Eveniment

Amplasarea, vadul comercial, indicele de sezonalitate, analizate la stabilirea impozitului forfetar

Amplasarea, vadul comercial, indicele de sezonalitate, analizate la stabilirea impozitului forfetar

Foto: Mediafax Foto

Autor: Cristina Cuncea, Claudia Medrega

16.01.2013, 00:04 924

Impozitul forfetar, la care guvernele pre­ce­dente au renunţat în anii trecuţi, după ne­gocieri cu FMI, invocând dificultatea aplicării în România şi faptul că este costisitor, este ana­lizat din nou de autorităţi şi ar urma să fie intro­dus din a doua jumătate a anului.

Impozitul ar urma să fie aplicat selectiv, în spe­cial în servicii, unde există un grad redus de fiscalizare.

Amplasarea afacerii, vadul comercial şi in­di­cele de sezonalitate vor fi câteva dintre cri­te­riile analizate pentru stabilirea impozitului for­fe­tar, care se va aplica ca procent dintr-un ve­nit standard pentru fiecare domeniu, potrivit re­pre­zentanţilor întreprinzătorilor mici şi mijlocii.

Finanţele au început să vorbească în decembrie 2009 despre "regândirea" impozi­tului minim şi introducerea unui impozit for­fe­tar axat pe anumite tipuri de activităţi, însă au decis repede să renunţe la idee din cauza difi­cul­tă­ţilor care putea să apară în administrarea unui astfel de sistem.

Acum impozitul forfe­tar revine în dez­baterile pu­blice şi rămâne de văzut ce pă­rere vor avea FMI şi Co­mi­sia Euro­pea­nă. Deocam­da­tă, nu există niciun pro­iect de lege şi nu este eva­luat nici impactul bugetar.

"Consiliul pentru IMM-uri s-a întâlnit luni cu mi­nis­trul Maria Grapini, care ne-a pre­zentat că la introducerea im­pozitului forfetar se vor avea în vedere cinci elemente. Unul din­tre acesta este că se va introduce selectiv doar în anumite domenii, în special în servicii, unde există un grad redus de fiscalizare. Se are în ve­dere să se elimine situa­ţiile în care un hotel im­portant din Bucureşti, cu un grad de ocupare de 80%, nu plăteşte im­pozit că nu declară pro­fit. Deci se va aplica mai ales unităţilor de turism, de cazare, unităţi de încălţăminte etc.", a de­cla­rat Ovi­diu Nicolescu, preşe­din­tele Con­siliu­lui pen­tru Între­prin­deri Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

De asemenea, impozitul se va stabili pe ba­za unor cri­te­rii precum amplasarea, va­dul co­mer­cial, indicele de sezona­li­ta­te şi capacitatea de a face afaceri.

"Aceste criterii sună ra­ţio­nal. Impozitul va du­ce la sim­plificarea birocraţiei, pentru că nu ne­cesită pre­darea de situaţii financiare, de­oarece acesta ur­mează să se aplice ca un pro­cent dintr-un ve­nit standard", a adăugat Nicolescu.

"Ministrul ne-a asi­gurat că măsura va fi însoţită de elemente de sim­pli­ficare, foarte necesare pentru micro­firme, şi că introducerea se face doar după ce se va discuta cu cei care lucrează în branşa res­pec­tivă. Fiecare domeniu are întreprizători co­recţi, activi, şi se reflectă în documente, şi alţii care nu sunt corecţi şi care fac concurenţă neloială", a adăugat Nicolescu.

Reprezentantul firmelor mici şi mijlocii spune că adoptarea măsurii trebuie să se facă doar după realizarea unei note de impact şi a "testului IMM", care reprezintă o metodologie specifică de analiză a efectelor actelor normative asupra numărului de firme şi capacităţii de a supravieţui a acestora.

"Dacă se respectă aceste puncte şi testele şi analizele arată efecte pozitive, că va duce la eliminarea concurenţei neloiale şi nu va reprezenta un plus de fiscalitate, nu ne vom opune. Considerăm însă obligatorii respectarea punctelor de mai sus", a arătat Nicolescu.

Ministrul delegat pentru IMM, turism şi mediu de afaceri Maria Grapini a declarat vineri că impozitul forfetar s-ar putea aplica din semestrul al doilea al acestui an, dacă studiul privind impactul măsurii va fi finalizat în primul trimestru. Ea a arătat că în prezent consilierii ministerului stabilesc numărul de restaurante, pensiuni, baruri şi alte structuri care ar putea intra sub incidenţa impozitului. Grapini a anunţat că, dacă se va aplica, impozitul forfetar va viza doar unele servicii, precum pensiuni, hoteluri, restaurante, saloane de înfrumuseţare sau spălătorii auto, cuantumul urmând să fie stabilit după discuţii cu patronatele de profil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO