Economia verde

Zenzia Glamping este practic primul spaţiu de acest fel care obţine această certificare şi a treia unitate de cazare de la nivel naţional cu etichetă ecologică, primele două fiind hoteluri.

Pagina verde. Pariu de antreprenor. Cum te alături unui grup select de 100.000 de branduri din Europa care mizează pe soluţii sustenabile: construieşti o unitate de cazare care foloseşte energie regenerabilă, reduci inteligent consumul de apă şi electricitate, reciclezi mai mult şi foloseşti produse eco şi de la parteneri locali

26.04.2025, 11:56 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Aproximativ 57% dintre deţinătorii de licenţe pentru eticheta ecologică UE sunt IMM-uri ♦ În România sunt 162 de branduri de bunuri şi servicii care au obţinut această etichetă.

Tot mai multe companii din Europa aleg să integreze soluţii sustenabile în businessurile lor, însă de aici până la avea o afacere verde de la cap la coadă este cale lungă. Însă pentru a scoate în evidenţă companiile care respectă criterii ecologice riguroase şi au un impact redus asupra mediului Uniunea Europeană a lansat încă din 1992 o schemă unică de certificare – EcoLabel – pentru a ajută consumatorii să distingă produsele sau serviciile verzi, care nu afectează mediul, de alte afaceri.

În 2024, numărul de branduri care au primit certificare EcoLabel a trecut de 100.000 în Europa, având o creştere de 3% faţă de anul precedent.

În România sunt 162 de branduri care au această certificare, iar cel mai recent nume de pe această listă este Zenzia Glamping, un concept  de cazare în domuri geodezice, lansat de Dumitriţa şi Vlad Luncanu, doi antreprenori pasionaţi de drumeţii pe munte, cu experienţă în vânzări şi marketing, respectiv IT.

Zenzia Glamping este practic primul spaţiu de acest fel care obţine această certificare şi a treia unitate de cazare de la nivel naţional cu etichetă ecologică, primele două fiind hoteluri.

„Printre măsurile implementate la Zenzia se numără: utilizarea de energie provenită din surse regenerabile, sisteme inteligente de economisire a apei şi electricităţii, utilizarea de produse de curăţenie eco-friendly, mobilier sustenabil şi integrarea unor parteneriate cu furnizori locali. Toate aceste decizii contribuie la un impact ecologic redus şi la o experienţă de cazare conştientă şi responsabilă“, au explicat reprezentanţii Zenzia Glamping.

În prezent, Zenzia operează şase domuri geodezice, amplasate în Piatra Neamţ. Construcţiile sunt eficiente energetic, integrate armonios în peisaj, iar întregul concept este centrat pe ideea de „lux sustenabil“.

„Noul lux este compus în primul rând din ceea ce consumatorii moderni cred şi simt că este o marfă rară pentru ei, cum ar fi natura, conexiune reală, spaţiul, relaxarea şi liniştea“, explică reprezentanţii Zenzia.

Ei explică faptul că sustenabilitatea a devenit un criteriu tot mai important pentru turişti în alegerea unei vacanţe, iar glampingul are un impact mult mai mic asupra mediului decât alte tipuri de cazare.

„Amprenta de carbon a vacanţelor în astfel de spaţii de cazare tinde să fie mult mai mică decât sejururile la hotel, nu numai pentru că majoritatea oamenilor călătoresc cu maşina ci şi datorită utilizării energiei regenerabile, nivelului de reciclare mai ridicat şi a mentalităţii «slow food», conceptul promovând produsele locale.

Puternic ancorat în comunitatea locală de la Piatra Neamţ, noul concept de turism ajută şi la susţinerea economiei locale, în beneficiul întregii comunităţi“, au mai punctat aceştia.

Reprezentanţii Zenzia mai spun şi că EcoLabel este o certificare acordată la nivelul Uniunii Europene şi atestă faptul că serviciile furnizate de Zenzia respectă criterii stricte de protecţie a mediului.  În România, majoritatea brandurilor certificate EcoLabel sunt din domeniul detergenţilor, vopselelor, hârtiilor igienico-sanitare şi din domeniul mobilierului, iar primele produse au primit această etichetă în 2015, arată datele de pe site-ul Ministerului Mediului. Doar anul trecut au primit această certificare peste 20 de branduri.

Dacă ne uităm la categorii de produse şi servicii EcoLabel, vedem că 25% din totalul licenţelor, cu 837 de unităţi certificate, sunt din domeniul turismului.

Vopselele şi lacurile continuă să domine din poziţia de categorie de produse lider, depăşind cu mult pe altele, cu 36.960 de produse certificate – reprezentând peste o treime din toate produsele cu eticheta ecologică a UE.

Pe locul al doilea ocupă produsele igienico-sanitare, cu 18.958 de articole certificate.  Urmează textilele cu 11.023 de produse premiate, în timp ce produsele pentru curăţarea suprafeţelor dure continuă să aibă performanţe puternice, însumând 8.129 de produse certificate, mai arată datele de la Comisia Europeană.

Eticheta ecologică a UE continuă să crească constant în toată Europa, Italia (16%), Spania (15%), Franţa (13%) şi Germania (10%) conducând drumul în ceea ce priveşte certificările de produse.

„Aceste ţări beneficiază de sisteme naţionale de sprijin puternice, de organisme competente proactive şi de un mediu de afaceri care sprijină ecocertificarea“, se arată pe site-ul Comisiei Europene.

De asemenea, Comisia Europeană punctează că această certificare nu este doar pentru companiile mari.

„Având în vedere că aproximativ 57% dintre deţinătorii de licenţe pentru eticheta ecologică UE sunt IMM-uri, este clar că eticheta ajută întreprinderile de toate dimensiunile să se evidenţieze pe o piaţă în care un număr tot mai mare de consumatori - dar şi cumpărători privaţi şi publici - caută opţiuni durabile.“


Vopselele şi lacurile continuă să domine în poziţia de categorie de produse lider, depăşind cu mult pe altele, cu 36.960 de produse certificate – reprezentând peste o treime din toate produsele cu eticheta ecologică a UE.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar