• Leu / EUR4.9210
  • Leu / GBP5.8375
  • Leu / USD4.8330
Economia verde

ZF Economia verde. Marinel Iacob, Agricola: Odată cu creşterea preţurilor la alimente, consumatorii nu vor mai face suprastocuri, chiar dacă iniţial aceasta este tendinţa

30.03.2022, 00:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Managerul preconizează o mai mare responsabilitate din partea consumatorilor în viitor, aşteptările fiind să gestioneze mai atent tot ceea ce achiziţionează ♦ În acelaşi timp, şi jucătorii din HoReCa se vor concentra pe redimensionarea porţiilor de consum, ceea ce va reduce risipa alimentară.

O eventuală criză alimentară generată de contextul politic actual i-ar putea face pe români să fie mai cumpătaţi în ceea ce priveşte cumpărăturile de ali­mente, este de părere Marinel Iacob, di­rector de calitate al producătorului de carne de pui Agricola Internaţional din Bacău.

„Ucraina este un mare producător de cereale, iar situaţia de acolo a condus la creşteri de preţ de peste 50% de la începutul anului, în vreme ce şi combustibilii s-au scumpit. Situaţia din Ucraina poate genera probleme în a doua parte a anului, o criză a resurselor şi chiar o criză alimentară în toamnă. Odată cu creşterea preţurilor, consumatorii nu vor mai face suprastocuri, chiar dacă iniţial aceasta este tendinţa“, a spus Marinel Iacob în emisiunea online ZF Economia verde.

El preconizează o mai mare respon­sabilitate din partea consumatorilor în viitor, aşteptările fiind să gestioneze mai atent tot ceea ce achiziţionează.

În acelaşi timp, şi jucătorii din HoReCa se vor concentra pe redimensionarea porţiilor de consum, ceea ce va reduce risipa alimentară, adaugă Marinel Iacob.

„Comenzile frecvente ajută la evitarea suprastocurilor şi la rotaţia corectă la raft. Ce este important de luat în considerare este că partea de depozitare şi de distribuţie poate avea o influenţă asupra calităţii produselor.“

În cazul Agricola, peste 80% din producţia de carne se livrează refrigerată către retaileri, iar restul se congelează şi se vinde ulterior. Anul trecut, Agricola a înregistrat o creştere cu 11% a producţiei de carne de pasăre. Mai departe, responsabilitatea asupra menţinerii calităţii produsului revine retailerului. Compania livrează şi către businessurile din HoReCa, pe bază de comenzi. În ceea ce priveşte vânzările către clienţii persoane fizice, Marinel Iacob spune că termenele de valabilitate sunt o provocare pentru businessurile din industria alimentară.

„Este necesar ca autorităţile să le explice mai mult consumatorilor cum să interpreteze termenele de pe etichete privind data până la care un produs poate fi consumat.“

Pentru Agricola Internaţional, anul 2022 a început bine din perspectiva rezultatelor financiare, dar cu influenţe însemnate din cauza creşterii preţurilor materiilor prime pentru furaje şi ale utilităţilor.

„Vom vedea pe parcurs dacă piaţa va reuşi să absoarbă toate aceste creşteri de preţuri.“

În 2021, compania a investit opt milioane de euro pentru echipamente şi retehnologizare şi are planificate investiţii şi în acest an, pentru înlocuirea unor echipamente şi îmbunătăţirea infrastructurii.

În ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor, Marinel Iacob spune că deşeurile tehnologice pe care le implică procesul de creştere a păsărilor se valorifică în compost, care ulterior se foloseşte ca îngrăşământ pe terenurile agricole. O parte se foloseşte şi la centrale specializate în producţia de energie electrică. De altfel, pentru a-şi face producţia mai sustenabilă, Agricola a pus în aplicare o centrală fotovoltaică ce asigură peste 20% din consumul de energie al fermei de păsări.

„În ceea ce priveşte deşeurile de abatorizare, ele se valorifică prin procesare în făinuri proteice, având ca destinaţie hrana animalelor de companie.“

Agricola Internaţional, companie al cărei preşedinte este Grigore Horoi, a făcut în 2020 afaceri de 730 de milioane de lei, fiind unul dintre cei mai mari jucători din producţia de carne de pasăre din România. Agricola Internaţional este cea mai mare companie din grupul Agricola şi este controlată în proporţie de 91,2% de acţionari persoane fizice, în timp ce acţionarii persoane juridice deţin 8,8% din acţiuni, potrivit datelor de pe platforma Confidas.ro. Agricola Internaţional numără aproximativ 2.000 de angajaţi.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz