Eveniment

Alin Burcea, CEO Paralela45 şi preşedintele ANAT: Ce sunt OMD-urile şi ce pot face ele? De ce are România doar două milioane de turişti pe an, iar Bulgaria are 13 milioane?

Opinii primite la redacţie

Alin Burcea, CEO Paralela45 şi preşedintele ANAT: Ce...

Autor: Alin Burcea, Paralela45

21.10.2024, 00:06 2421

În ultimii ani, multă lume a auzit despre aceste OMD-uri, fără să ştie ce înseamnă ele, cum funcţionează şi la ce folosesc. OMD-urile sunt Organizaţiile de Managementul Destinaţiei, o formulă modernă de promovare a destinaţiilor din România.

Finanţarea lor este asigurată prin taxa turistică (poate avea diverse denumiri), care este colectată de către unităţile de cazare şi virată primăriilor din zona în care îşi desfăşoară activitatea. Din aceste sume, o parte pleacă la OMD Regional, o parte la OMD naţional.

Au fost multe discuţii pe această temă, hotelierii fiind nemulţumiţi de faptul că „banii lor”, în realitate banii colectaţi de la turişti, pleacă din zona lor, din staţiunea lor, la nivel regional şi naţional.

Ce se întâmplă la noi şi de ce sistemul încă nu funcţionează?

Sunt multe primării care, deşi sunt în zone turistice, nu vor să înfiinţeze aceste OMD-uri, pentru a nu vira bani către regiune şi OMD naţional. Sunt unii care pur şi simplu nu înţeleg cum funcţionează acest sistem!

Astăzi există numai 18 OMD-uri, şi, din păcate, nu există OMD Bu­cureşti, care este extrem de impor­tant, şi nici OMD naţional, care este în sarcina ministerului care gestionează turismul.

De ce nu s-au înfiinţat încă, nimeni nu ştie.

Este foarte important să existe, la nivelul ministerului sau al viitoarei Autorităţi Naţionale pentru Turism, un serviciu OMD-uri, care să se ocupe cu prezentarea avantajelor creării acestor structuri, care să acorde asistenţă şi consultanţă pentru înfiinţarea lor.

Practic, în câţiva ani, bugetul de promovare a României trebuie să fie colectat prin aceste OMD-uri. Trebuie ca toţi să înţelegem că la târgurile internaţionale de turism întâi se promovează ţara,  România, apoi regiunea (litoral), apoi staţiunea (Mamaia), şi abia în final se promovează hotelul. Numai aşa vom reuşi să promovăm cu adevărat România, cu un buget solid.

Evident, participarea ministerului cu o sumă la OMD-ul naţional este cu atât mai benefică.

România a avut, mulţi ani, un buget de promovare extrem de mic, de 1,5 mil. euro anual. În acest an, bugetul de promovare este mai mare, de 4,4 mil. euro, dar ne trebuie, ca ţară, minimum 20 mil. euro pentru o promovare reală, care să îşi producă efectele, adică turişti străini atraşi în România.

Până atunci rămânem cantonaţi la două milioane de turişti străini anual, probabil pe ultimul sau penultimul loc în Europa! În timp ce vecinii noştri bulgari, cu un buget de promovare de 30 mil. euro anul trecut, înregistrează 13 milioane de turişti străini, depăşind nivelul din 2019, de 12,5 milioane de turişti străini. Iar Ungaria a ajuns la 16 milioane de turişti străini anul trecut.

Alin Burcea, CEO Paralela45 / preşedinte Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels