Economia verde

Până acum, bilanţul OilRight numără şase tone de ulei alimentar uzat colectat, peste 200 de copii participanţi la ateliere educaţionale, prezenţă la peste 20 de evenimente din comunitate, patru locuri de muncă pentru persoane cu dizabilităţi.

Pagina verde. Un proiect fondat de patru antreprenori din Timişoara reciclează uleiul alimentar uzat şi îl transformă în lumânări parfumate

11.01.2023, 16:40 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Investiţia lor a fost de 100.000 de euro, un grant european de start-up atras prin Acceleratorul de întreprinderi sociale, sumă la care s-au adăugat 15.000 de euro din surse proprii şi încă 8.000 de euro atraşi în urma unei campanii de crowdfunding.

OilRight, o iniţiativă din Timişoara inspirată dintr-un model social care există în Portugalia şi Slovenia, a găsit o utilizare diferită pentru uleiul alimentar, care este tratat ca materie primă pentru lumânări parfumate.

„OilRight s-a născut în urma unui parteneriat strategic între echipele din cele trei ţări, cu scopul de a construi pe ceva ce funcţiona deja şi de a multiplica impactul de mediu şi social al acestui demers antreprenorial. Scopul proiectului este de a contribui la rezolvarea a două mari probleme: gradul foarte mic de angajare în muncă a celor cu dizabilităţi (7,5% faţă de media europeană de 45%) şi nivelul ridicat de poluare prin uleiul alimentar uzat aruncat necorespunzător (1 litru de ulei poate polua până la 1 milion de litri de apă, necesarul de supravieţuire pentru un adult timp de 14 ani)“, spune Roxana Damaschin-Ţecu, reprezentant al iniţiativei. OilRight este deţinută de patru membri fondatori, toţi din Timişoara.

Investiţia lor a fost de 100.000 de euro, un grant european de start-up atras prin Acceleratorul de întreprinderi sociale, sumă la care s-au adăugat 15.000 de euro din surse proprii şi încă 8.000 de euro atraşi în urma unei campanii de crowdfunding. „OilRight este înregistrat ca SRL, având statutul de întreprindere socială de inserţie (obţinut de la AJOFM) şi de unitate protejată autorizată (obţinut de la Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi). Aceasta înseamnă că respectă principiile economiei sociale şi că minimum 50% din personalul său este format din persoane cu dizabilităţi. Viitoarele profituri vor fi donate în întregime programului social UnLoc. Este, deci, un demers antreprenorial de impact: de mediu, prin prevenirea poluării cu ulei alimentar uzat, social, prin angajarea de persoane vulnerabile pe piaţa muncii, şi de responsabilitate socială, prin susţinerea, cu ajutorul viitoarelor profituri financiare, a unui program social care depinde de donaţii şi sponsorizări.“

OilRight se adresează persoanelor fizice şi juridice din Timişoara şi împrejurimi care devin colectori de ulei autorizaţi pentru OilRight, instituţiilor educaţionale (pentru realizarea de ateliere privind colectarea selectivă, reciclarea, principiile economiei circulare), iar prin produsele finite se adresează organizatorilor de evenimente, clienţilor lumânărilor parfumate şi ai kit-urilor de tip Do-It-Yourself şi producătorilor de biodiesel. „Până acum, bilanţul numără şase tone de ulei alimentar uzat colectat, peste 200 de copii participanţi la ateliere educaţionale, prezenţă la peste 20 de evenimente din comunitate, patru locuri de muncă pentru persoane cu dizabilităţi.“

Iniţiatorii OilRight şi-au propus să încheie noi parteneriate pe zona educaţională şi să implice alţi 200 de copii în atelierele OilRight. „Legat de colectare, planul este să ajungem la cinci tone pe lună până la jumătatea lui 2023. Ne propunem să dezvoltăm tipul de produs finit obţinut prin refolosirea uleiului alimentar uzat (săpunuri, diferite parafine) şi să includem în circuitul de producţie alte produse reciclate – cum ar fi sticle tăiate (pe care le vom colecta din 2022) sau pahare/ căni folosite în care să turnăm lumânările“, mai spune Roxana Damaschin-Ţecu.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank