, care impune ţinte de colectare şi reciclare în creştere de la an la an, urmărim să creştem constant volumele şi să devenim unul dintre principalii jucători din acest domeniu“, spune Daniel Grub, CEO al Partslife GmbH. Pe plan local, grupul este prezent prin compania OIREP Partslife Disposal Service România.

El adaugă şi că unul dintre avantajele intrării pe pieţele din România şi Polonia după încheierea pandemiei îl reprezintă gradul de digitalizare operaţională şi de automatizare a proceselor, care permite gestionarea volumelor ţintite cu o echipă locală de doar şase oameni. Numărul ar urma însă să crească pe parcursul anului 2023 odată cu extinderea activităţilor.

„Vedem în zona central şi est-euro­peană un potenţial ridicat pentru industria colectării şi a reciclării de deşeuri de ambalaje, pe măsură ce legislaţiile şi sistemele ţărilor se aliniază la reglemen­tările europene şi se depun eforturi pentru atingerea ţintelor oficiale.“

România se află în contextul în care se pregăteşte pentru implementarea Sistemului Garanţie-Returnare, acesta fiind un element important în decizia luată de Partslife. Chiar dacă până acum piaţa locală nu a îndeplinit ţintele şi este departe de obiectivul de reciclare şi valorificare de 60% pentru 2022, Daniel Grub spune că, pentru grup, este importantă şi atitudinea socială, observând deschidere din partea românilor pentru colectare şi reciclare.

„În aceeaşi măsură, am ales România ca prim pas în strategia de regionalizare a Partslife pentru că îndeplineşte un cumul de factori esenţiali. În primul rând, o bună parte dintre partenerii şi clienţii cu care lucrăm la nivel european au prezenţe puternice în România şi acest lucru ne ajută în construcţia companiei locale. Avem o foarte mare experienţă şi în deşeurile de ambalaje pentru industria auto, prin urmare pe plan local avem un parteneriat solid cu Autonet, companie de referinţă pe piaţa pieselor auto din România.“

În zona auto, Partslife lucrează cu firme precum Autonet Import, Intercars România, Lubexpert şi Valtec, în retail cu grupul de firme CBA, iar în distribuţie cu firmele Safeway şi Amigo. În ceea ce priveşte industria producătoare de băuturi, acolo Partslife colaborează cu Cramele Rasova, Corcova şi Nachbil, precum şi cu producătorii Monopolis, Best, Ape Minerale Băcâia, Aquavia şi Heineken.

„În viitorul apropiat dorim să ne im­plicăm şi în activitatea de management a de­şeurilor de echipamente electrice şi electro­­nice, având în vedere experienţa acu­mulată în ultimii zeci de ani în această zonă pe piaţa din Germania. Trebuie să ţi­nem cont că este un tip de deşeu pentru care România a colectat doar 120.000 de tone anul trecut şi în care foarte puţine ţări din Europa reuşesc să atingă ţintele de colectare.“

Partslife Disposal Service România funcţionează ca OIREP, adică o entitate care are rolul de a prelua responsabilitatea producătorilor şi importatorilor pentru gestionarea ambalajelor introduse în piaţă, cu obligaţia de a atinge ţintele asumate pentru colectarea, reciclarea şi valorificarea lor. Subsidiara locală Partslife este OIREP-ul cu numărul 16 în România.

„În Europa de Est, mindsetul companiilor încă este concentrat pe creşterea cifrelor de afaceri şi a profitabilităţii şi este, de altfel, o situaţie de înţeles, pentru că avem de-a face cu investiţii mult mai tinere faţă de cel din vestul continentului. În acest context, sustenabilitatea este destul de rar o prioritate şi prin urmare evoluţia este lentă şi alinierea la directivele europene se face greu, uneori durând ani de zile. Vectorii care promovează cultura sustenabilităţii sunt din nou companiile multinaţionale, care ţin de obiectivele de sustenabilitate şi adaptează local sisteme şi programe care au dovedit deja eficienţa.“

Daniel Grub, CEO Partslife GmbH, este de părere că în România lipsesc măsurile coercitive pentru implementarea legislaţiei şi alinierea la directivele europene şi precizează că toate ţările europene care au aplicat sancţiuni au progresat mult mai repede în tranziţia la economie verde şi au avut rezultate.

„În aceeaşi măsură sunt la fel de utile şi programele şi acţiunile pentru companii. Este adevărat că mediul privat are un ritm mai rapid şi de multe ori şi soluţii mai bune pentru a gestiona subiectul deşeurilor, dar totul trebuie să se întâmple într-un cadru bine definit, care să ofere susţinere pentru aceste companii cu iniţiative sustenabile.“

În prezent, activitatea Partslife din Germania şi Austria se derulează prin intermediul Partslife GmbH, în timp ce activitatea de preluare a responsabilităţii pentru deşeuri de ambalaje este concentrată sub compania Partslife International în Ungaria, România şi Polonia. Planul de extindere şi regionalizare este implementat prin Partslife International şi porneşte din România şi Polonia, de unde, după demararea şi consolidarea activităţilor, grupul va analiza şi oportunităţile din Cehia, Slovacia, Slovenia şi Croaţia.

Partslife GmbH a fost fondată în 1995, la iniţiativa IAM (Independent Automotive Aftermarket), ca soluţie pentru eliminarea conformă şi legală a deşeurilor rezultate din activitatea service-urilor auto, printr-un angajament voluntar. În prezent, Partslife GmbH are ca acţionari 32 de companii din zona industrială şi comercială din întreaga lume.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank