Eveniment

Al şaptelea ministru al transporturilor din ultimii trei ani a demisionat, lăsând celebrul Master Plan al autostrăzilor neaprobat

Ioan Rus a fost ministru de trei ori, dar doar în cabinetul lui Adrian Năstase a avut un mandat complet (2000-2004). Al doilea mandat în Cabinetul Ponta 1, în 2012, a durat trei luni, iar ultimul nici un an

Ioan Rus a fost ministru de trei ori, dar doar în cabinetul lui Adrian Năstase a avut un mandat complet (2000-2004). Al doilea mandat în Cabinetul Ponta 1, în 2012, a durat trei luni, iar ultimul nici un an

Autor: Andreea Neferu

12.06.2015, 00:06 481

Ministrul Ioan Rus, care a devenit celebru la Trans­porturi prin expresia „ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi“ (cu privire la soarta autostrăzii Comarnic-Braşov), a demisionat ieri după ce a intrat într-un nou scandal, în urma declaraţiilor sale referitoare la românii din străinătate.

Ioan Rus, al şaptelea ministru al trans­porturilor din ultimii trei ani şi jumătate, a venit la şefia instituţiei care se ocupă de autostrăzi, căi ferate, porturi, aeroporturi şi metrou în iunie anul trecut, la scurt timp după ce Dan Şova şi-a dat demisia.

El a venit la acea vreme ca o soluţie la predecesorul său, celebrul Dan Şova, alături de care premierul Victor Ponta este în prezent urmărit penal pentru dosarul Turceni Rovinari.

Mandatul lui Rus, de doar un an, a fost guvernat de discuţiile privind Master Planul General de Transport, documentul care stabileşte priorităţile României în domeniul infrastructurii de transport până în 2030, care însă nu este nici acum aprobat. Totodată, perioada în care Rus a fost ministru a fost marcată de o serie de incertitudini privind autostrada Comarnic - Braşov, care ar trebui construită în concesiune. Deşi investitorii privaţi ce ar trebui să realizeze această şosea au fost desemnaţi încă din iarna lui 2013, pe vremea când Şova se ocupa de autostrăzi, nici până acum nu este clar care va fi soarta acestei autostrăzi şi dacă proiectul de concesiune va eşua sau nu, deşi tărăgănarea sa ar putea indica faptul că s-ar putea renunţa la această variantă de finanţare şi construcţie. Rus a înaintat mai multe termene privind luarea unei decizii la autostrada Comarnic-Braşov, celebră fiind afirmaţia sa din vara anului trecut, când a spus că „ori ne ducem înainte, ori ne ducem înapoi“ cu privire la concesiunea şoselei.

Pe de altă parte, în mandatul lui Rus cea mai mare parte a companiilor majore din subordinea Transporturilor, printre care şi cele trei CFR-uri (Marfă, Infrastructură şi Călători) au reuşit să treacă pe profit, singura companie care se află încă în lupta cu pierderile fiind Tarom, pe care statul vrea să o vândă unui acţionar extern. Tot în perioada în care Rus a fost ministru, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a revenit în subordinea Transporturilor, după ce timp de doi ani a stat în „curtea“ unui departament de mari proiecte de infrastructură, condus iniţial tot de Şova. În mandatul lui Rus, mai multe segmente de autostradă au fost scoase la licitaţie sau au fost semnate contracte de construcţie pentru  acestea, în special în partea central-vestică a ţării, însă deocamdată România are în continuare o reţea redusă de autostrăzi, de doar 695 de kilometri.

 

Miniştrii PSD/PNL din fruntea Transporturilor de la venirea guvernului Ponta în 2012

- Ovidiu Silaghi (PNL) – acuzat de trafic de influenţă

- Relu Fenechiu (PNL) – condamnat anul trecut la 5 ani de închisoare cu executare în dosarul „Transformatorul”

- Ramona Mănescu (PNL)

- Dan Şova (PSD) – urmărit penal în dosarul Turceni-Rovinari

- Ioan Rus (PSD) – demisionar

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO