Eveniment

Al doilea pod peste Dunăre, deschis pe 14 iunie. Taxa de traversare va fi de 6 euro

Al doilea pod peste Dunăre, deschis pe 14 iunie. Taxa de traversare va fi de 6 euro

Autor: Andreea Neferu

29.05.2013, 07:20 1902

Podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin, a cărui construcţie a început în urmă cu şase ani, va fi inaugurat pe 14 iunie, a anunţat ministrul transporturilor Relu Fenechiu, aflat ieri într-o vizită la Calafat pentru a verifica stadiul lucrărilor. Tot pe 14 iunie va fi înfiinţată o societate mixtă româno-bulgară, care va opera podul şi care va percepe o taxă de 6 euro pe autoturism pentru fiecare traversare a acestuia.

„Lucrările sunt aproape finalizate, mai există câteva detalii tehnice care vor fi gata în perioada imediat următoare, şi aici mă refer la lucrările care se execută la catenară (firul de alimentare cu energie electrică pentru circulaţia feroviară), fiind o diferenţă de nivel de doar 10 cm între catenara dintre România şi Bulgaria, pe care o vom pierde pe o distanţă de o sută de metri“, a spus Fenechiu.

Staţiile de taxare sunt amplasate pe malul românesc al Dunării, iar taxa este identică cu cea percepută pentru traversarea podului de la Giurgiu-Ruse, unde şoferii plătesc în prezent şase euro pentru un autoturism şi 37 de euro pentru un vehicul de peste 12 tone.

România şi Bulgaria au semnat acordul de realizare a celui de-al doilea pod peste Dunăre încă din 2000, însă demararea lucrărilor a întârziat din lipsă de fonduri. Construcţia podului, un parteneriat româno-bulgar, a început efectiv în 2007 şi trebuia iniţial să fie gata în 2010. După mai multe termene de finalizare anunţate şi nerespectate, ultima promisiune este că în luna iunie podul va fi în sfârşit deschis circulaţiei.

Podul, cu o lungime de 1.791 de metri, comparabilă cu cea a Pasajului Basarab din Bucureşti, va avea două benzi rutiere pe fiecare sens de mers, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti.

Podul de la Calafat-Vidin a costat în total aproape 300 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Românii au asigurat o finanţare de circa 72,5 milioane de euro, potrivit datelor transmise de Ministerul Transporturilor, din care 36,6 milioane de euro au fost bani de la guvern, iar restul finanţare ISPA (fonduri de preaderare). De cealaltă parte, bulgarii au asigurat pentru construcţie circa 226 milioane de euro, potrivit site-ului oficial al podului: 61 mil. euro au venit de la guvernul bulgar, restul banilor provenind din fonduri ISPA, de la Banca Europeană de Investiţii, de la Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi de la banca germană KfW.

AFACERI DE LA ZERO