Adrian Câciu, Ministrul Finanţelor, a spus, joi, că intrarea României în Spaţiul Schengen va însemna o creştere economică de cel puţin jumătate de punct procentual.
„În evaluarea mea ar fi un plus de 0,5 puncte procentuale ca urmare a intrării în Schengen” a spus Adrian Câciu.
Creşterea exporturilor ţării şi a competitivităţii exportatorilor ar fi principalele avantaje ale intrării în Spaţiul Schengen, sunt de părere ecnomiştii şi jucătorii din piaţă. În consecinţă, majorarea exporturilor aduce atât creştere economică, cât şi diminuarea deficitului comercial la bunuri, cea mai mare vulnerabilitate a economiei româneşti din acest moment.
Transportatorii, care cer de ani buni ca guvernele să accelereze intrarea în spaţiul Schengen, spun că le-ar creşte competitivitatea externă, pentru că blocajele din vămile româneşti spre Ungaria şi Bulgaria înseamnă pierderi între 800 şi 1.000 de euro pe zi pentru fiecare camion blocat.
Timpul de aşteptare la graniţa României cu Ungaria, poarta către Vest, este şi de peste 10 ore pentru TIR-uri în zilele aglomerate. Este o excepţie când nu sunt blocaje generate de controlul mărfurilor. În sens invers, se controlează doar buletinul şoferilor.