♦ Casa de Comerţ Agroalimentar „Unirea“, făcută la începutul anului 2019 cu 93 milioane de lei din bani publici, a reuşit să dezvolte o reţea inexistentă, în locul celor 60-80 de magazine cu care se lăuda că o să „înfrunte“ supermarketurile străine. Însă, s-a inspirat din stilul managerial al marilor corporaţii, iar în căutarea succesului, a schimbat directorul general de fiecare dată când n-a adus „performanţă“ sau când s-a schimbat ministrul agriculturii, în subordinea căruia se află. Astfel, a ajuns la al optulea director general în cinci ani şi la pierderi de 45 mil. lei. Ce face acum?
Reprezentanţii Casei „Unirea“ spun că activitatea lor este secretă. „Referitor la întrebările dumneavoastră prin care ne solicitaţi date cu privire la investiţiile societăţii, activitatea curentă a societăţii, colaborarea acesteia cu supermarketuri şi producătorii agricoli proiecte şi iniţiative curente ale societăţii, dar şi în următoarea perioadă, vă precizăm faptul că se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor la informaţii datele privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicarea acestora aduce atingerea principiului concurenţei loiale privind potrivit legii“, au răspuns reprezentanţii companiei de stat Casa de Comerţ „Unirea“ la solicitarea ZF.
ZF a întrebat „Ce investiţii mari / activităţi importante au fost realizate de către companie în această perioadă (deschiderea şi închiderea de magazine, depozite)?“, lucruri pe care chiar şi companiile private le oferă în interviuri.
De altfel, primele două deschideri de magazine ale Casei „Unirea“, în octombrie 2019, au fost anunţate cu mare fast, în faţa presei, atât în Sibiu, cât şi în Bucureşti.
Şi încă: „Care este activitatea curentă a firmei? Continuă să vândă produse agroalimentare în supermarketuri şi alte canale de retail? Mai colaborează cu producători agricoli locali? Dacă da, cu cine? Există proiecte sau iniţiative în curs de desfăşurare pe care compania le va implementa în următoarea perioadă?“
Aceste informaţii ar fi trebuit să fie publice şi transparente, având în vedere că este o companie de stat. Totuşi, ele sunt considerate confidenţiale în baza „secretului comercial“. ZF nu a solicitat numele furnizorilor sau cantităţile vândute, deşi în 2022 compania se lăuda prin transmiterea comunicatelor de presă cu aceste detalii.
Singurul răspuns precis este că scopul companiei a fost fixat, deşi nici după 5 ani n-a fost atins. „Scopul fixat prin înfiinţarea acestei societăţi este acela de a realiza un mecanism comercial funcţional, capabil să ducă la valorificarea superioară a resurselor şi producţiei agricole naţionale“.
„În vederea realizării scopului propus, societatea poate organiza şi desfăşurarea activităţi de comerţ cu ridicata şi cu amănuntul în depozite şi magazine specializate, pieţe şi târguri, precum şi operaţiuni de import export, putând organizarea reţele proprii de achiziţie/ procesare primară şi industrială, precum şi centre logistice şi reţele de vânzare“, au răspuns oficialii Casei de Comerţ Agroalimentar „Unirea“.
Practic, compania poate face orice, atâta timp cât găseşte directorul general perfect. După cinci ani de activitate, a reuşit să ajungă la al optulea şef şi să transforme 93 de milioane de lei din bani publici în pierderi de 45 de milioane de lei. De cât timp, bani şi oameni mai e nevoie ca scopul fixat să fie şi atins?