• Leu / EUR4.9430
  • Leu / GBP5.7237
  • Leu / USD4.7005
Economia verde

ZF Economia verde. Horia Constantinescu, ANPC: Ne-ar plăcea să putem avea pârghiile necesare elaborării unui regulament de consum, dar acesta ar putea fi interpretat greşit, aducând aminte de raţionalizarea de dinainte de 1989

24.03.2022, 16:15 Autori: Alina-Elena Vasiliu , Alexandra Matei

Printre cele mai frecvente reclamaţii primite de ANPC, se numără cele referitoare la diferenţele dintre preţul de la raft şi cel de la casa de marcat şi alimentele în afara termenului de valabilitate.

Piaţa locală a restaurantelor şi a magazinelor alimentare ar avea nevoie de un regulament de consum elaborat de autorităţi, însă temerea este ca publicul să perceapă această o astfel de iniţiativă drept con­strângătoare, este de părere Horia Constantinescu, preşedintele Auto­rităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

„Cred că o informare cores­punzătoare, la nivelul fiecărei entităţi ce comer­cia­li­zează ali­men­te, ar trebui să fie făcută într-un mod responsabil, trans­mi­ţând consu­ma­torilor sfaturi legate de consumul echilibrat al alimentelor pentru a evita achiziţionarea acestora în cantităţi ce ulterior generează deşeuri ali­mentare. Ne-ar plăcea să putem avea pârghiile necesare elaborării unui regulament de consum, dar acesta ar putea fi interpretat extraordinar de greşit, aducând aminte de raţio­nalizarea din perioada dinainte de 1989“, a spus Horia Constantinescu la video­con­ferinţa ZF Economia verde dedicată risipei alimentare.

Analizând deşeurile populaţiei, el spune că acestea sunt reprezentate în proporţie destul de mare de alimente neconsumate, gătite în exces în locuinţa fiecăruia. O formă de gestionare a risipei alimentare ar fi regândirea formelor de ambalare de tip family pack, care contribuie la această problemă.

„Discutam în 2019 de necesitatea elaborării unei documentaţii necesare şi utile fiecărei entităţi care şi-ar dori să combată risipa alimentară, să comercializeze alimente care se apropie de termenul limită de consum. Din păcate, nici astăzi, cu toate că există astfel de posibilităţi şi ONG-uri, nu sunt făcute demersuri în acest sens.“

Mulţi dintre marii retaileri şi-au manifestat dorinţa de a relaţiona cu astfel de societăţi în vederea evitării risipei alimentare, însă nu există o bază legală pentru asemenea parteneriate. Horia Constantinescu spune că mediul de afaceri are nevoie de documente elaborate din care să poată culege informaţiile necesare pentru a desfăşura o activitate corespunzătoare.

Preşedintele ANPC a mai spus că, printre cele mai frecvente reclamaţii primite de autoritatea pe care o conduce, se numără cele referitoare la diferenţele dintre preţul la raft şi cel de la casa de marcat şi alimentele în afara termenului de valabilitate.

„Am discutat cu mulţi retaileri, rugându-i să implementeze un sistem de informare a responsabililor de punct de lucru cu privire la produsele intrate şi aşezate la raft. Ne dăm seama că personalul insuficient sau lipsa de implicare conduc la abateri nedorite.“

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz