• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
Economia verde

Pagina verde. Ioan Vâţ, ALPLA: Ambalajul de plastic nu este rău în sine, dar odată ce este aruncat în natură, timp de 100 de ani va fi martorul indisciplinei

05.11.2025, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Un simplu ambalaj de plastic pe care îl arunci la întâmplare ar putea rămâne acolo mai mult decât ţi-ai putea imagina. Însă, plasticul nu este, de fapt, inamicul, consideră Ioan Vâţ, director de vânzări în cadrul ALPLA Packaging România, parte din compania austriacă ALPLA, reciclator de mase plastice şi unul dintre cei mai mari producători de soluţii de ambalare din plastic rigid la nivel mondial.

„Ambalajul de plastic nu este rău în sine. Însă, odată ce produsul nu este reciclat şi este aruncat în natură, este atât de trainic, încât timp de 100 de ani va fi martorul indisciplinei. Plasticul nu e pro­blema, ci modul în care

ne-am raportat la el până acum. Există tehnologie, cu­noş­tinţe, dar e nevoie şi de disciplină pentru a avea o lume mai curată şi un grad de reciclare mai mare“, explică el.

ALPLA este un jucător solid în România, prezent cu unităţi de producţie şi reciclare a plasticului la Târgu-Mureş, Braşov, Ploieşti, Dobroieşti şi Berceni. Compania cu rădăcini austriece este un producător şi reciclator de materiale plastice cu activitate internaţională, specializat în sticle şi capace turnate prin suflare, preforme, piese turnate prin injecţie şi tuburi.

În România, grupul austriac ALPLA este activ prin companiile ALPLA Packaging România, cu afaceri de 455 mil. lei în 2024 şi 290 de angajaţi şi ALPLA Industrial, cu afaceri de 43 mil. lei anul trecut şi 59 de angajaţi.

Ambalajul din plastic, mai spune Ioan Vâţ, chiar dacă la o primă vedere este catalogat ca fiind dăunător pentru mediul înconjurător, el are de fapt anumite proprietăţi importante. „Este unul dintre cele mai importante invenţii pentru că a crescut viaţa produsului la raft – are proprietăţi foarte bune de barieră, versatilitate, iar toate vin cu un cost mult mai mic comparativ cu alte ambalaje“, a detaliat acesta.

De multe ori, când auzi cuvântul plastic, primul gând e poluare, nu inovaţie. Însă, adevărul e mai nuanţat. Ambalajul de plastic nu trebuie privit doar ca o problemă, ci şi ca o oportunitate, care, prin ştiinţă şi tehnologie, poate deveni parte din soluţie, nu din criză.

Noile materiale, procesele de reciclare avansate şi designul sustenabil pot transforma plasticul într-un ambalaj responsabil.

„Cred că ambalajul de plastic poate să ofere soluţii sustenabile, sunt foarte multe tehnologii care îl pot îmbunătăţi. Cred că arătând lucrurile acestea şi datele ştiinţifice, putem să apărăm o soluţie de ambalare viabilă“, a mai adăugat Ioan Vâţ.

Compania austriacă ALPLA urmează să îşi dubleze capacitatea de reciclare în România anul următor, astfel că va ajunge în 2026 la o capacitate totală de reciclare de 36.000 de tone, după cum spune acesta.

În fabrica de la Braşov are loc injecţia de preforme pentru toate industriile – de la băuturi la food, sosuri şi industria chimică -, respectiv suflare preforme exclusiv pentru industria lactatelor. Unitatea de producţie are peste 70 de angajaţi şi nouă linii de producţie.

În ultimii doi ani, mai spune Ioan Vâţ, România a făcut un pas mare  în zona de reciclare, în special prin sistemul garanţie-returnare, care a reuşit să ofere o valoare plasticului şi ambalajelor de băuturi, ceea ce i-a responsabilizat pe români.

O campanie editorială Ziarul Financiar