Eveniment

Agentiile de media au avut afaceri de 350 mil. euro

26.08.2008, 19:24 64

Cele mai importante zece agentii de media au avut anul trecut afaceri de circa 351 mil. euro, suma semnificand de fapt bugetele de publicitate ale clientilor gestionati de acestea.
Astfel, in 2007, cele zece agentii au gestionat aproximativ doua treimi din investitiile totale in publicitate care au fost anul trecut in jur de 500-550 de milioane de euro.
Comparativ, profitul net (format din fee-urile si comisioanele stabilite intre agentii si clienti pentru gestionarea bugetelor) a fost in jurul a 10 mil. euro. Diferenta foarte mare intre cifrele de afaceri si profiturile nete se explica prin faptul ca agentiile de media ruleaza banii pentru publicitate, acestia ajungand in final la diferite companii mass-media.
Cel mai mare volum de business a fost al agentiei Zenith Media care a cumparat spatiu publicitar de 54,5 mil. euro, mai mult cu 50% fata de 2006. Printre clientii importanti ai agentiei se numara ING, Toyota, Ursus Breweries, dar cea mai mare parte a cifrei de afaceri se datoreaza L'Oreal, al treilea investitor in publicitate potrivit Alfa Cont, compania care monitorizeaza investitiile brute in publicitate.
"In 2007 am avut o crestere organica foarte buna, dar si un new business de calitate", afirma recent Maria Tudor, managing director al Zenith Media. Pentru 2008, ea estimeaza o cifra de afaceri mai mare cu 30%. La circa 2 mil. euro diferenta fata de Zenith Media este Universal McCann, divizia de media a McCann Erickson, cel mai mare de grup de comunicare pe piata locala. Compania care inglobeaza serviciile de media si creatie ale grupului condus de Bogdan Enoiu, a avut o cifra de afaceri de 57,8 mil. euro. Dupa cum spune Mihai Trandafir, managerul Universal McCann bugetele de media au valorat anul trecut in jur de
52 mil. euro. Pentru 2008, Trandafir evalueaza cresterea cifrei de afaceri la 40%. Cele mai mari conturi gestionate de Universal McCann sunt Coca-Cola, Vodafone, Heineken si SC Johnson care valoreaza in acest an cel putin 51 de mil. euro. In spatele Universal McCann, cu afaceri mai mici cu circa 10 mil. euro se afla agentiile Initiative Media si Media Direction.
Chiar daca cresterile cifrelor de afaceri sunt importante pentru ca acestea echivaleaza cu castigarea de noi clienti si majorarea bugetelor clientilor mai vechi ai agentiilor, pentru manageri mult mai relevant este profitul. "Poti avea bugete mari si sa rulezi bani multi, dar important este ce venituri ai. Sunt cazuri in care clientii medii sunt mult mai bine gestionati decat cei mari care iti iau mult timp si astfel devin mai profitabili". Majoritatea agentiilor fac parte din grupuri internationale care impun cresteri in jurul a 15% anual.
Insa, in 2007, cea mai profitabila companie a fost Media Investment, singura agentie din top zece neafiliata unui grup international. Anul trecut, compania care face parte din grupul independent The Group a inregistrat un profit net de 3 mil. euro. Comparativ cu anul 2006, singura agentie care a intrat in top este United Media, compania care pana in urma cu cateva luni a detinut clientul Cosmote.
Daca in 2007 nu au fost schimbari semnificative in top, la sfarsitul acestui an ierarhia ar putea fi cu mult diferita deoarece in primele luni din 2008 foarte multi clienti mari si-au schimbat agentia de media. De exemplu, Bogdan Prajisteanu, managerul agentiei Mediaedge:cia, estimeaza ca datorita castigarii contului BCR, agentia se va afla la finalul anului in primele cinci comparativ cu anul trecut cand a fost pe locul noua.
Printre principalele cauze ale modificarilor de bugete se numara cresterea preturilor pentru cumpararea de spatiu publicitar (majoritatea clientilor au schimbat agentia pentru preturi mai avantajoase), realinierile internationale, dar si finalizarea contractelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO