Eveniment

6 constructori români şi 11 străini vor face 183 km de autostrăzi

6 constructori români şi 11 străini vor face 183 km de autostrăzi

6 constructori români şi 11 străini vor face 183 km de autostrăzi

Autor: Andreea Mioara Neferu

12.04.2011, 23:59 1616

Şase constructori români şi unsprezece străini au fost declaraţiieri câştigători ai celor nouă loturi de autostrăzi de pe rutaNădlac-Sibiu, pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi DrumuriNaţionale din România (CNADNR) le-a scos la licitaţie la finalulanului trecut.

Constructorii câştigători au depus oferte cu o valoare cumulată decirca 1 miliard de euro, deşi CNADNR estimase că cele nouă loturide autostrăzi vor costa mai mult, adică 1,4 mld. euro. Cu altecuvinte, cei 183 de kilometri de autostrăzi vor costa, în medie,5,4 milioane de euro fiecare.

Printre câştigători se numără şi unele dintre cele mai maricompanii locale de construcţii, care au reuşit să aibă afacericumulate de sute de milioane de euro chiar şi pe timp de criză:Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, SpeditionUMB şi Tehnostrade (ambele companii fiind deţinute de DorinelUmbrărescu), Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos) sauEuroconstruct Trading '98 (Dan Besciu şi Sorin Vulpescu).

Piaţa construcţiilor a înregistrat în anii 2009 şi 2010 un declincumulat de 40%, iar investiţiile Transporturilor în infrastructurăau fost considerate de mulţi dintre reprezentanţii constructorilorgura de oxigen de care aveau nevoie pentru a-şi revigorabusinessurile.

Cei 183 de kilometri de autostrăzi sunt incluşi în CoridorulIV paneuropean şi vor beneficia de finanţare europeană în proporţiede 85%, restul fiind contribuţie a guvernului român. "Ofertanţii aula dispoziţie zece zile pentru a contesta rezultatelelicitaţiilor", au transmis reprezentanţi ai CNADNR.


Niciuna dintre companiile româneşti nu a câştigat însă licitaţiilepe cont propriu, dar nici nu a participat astfel, fiind nevoite săintre în consorţii cu constructori străini pentru a-şi sporişansele.

Pe de altă parte, companiile străine au concurat şi singure,austriecii de la Alpine şi de la Strabag adjudecându-şi fiecarecâte un contract de 93 milioane de euro, respectiv 134 milioane deeuro fără TVA. De altfel, Strabag a câştigat anul trecut cele maimari două contracte de şosele atribuite de stat, cu o valoarecumulată de 270 milioane de euro fără TVA. La aceste proiecte însă,austriecii au participat în consorţiu cu firme româneşti.Construcţia autostrăzii Deva-Orăştie, considerată cea mai"consistentă" licitaţie de infrastructură de anul trecut, va firealizată pentru 180 milioane de euro fără TVA de către Strabagalături de Straco Grup, companie românească controlată de Alexandruşi Traian Horpos.

De altfel, Straco reuşeşte să stabilească o premieră pentrufirmele româneşti de profil, în condiţiile în care CNADNR a anunţatieri că a câştigat alături de italienii de la Studio Corona celde-al doilea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu, cu o lungime de 19,7kilometri şi un cost de 91,8 milioane de euro.

Italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotted'Acqua şi Cossi Construzioni vor construi în consorţiu două loturide autostrăzi, cu o lungime totală de 53 de kilometri, pentru 270de milioane de euro. De altfel, cele trei firme italieneşti seapropie cel mai mult de renumitele standarde de cost aleMinisterului Transporturilor, în condiţiile în care vor construilotul 2, de 25,6 kilometri, de pe autostrada Timişoara-Lugoj pentru4,1 milioane de euro pe kilometru.

În urmă cu o lună, consultanţii din construcţii susţineau că, încondiţiile competiţiei acerbe pentru cele patru autostrăzi dinvestul ţării, preţurile cu care vor veni constructorii la licitaţievor fi cu cel puţin 10-15% mai mici decât cele estimate de CNADNR.Constructorii câştigători au venit însă cu preţuri cu aproape otreime mai mici.

Licitaţiile pentru cele patru autostrăzi din vestul ţării(Nădlac - Arad, Timişoara - Lugoj, Lugoj - Deva, Orăştie - Sibiu)au atras interesul a peste 100 de companii, care s-au grupat îngeneral în consorţii, depunând în total 64 de oferte.

Numărul intenţiilor de participare pentru contractele estimatela 1,4 mld. euro a fost de patru mai mare decât în cazullicitaţiilor trecute. Companiile au depus oferte în consorţii de2-3 companii, însă în unele cazuri numărul a ajuns chiar şi la6.

Până în prezent construcţiile de autostradă au fost câştigate încea mai mare parte de constructori străini. Pe de altă parte,constructorii autohtoni şi-au adjudecat o serie de contracte deîntreţinere sau reabilitare de autostrăzi în ultimii ani. Spreexemplu, tot Straco Grup, în consorţiu însă cu Delta ACM 93(controlat de Floarea Diaconu) şi Romstrade, a câştigat anul trecutcontractul pentru întreţinerea autostrăzii Bucureşti - Piteşti şi acenturii Piteşti în valoare de 23,6 milioane de euro.

Anunţul privind câştigătorii celor 183 de kilometri deautostradă vine la doar o zi de la rezilierea contractului pentrutronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia, construit de franceziide la Colas, după ce compania a cerut suplimentarea valoriicontractului iniţial de 224 milioane de euro cu 16 milioane deeuro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO