♦ Programul „Primul student din familie” are ca scop sprijinirea tinerilor din medii defavorizate să acceseze educaţia superioară ♦ Din totalul de 104 mil. euro, peste 103 milioane de euro sunt alocate regiunilor mai puţin dezvoltate, iar aproximativ 1,5 milioane de euro sunt destinate regiunii Bucureşti-Ilfov.
Ministerul Educaţiei, în colaborare cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a aprobat 68 de proiecte în cadrul apelurilor „Primul student din familie”. Valoarea totală a proiectelor depăşeşte 104 milioane de euro, dintre care peste 103 milioane de euro sunt alocate regiunilor mai puţin dezvoltate, iar aproximativ 1,5 milioane de euro sunt destinate regiunii Bucureşti-Ilfov.
Creşterea accesului la învăţământul superior pentru grupurile subreprezentate şi defavorizate reprezintă o prioritate a noilor legi ale educaţiei şi a fost parte integrantă din Raportul final al proiectului „România Educată”.
Programul „Primul student din familie” are ca scop sprijinirea tinerilor din medii defavorizate să acceseze educaţia superioară, contribuind la reducerea decalajelor socioeconomice dintre zonele urbane şi cele rurale.
Ligia Deca, Ministrul Educaţiei: „Cel puţin 10.000 de elevi vor avea şansa de a merge la facultate, chiar dacă provin din familii cu resurse financiare limitate. În colaborare cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, vom reuşi să susţinem nu mai puţin de 68 de proiecte dedicate acestui scop prin programul «Primul student din familie». Succesul acestui program a fost atât de mare încât a necesitat dublarea bugetului alocat iniţial”, a spus ministrul educaţiei, Ligia Deca.
Măsurile cheie ale proiectului includ măsuri de tip „punte” pentru a facilita tranziţia de la liceu la universitate, cum ar fi sprijinul pentru elevii cu risc de a nu promova bacalaureatul sau proveniţi din promoţiile anterioare. Aceste măsuri presupun consilierea elevilor privind programele de studiu din universităţi şi promovarea ofertelor educaţionale în liceele cu o rată scăzută de participare în învăţământul superior.
Prin crearea unor mecanisme de identificare şi monitorizare a nevoilor studenţilor în cadrul Centrelor de Consiliere şi Orientare în Carieră (CCOC), studenţii cu risc de abandon vor primi sprijin pentru a-şi continua studiile.
Vor fi implementate programe remediale pentru cei cu dificultăţi în învăţare, iar cheltuielile pentru cazare şi masă vor fi susţinute pentru a facilita accesul la educaţie.
Prin achiziţionarea de echipamente IT şi dezvoltarea de instrumente educaţionale accesibilizate, universităţile vor asigura accesul fizic şi digital al studenţilor cu dizabilităţi. De asemenea, vor fi oferite servicii de suport, precum interpreţi şi tehnologii asistive, şi consiliere personalizată pentru aceşti studenţi.
În perioada imediat următoare va demara procesul de contractare a tuturor proiectelor aprobate, urmărindu-se astfel asigurarea premiselor necesare accesului la studii universitare pentru un număr cât mai mare de elevi şi studenţi care provin din medii defavorizate.