Eveniment

Adevărul inflaţiei: care este inflaţia reală în România şi cât muşcă din venituri. Preţurile au crescut mai accelerat decât salariile în mai 2022 şi, pentru a doua lună la rând, puterea de cumpărare din România se degradează

Steen Jakobsen, directorul de investiţii al Saxo Bank

Steen Jakobsen, directorul de investiţii al Saxo Bank

Autor: Răzvan Botea

18.06.2022, 11:00 13738

Indicele preţurilor de consum, care măsoară inflaţia în România, a continuat să crească şi a ajuns la 14,5% în mai 2022, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS). În aceeaşi vreme, salariile au crescut cu 11,4%, astfel puterea de cumpărare din România a scăzut pentru a doua lună consecutiv. Cu toate că scăderea nu e mare, pe medie, pentru unele categorii de persoane inflaţia reală este mult mai mare şi scăderea puterii de cumpărare mai drastică. Ce înseamnă inflaţia reală?

„Adevărul despre inflaţie este că ea se află între indicele de creştere a preţurilor şi indicele preţurilor producţiei industriale. În România este, deci, între 14 şi 47%. Aşadar, inflaţia reală din această ţară este de 20 şi ceva la sută“, spune Steen Jakobsen, directorul de investiţii al Saxo Bank, care oferă perspectiva unui economist din sistemul bancar. Or, pentru bănci, inflaţia înseamnă devalorizarea mărfii pe care ele o vând şi este normal ca lupa prin care privesc acest indicator să fie mai mare.

Pentru consumatori, însă, inflaţia reală diferă de la o persoană la alta sau de la o familie la alta, pentru că fiecare are propriul coş de consum. Cu toate acestea, cei cu veniturile mici sunt cei mai afectaţi de inflaţie, nu doar din cauza veniturilor mici propriu-zise, ci mai ales din cauza structurii coşului de consum. Pe de altă parte, pentru cei care au credite, cât timp inflaţia rămâne mai mare decât dobânda, ea este un avantaj.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO