Eveniment

Aeroporturile cu un trafic de sub un milion de pasageri anual au nevoie de 150 mil. euro pentru a se dezvolta

Aeroporturile cu un trafic de sub un milion de pasageri anual au nevoie de 150 mil. euro pentru a se dezvolta

Autor: Mirabela Tiron

17.11.2010, 23:54 196

Cătălin Radu, directorul general al Direcţiei de Aviaţie Civilădin cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI),susţine că a depus o cerere la Comisia Europeană în vedereaobţinerii unei finanţări de 150 de milioane de euro pentru caaeroporturile cu un trafic de sub un milion de pasageri anual să sepoată dezvolta.

"În România sunt 16 aeroporturi, din care doar două înregistreazăpeste un milion de pasageri anual. În cazul în care cererea depusăde noi la Bruxelles pentru o schemă de finanţare din cadrulprogramului operaţional sectorial de transport va fi aprobată înurmătoarele săptămâni, atunci aeroporturile mici vor putea depuneproiecte pentru reabilitarea pistelor şi a platformelor", adeclarat Cătălin Radu în cadrul evenimentul Airport Forum 2010,organizat de Finmedia. De acest program ar putea beneficiaaeroporturile din Sibiu, Iaşi, Oradea, Constanţa, Cluj-Napoca şialte nouă aeroporturi din ţară.

De această schemă de finanţare nu pot beneficia însă cele mai mariaeroporturi din ţară, Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, carefuncţionea­ză sub denumirea Compania Naţională de Ae­roporturiBucureşti şi care vor înregistra un trafic total de aproape 7 mil.pasageri, potrivit lui Tudor Jidav, directorul general alcompaniei.
"Avem încă de acum trei ani un proiect pentru reabilitarea pisteiaeroportului, care în prezent are 1.800 de metri lungime.Discuţiile legate de finanţarea cu bani europeni se poartă de acumtrei ani, însă aşteptăm să vedem ce răspuns vor trimite oficialiieuropeni", a declarat Gheorghe Pasc, directorul general alAeroportului din Oradea, care a avut anul trecut un trafic de80.000 de pasageri.

Cătălin Radu a transmis că majoritatea aeroporturilor au realizatdeja aceste proiecte şi că se doreşte obţinerea unei finanţărieuropene în proporţie de 100%, pentru ca statul şi aeroporturile sănu fie nevoiţi să mai suporte o parte din finanţare. "Acestea vorfi primele proiecte din sectorul aviatic cu finanţare de la UniuneaEuropeană. Până acum au fost prioritare doar proiectele pentrudrumuri şi calea ferată", a mai spus Radu. Cu toate acestea,Ministerul Transportului şi Infrastructurii a atras cele mai puţinefonduri europene din alocarea UE pentru perioada 2007-2010, adicădoar 1,8% din banii alocaţi.
Cătălin Radu susţine însă că în cazul schemei de finanţare pentruaeroporturile din ţară s-a elaborat chiar şi un ghid alsolicitantului, în varianta draft până la aprobarea cererii decătre Comisia Europeană. Mai mult, el menţionează că dacă valoareatotală a proiectelor eligibile pe care le vor depune aeroporturileva depăşi 150 mil. euro, atunci se va încerca chiar şi osuplimentare a fondurilor.

"Surprinzător, pe fondul problemelor cu care s-au confruntatcompaniile aeriene şi al efectelor crizei economice, traficulaerian a fost în creştere anul acesta", a declarat Tudor Jidav,directorul general al Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti,înfiinţată în februarie anul acesta prin fuziunea aeroporturilorinternaţionale Henri Coandă (Otopeni) şi Aurel Vlaicu(Băneasa).

Cele două aeroporturi din Capitală au înregistrat aproape 70% dinnumărul total de pasageri raportat de toate aeroporturile dinRomânia (9,1 milioane pasageri). Anul acesta, doar pe aeroportuldin Otopeni se aşteaptă un trafic de 5 milioane de pasageri,potrivit estimărilor oficialului companiei.
"Odată cu finalizarea terminalului de pasageri în 2011 va creşte şicapacitatea de operare şi implicit traficul de pasageri cu 5%", adeclarat Jidav. La 60 de milioane de euro se ridică investiţia înfaza a treia de dezvoltare a aeroportului din Otopeni, carepresupune amenajarea unui terminal de sosiri internaţionale şiextinderea terminalului de plecări internaţionale. Finanţareaconstrucţiei terminalului este asigurată din sursele proprii aleaeroportului.

"Anul acesta am observat o migrare a pasagerilor care alegeauzborurile low-cost spre cursele operate de companiile tradiţionale,care au redus tarifele la biletele de avion. Acest lucru explică şitraficul în creştere cu 10% pe aeroportul din Otopeni", a spusJidav.
Spre exemplu, compania aeriană de stat Tarom a transportat cu 22%mai mulţi pasageri pe rutele interne în perioadaianuarie-septembrie, până la aproape 430.000 de pasageri. Mai mult,gradul de încărcare al aeronavelor a crescut cu 17% în primele nouăluni ale anului. Viorel Vlădoiu, vicepreşedintele pentruope­raţiuni la sol al Tarom, a declarat că această creştere s-adatorat adaptării preţurilor la biletele de avion, dar şicapacităţii de zbor la cererea de pe piaţă.
Deşi industria aeriană a simţit efectele crizei economicefinanciare, oficialii Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureştisusţin că doi operatori aerieni şi-au anunţat intenţia de-a intracu zboruri pe piaţa românească.

"Suntem în discuţii cu compania turcă aeriană low-cost Pegasus,care ar putea introduce curse din Bucureşti spre Istanbul începândcu anul viitor", a declarat Tudor Jidav.
El a mai spus că se poartă discuţii şi cu compania Qatar Airways învederea operării unor curse pe Bucureşti-Doha începând cu ianuarieanul viitor.

Cele mai mari trei aeroporturi din ţară

Aeroportul din Otopeni
Număr pasageri în S1 2010:
2,2 milioane pasageri, mai mult cu 10%
Număr pasageri în 2009:
4,5 milioane pasageri
Cifra de afaceri pe 2009: 72,5 mil. euro
Profit brut pe 2009: 17 mil. euro
Număr mediu salariaţi pe 2009: 808
Aeroportul din Baneasa
Număr pasageri transportaţi în S1 2010: 966.300, mai mult cu3%
Număr pasageri în 2009:
2 milioane de pasageri
Cifră de afaceri în 2009: 21,6 mil. euro
Profit net în 2009: 2 milioane euro
Număr mediu de salariaţi: 201
Aeroportul din Timisoara
Număr pasageri transportaţi în S1 2010: 514.920, mai mult cu18,7%
Număr pasageri în 2099:
970.000 de pasageri
Cifra de afaceri pe 2009: 9,7 milioane euro
Profit brut pe 2009: 1,2 milioane euro
Număr mediu angajaţi: 232

AFACERI DE LA ZERO