• Leu / EUR4.9210
  • Leu / GBP5.8375
  • Leu / USD4.8330
Economia verde

Paula Amariei, Naked Shop: Am format o alianţă împreună cu alte magazine zero waste din România şi sperăm să convingem astfel furnizorii să ne livreze mai des produse ambalate fără plastic şi la preţuri convenabile

09.03.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Investiţia totală în magazinul zero waste Naked Shop din Sibiu a ajuns la 15.000-20.000 de euro doar din surse proprii Anul trecut, cifra de afaceri a fost de circa 23.000 de euro.

Paula Amariei s-a întors în România după şapte ani petrecuţi în Australia, unde a intrat în contact cu principiile traiului sustenabil, şi a adus pe piaţa locală un concept prea puţin cunoscut în urmă cu câţiva ani – magazinul zero waste. A ales să pornească pe drumul antreprenoriatului împreună cu prietenul ei şi au deschis la Sibiu Naked Shop, un loc în care cumpă­răturile nu im­plică am­balaje de plas­tic.

„Am deschis Naked Shop în 2020. Mai existau două astfel de magazine în România. După noi s-au mai deschis asemenea magazine şi la Bucureşti, Piatra-Neamţ, Cluj-Napoca, acum urmează şi Timişoara“, a povestit Paula Amariei la emisiunea online ZF Economia verde.


Pagina Verde este o pagină dedicată ştirilor despre Economia verde care apare în fiecare săptămână în ziarul de miercuri.

Cum reducem poluarea? Cum facem să avem un aer curat în oraşe? Cum eliminăm plasticul din natură? Ce alternative nepoluante avem pentru transport? Cum reducem consumul de energie? Cum reciclăm mai simplu? Sunt câteva dintre temele asociate ideii de economie circulară pe care le dezbatem în această pagină în fiecare miercuri.

Dacă doriţi să ne împărtăşiţi idei, sugestii, noi teme de abordat în Pagina Verde, aşteptăm mesajele dumneavoastră pe adresa alina.vasiliu@zf.ro.


„Economia verde“ este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul Raiffeisen Bank şi Immofinanz.


O vreme, Naked Shop a funcţionat doar în mediul online, astfel că publicul a putut face cunoştinţă cu principiile din spatele businessului, în care produsele erau livrate la domiciliu pe bicicletă. Mulţi clienţi aşteptau însă şi versiunea fizică a afacerii, aşa că magazinul din Sibiu a avut cumpărători încă din prima zi.

„Furnizorii ne livrează produsele vrac, iar noi le vindem clienţilor fără a folosi plastic. Ambalăm în cutii de carton, în sticle, folosim hârtie sau ziare pe care le găsim în poştă şi lipim cutiile cu bandă adezivă din hârtie.“ Pe rafturile Naked Shop se găsesc produse pentru curăţenie, cosmetice, produse alimentare precum fructe uscate, nuci, seminţe, ceai, condi­mente, ulei de măsline şi multe altele.

„Unele produse sunt bio, unele sunt convenţionale. Unele sunt făcute în România, altele sunt importate, încercăm pe cât posibil să importăm din Europa, nu de mai departe, pentru a reduce amprenta de carbon. Cam 10% din produsele din magazin sunt fabricate în România.“

Un detergent de vase de la Naked Shop care are 400 de grame costă 29 de lei şi poate fi folosit până la şase luni zilnic, spune Paula Amariei. Este adevărat că, faţă de produsele din supermarketurile clasice, unele produse din magazinele zero waste sunt puţin mai scumpe, dar ele sunt şi mai sustenabile.

„Când primim produsele de la furni­zori, le punem în dispensere sau borcane şi le vindem. Am întâlnit deschidere şi recep­tivitate din partea furnizorilor. La nivel naţional, am format o alianţă împreună cu celelalte magazine zero waste din România şi sperăm să convingem astfel furnizorii să ne livreze mai des produse ambalate fără plastic şi la preţuri convenabile.“

Pentru magazinul online, Paula Amariei a investit circa 5.000 de euro, iar până la 10.000 de euro au fost bani necesari pentru a face un stoc de produse. După ce a deschis şi magazinul fizic, investiţia totală a ajuns la 15.000-20.000 de euro doar din surse proprii. Anul trecut, cifra de afaceri a fost de circa 23.000 de euro. „Ne dorim să se deschidă tot mai multe astfel de magazine în România. Suntem deschişi pentru colaborări cu oameni care vor să facă magazine noi, le putem da sfaturi. Este important de continuat cu astfel de magazine fără plastic, deoarece, spre deosebire de sticlă, care poate fi reciclată la infinit, plasticul nu funcţionează la fel, se degradează tot mai mult la fiecare proces de reciclare.“

Paula Amariei spune că nu şi-a propus să transforme Naked Shop într-o franciză, ci se mulţumeşte să facă o schimbare pe plan local, în Sibiu. Acolo, ea vrea acum să mute magazinul într-un spaţiu mai mare, unde să poată avea mai multe produse. Businessul funcţionează în prezent cu un singur angajat. „Eu urmăresc piaţa maga­zinelor zero waste din Germania şi Anglia. În Germania, de exemplu, sunt câteva sute de magazine, chiar şi câte două-trei în acelaşi oraş, iar piaţa este încă în creştere. În România, cred că sunt în jur de zece magazine zero waste, toate deschise din 2018 încoace“, explică Paula Amariei.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz