Eveniment

20 – 22 noiembrie 2020 – Ce vinuri bem în acest weekend, 3 vinuri pentru 3 seri. Recomandările lui Cătălin Păduraru, Preşedintele VINARIUM International Wine Contest

Autor: Catalin Paduraru

20.11.2020, 13:04 668

Vinurile Black Friday.

„Deşi SUA nu este singura ţară care o zi rezervată pentru mulţumiri, ne place să credem că Thanksgiving este sărbătoarea noastră specifică. Iniţial, a fost concepută ca o zi pentru meditaţie profundă, însă Thanksgiving s-a transformat în timp într-un weekend lung de consum excesiv şi de cumpărături de la reduceri. Unii dintre prietenii mei preferă să sărbătorească Black Friday, ziua de după Thanksgiving, când se deschide oficial sezonul de cumpărături şi când vânzătorii îşi dau seama dacă vor avea profit sau nu în acel an, în baza datelor de vânzări preliminare.

Vinurile Black Friday sunt create special pentru a aduce profit. Nu-i nimic greşit în asta, din moment ce cramele au nevoie de bani pentru a rămâne pe piaţă, însă, uneori, profită de reputaţia celorlalţi sau se bazează pe trucuri de marketing mai mult decât se bazează pe producerea de vinuri bune (aşa cum şi vacanţa de Black Friday a fost inventată tot din raţiuni comerciale). Atât Burgundia, cât şi Bordeaux au porţia lor de vinuri Black Friday. Au nevoie de ele pentru a le sprijini industria vitivinicolă. Am scris despre unul dintre vinurile Black Friday din Bordeaux în cartea mea din 2013, Extreme Wines. Acest vin poartă numele de Mouton Cadet şi este unul dintre cele mai răspândite vinuri din lume. Este produs de aceeaşi companie care produce şi premier cru-ul Château Mouton Rothschild, dar strugurii sunt cumpăraţi din toată regiunea Bordeaux, nu provin de pe domeniul aflat în proprietate. Sunt produse milioane de sticle pe an. E un vin drăguţ, nu mă înţelegeţi greşit, şi este mai bun decât multe alte vinuri Black Friday din Bordeaux, care sunt mai greu de vândut, chiar dacă sunt mai ieftine. Este doar un exemplu de vin produs în cantităţi mari, care profită puţin de pe urma reputaţiei ilustrei sale rude.

Burgundia are şi ea raţia sa de vinuri similare, care poartă mai degrabă numele întregii regiuni decât al unei podgorii. Unele sunt mai bune decât altele, dar toate trebuie să fie vândute cumva. Sunt facturi de plătit... Vinul meu Black Friday preferat din Burgundia vine, însă, din Beaujolais, o parte din sudul regiunii unde vinurile roşii sunt produse din struguri Gamay Noir, în loc de Pinot Noir. Diferenţa dintre struguri şi dintre metodele de vinificare este atât de mare încât multă lume nici măcar nu realizează că Beaujolais este o parte din Burgundia. Diferenţa este şi mai mare când vine vorba despre Beaujolais Nouveau.

Beaujolais Nouveau nu este un vin profund, nici măcar unul tandru, senzual. Dacă vinul ar fi literatură, cum spune prietenul meu Patrick, Nouveau ar fi romanul de duzină pe care îl citeşti pe plajă. Şi, din nou, nu este nimic în neregulă cu asta – toată lumea are nevoie să evadeze câteodată. Strugurii pentru Nouveau sunt culeşi la sfârşitul lui septembrie, sau în jurul acestei perioade, şi singurul motiv pentru care vinul nu se vinde în aceeaşi zi este că e nevoie de timp pentru fermentare şi distribuţie. Când ajunge în cântec de fanfară pe piaţă, în a treia zi de joi din fiecare noiembrie (cu o săptămână înainte de Ziua Curcanului în SUA), este încă dulceag şi chiar un pic acidulat, sfârâitor. Se serveşte cel mai bine rece (ca răzbunarea!) şi este, probabil, cel mai clar exemplu de vin al cărui singur scop este acela de a asigura fluxul de bani gheaţă.

Nouveau nu este un vin sofisticat, deci de ce îşi bat capul francezii, cunoscuţi altfel ca oameni care îşi apără imaginea de protectori şi promotori ai terroir-ului, cu un asemenea vin? Producătorii de aici produc nişte vinuri Beaujolais Cru (non-Nouveau) foarte bune - caracter, complexitate, pe care le poţi avea la un preţ surprinzător de mic. Dar exact asta este problema. Situat aproape de prestigioasa Burgundie, Beaujolais nu poate solicita vreun preţ prea mare pentru vinurile sale, oricât de bune ar fi, aşa că trebuie să facă în aşa fel încât să producă bani din volumele vândute, nu din preţul fiecărei sticle. Aşa că vinde milioane de sticle de Nouveau în fiecare an, pentru a-şi plăti facturile.

Ca vârf al boom-ului din 1992, aproape jumătate dintre vinurile produse în Beaujolais erau Nouveau. Procentul rămâne ridicat până astăzi. În mod ironic, Nouveau se vinde la preţuri la fel de mari ca vinurile mai serioase din Beaujolais, pentru că are un marketing atât de bun. E greu, deci să înţelegi de ce ai cumpăra un asemenea vin, în locul altor vinuri din aceeaşi regiune. Pe de altă parte, este uşor de înţeles de ce ai vrea să vinzi un asemenea vin. Dacă producătorii reuşesc să vândă producţia de Nouveau, este posibil ca anul să se încheie cu profit. Dacă piaţa de Nouveau se prăbuşeşte, pata aia roşie de pe podea nu o să fie doar de la vinul vărsat...”

(Fragment din cartea „Ocolul Pământului în 80 de vinuri” de Mike Veseth. Lucrarea se află în pregătire pentru tipar – ediţia în limba română. De acelaşi autor, deja tradusă şi aflată în piaţă, cartea „Războaiele Vinului”.)

În altă „cheie”, vinurile de mai jos:

 

1. STRUNGA WINERY - Fetească Neagră 2019

2. DOMENIILE DAVIDESCU – Fetească Neagră & Malbec 2017, Republica Moldova

3. DOMENIILE AVEREŞTI – Fetească Neagră 2016

 

1. STRUNGA WINERY - Fetească Neagră 2019

Proaspătă, suculentă şi cu ... barrique??!

De la început vă spun că „Da, recomand”. De ce? Pentru culoare şi, mai ales, intensitatea cromatică (zici că provine dintr-un soi tinctorial).

Nasul este plin, bogat în fructe şi aici s-ar simţi pentru prima oară – extrem de fin - baricul. La gust trebuie să fac o lămurire. Chiar dacă spre final regăseşti iarăşi stejarul, vinul este o sumă a fructelor roşii de pădure şi, ca atare, este (încă) neastâmpărat. E un vin curajos, tineresc – deşi nu îi lipseşte forţa, profunzimea, structura.

E pentru iubitori ai vinului mai... optimişti.

Nu ştiu unde se ascunde alcoolul (14,5!), dar senzaţia gustativă şi tactilă a zmeurei abia culese este fascinantă!

Nu sunt lămurit şi nici mulţumit (absolut deloc) cu textul de pe contraeticheta care te îndepărtează (dacă ai răbdare să-l citeşti) de ceea ce este, de fapt, această minunăţie enologică.

Nerecomandat abonaţilor la stilul „greoi, supracopt, maturat îndelung” ş.a.m.d.

Vom ţine minte această recoltă de la Strunga. S-ar putea să rămână o referinţă a soiului. Şi ce iubitor al vinului „sare” peste pasajele importante din „manualul” vinurilor bune?

Pe site-ul producătorului www.strunga.com îl găsiţi aici.

 

2. DOMENIILE DAVIDESCU – Fetească Neagră & Malbec 2017, Republica Moldova

Cum e să spui „un vin autentic al Moldovei de astăzi” când vinul respectiv are şi Malbec pe lângă Fetească Neagră? Iaca, spui. Feteasca Neagră majoritară îşi transmite toate caracteristicile (bine „conduse” la Domeniile Davidescu) şi se ajută de Malbec ca o fată frumoasă de un fir de lavandă prins în păr.

Cred că e un vin cu „vino-ncoa”, cred că „rezolvă’ orice „medium-rare” şi cred, în acelaşi timp, că nu se sfieşte nici de o brânza sărată-iute.

În plus, eticheta croieşte uşor drum vinului către orice masă cu miză, inclusiv... masă de business.

În magazinul online www.beicevrei.ro îl găsiţi aici.

3. DOMENIILE AVEREŞTI – Fetească Neagră 2016

Nu ştiu dacă Dvs. vă plăcea „talpa” de pâine de ţară, dar eu eram înnebunit după ea. Urcam dealul din drumul Tătărăni-Leoşti spre Crăsnăşeni, cu pâinea proaspată adusă de o căruţă sau de o maşina model sovietic şi, la fiecare pas, mai rupeam din aluatul cu dublă textură. Puţin moale la interior, crocant şi plin de făină şi funingine la exterior. Asta e nota delicioasă a acestei Feteşti Negre, suprapusă peste „înţepături” de piele, cuişoare şi vernis-uri de prune uscate.

O Fetească Neagră adevărată, cam cum sunt şi celelalte monovarietale de la Avereşti. Zghihară, Busuioacă..

Orice trimitere la gen riscă să fie amendată astăzi dar, cum să n-o spun, vinul nu se adresează „domnişoarelor”. Poftim, indiferent dacă este bărbat sau femeie, degustătorul (!) de Fetească Neagră de Avereşti, trebuie să fie un om hotărât, cu experienţă şi cu libertate faţă de „mode”.

N-aş fi crezut că Feteasca Neagră poate avea atâtea înfăţişări şi că, la Avereşti, zonă judecată superficial ca bazin exclusiv de vinuri albe, se poate arăta ca un vin roşu cu valoare globală.

Am degustat şi cred.

Îl găsiţi pe www.vinmagazin.roaici.

 
 

Dacă vă simţiţi bine în preajma vinului, vă fac o invitaţie: urmăriţi emisiunea „Fraţi de Viţă” de pe TVR2. Sâmbătă de la 17:00 şi duminică, în reluare, de la 12:00. Bineînţeles, cu... un pahar de vin în mână!

Arhiva emisiunilor „Fraţi de Viţă” pe TVRPlus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO