Eveniment

ANAF începe conectarea caselor de marcat electronice la propriile servere. 550.000 de aparate ar urma să fie conectate până în ianuarie 2021

Florin Cîţu, ministrul de finanţe: Transformarea digitală a Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală rămâne principala măsură prin care cred că se va îmbunătăţi substanţial relaţia cu firmele şi populaţia

Florin Cîţu, ministrul de finanţe: Transformarea digitală a Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală rămâne principala măsură prin care cred că se va îmbunătăţi substanţial relaţia cu firmele şi populaţia

Autor: Răzvan Botea

12.06.2020, 00:05 3605

Peste 610.000 de case de marcat cu jurnal electronic sunt înregistrate la ANAF, dar niciuna nu este conectată în acest moment la serverele instituţiei.

Agenţia Naţională de Administrare Fis­cală (ANAF) începe conectarea caselor de mar­cat cu jurnal electronic la serverele ANAF. Casele de marcat ale marilor contribuabili vor în­cepe conectarea la serverele ANAF din 1 iulie 2020 pe o perioadă de 3 luni, urmând ca agenţii economici mici şi mijlocii să finalizeze acest proces până la sfârşitul lunii ianuarie 2021.

„Am finalizat un proiect aflat pe agenda publică de peste 10 ani şi care a fost amânat de toate guvernele. Transformarea digitală a Ministerului Finanţelor Publice şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală rămâne principala măsură prin care cred că se va îmbunătăţi substanţial relaţia cu firmele şi populaţia“, a declarat ministrul finanţelor publice Florin Cîţu, citat de Mediafax.

În contextul în care veniturile fiscale sunt la circa 26% din PIB, cel mai mic nivel din Uniunea Europeană, şi statul ar trebui să colecteze 18 mld. de lei din TVA în loc de 12, cât o face acum, guvernul caută să implementeze soluţii de digitalizare a autorităţii fiscale. La problemele de colectare la bugetul de stat se adaugă creşterea cheltuielilor bugetare, dar şi diminuarea veniturilor la bugetul de stat ca rezultat al crizei medicale generate de pandemie.

„Vom continua proiectele în ritm accelerat în următoarele luni. Aceste schimbări nu vor aduce doar informaţii mai complete şi de calitate din economie, ci vor asigura o competiţie cât mai corectă între companii şi o implicare tot mai redusă a statului în activitatea firmelor“, a mai spus Florin Cîţu. Până la 31 septembrie 2020 vor fi conectate la serverele ANAF aproximativ 50.000 de case de marcat instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie 2021 se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat ale operatorilor economici, potrivit reprezentanţilor Ministerului de Finanţe.

„În platformă vor fi integrate şi bazele de date cu fişierele colectate până în prezent (formularul A4200 - care va fi eliminat ulterior) pentru a fi folosite în cadrul procesului de analiză. Noutatea sistemului implementat acum constă în faptul că tot volumul de date primite şi stocate din 2018 până în prezent, cât şi datele noi raportate zilnic vor fi folosite pentru analize predictiveî, mai transmit reprezentanţii Ministerului de Finanţe.

ANAF a publicat săptămâna aceasta proiectul de lege care vizează conectarea aparatelor de marcat cu jurnal electronic la sistemul informatic naţional de supraveghere şi al datelor fiscale al ANAF.

Comercianţii sunt obligaţi din vara lui 2018 să folosească numai acest tip de casă de marcat în baza unei hotărâri de guvern, iar distribuitorii autorizaţi au livrat circa 610.000 de case de marcat, dintr-un necesar estimat la cel puţin 800.000. În acest moment, 530.000 de operatori economici au în funcţiune o casă de marcat cu jurnal electronic, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Din cei aproximativ 500.000 de operatori economici, 20.000 folosesc mai multe case de marcat.

Guvernul a aprobat în septembrie 2018 o iniţiativă de a introduce sub incidenţa legii prevenirii nerespectarea termenului de dotare cu case de marcat de către comercianţi. Potrivit legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, instituţia publică cu atribuţii de control are obligaţia să reia controlul, iar în situaţia în care se constată neîndeplinirea obligaţiilor legale în termenul acordat, se aplică sancţiunile prevăzute de lege.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO