Eveniment

Analiza de luni. Cum arată tabloul economiei locale? Firmele mari obţin cele mai multe venituri, însă IMM-urile se dovedesc a fi mai profitabile şi plătesc salariile a 64% din angajaţii din economie

Autor: Miruna Diaconu

22.04.2024, 00:07 1493

În 2016, IMM-urile aveau 50% din cifra totală de afaceri, iar an de an procentul a scăzut până în 2022 la circa 45% IMM-urile domină câteva din sectoarele economice locale, precum construcţiile, HoReCa şi agricultura Bihor, Arad, Botoşani, Ialomiţa, Tulcea, Brăila şi Bistriţa-Năsăud sunt exemple de judeţe unde IMM-urile domină economia locală şi realizează o cifră de afaceri mult mai mare decât companiile mari.

IMM-urile reprezintă nucleul econo­miei, având o marjă de profit peste marile companii din România. Mi­cro­în­treprinderile, companiile mici şi mijlocii, în număr de 889.000, reali­zează 45% din cifra de afaceri din economie, în timp ce restul reprezintă contri­buţia a 2.200 de firme mari, potrivit datelor Regis­trului Comerţului.

În timp, ponderea veniturilor obţinute de IMM-uri în cifra de afaceri din economie a scăzut. În 2016, IMM-urile aveau 50% din cifra totală de afaceri, iar an de an procentul a scă­zut până în 2022 la circa 45%. Această invo­lu­ţie arată că IMM-urile pierd teren în ceea ce pri­veşte puterea lor economică, însă demon­strea­ză că unele companii din categoria IMM-urilor au trecut în liga mare, a companiilor mari.

„Companiile mijlocii transferate înspre com­paniile mari ajută la creşterea suplimen­ta­ră. Companiile IMM luate individual par ne­sem­nificative în comparaţie cu companiile mari, dar dacă agregăm şi segmentăm datele, dintr-odată situaţia se schimbă radical. De ase­menea, există foarte multe variaţii la nivel de judeţ sau industrii, care demonstrează un echilibru imperfect între IMM-uri şi cor­pora­ţii. Sunt câteva industrii precum construcţii, agricultură, transporturi unde IMM-urile domină“, a spus Liviu Sav, cofondator al Bridge-to-Information, prezent în cadrul con­ferinţei ZF IMM’24. Echilibrul IMMperfect.

Dacă la nivel naţional IMM-urile obţin venituri mai mici decât companiile mari, situaţia se schimbă când este pusă lupa pe fiecare judeţ, existând variaţii de la caz la caz. Spre exemplu, în judeţul Cluj IMM-urile realizează 55% din cifra de afaceri a judeţului şi 73% din profitul net, arată datele platformei Bridge-to-Information.

În Timişoara, IMM-urile obţin 48% din cifra de afaceri a judeţului, fiind aproape de un echilibru cu marile companii. Însă IMM-urile realizează peste trei sferturi din profitul net al judeţului. Puterea micilor companii este şi mai mare în judeţul Iaşi, unde IMM-urile reuşesc să obţină 78% din cifra de afaceri înregis­trată pe tot judeţul. Bihor, Arad, Botoşani, Ialomiţa, Tulcea, Brăila, Bistriţa-Năsăud sunt de asemenea exemple de judeţe unde IMM-urile domină economia locală şi realizează o cifră de afaceri mult mai mare decât companiile mari.

Bucureştiul este una din zonele din ţară unde IMM-urile au cea mai mică putere, Capitala fiind şi „casa“ unde cele mai mari companii din ţară îşi au sediul, acolo unde sunt înregistrate şi veniturile. În Bucureşti, IMM-urile realizează aproape 30% din cifra de afaceri.

„Judeţul Bacău performează diferit faţă de ţară. În 2016, ponderea cifrei de afaceri la firmele mari era undeva la 47% şi a crescut la 63%. Aici avem foarte multe afaceri antreprenoriale şi nu avem deloc corporaţii. Este un judeţ în care firmele mari nu sunt corporaţii, o situaţie unică la nivel de ţară“, a explicat Liviu Sav.

Bacăul este cel mai puternic judeţ din perpectiva puterii antreprenoriale, de unde au pornit şi încă îşi au sediul în judeţ companii precum Dedeman, cel mai mare retailer român de bricolaj, companiile din grupul UMB, deţinut de Dorinel Umbră­rescu, Chimcomplex şi altele. Cu cât aceste companii devin şi mai mari şi obţin venituri în creştere, companiile mari realizează şi mai mult din cifra de afaceri a judeţului.

Cu toate acestea, deşi companiile IMM nu reuşesc să obţină venituri peste minori­tatea formată din companiile mari, la nivel naţional aceste firme se dovedesc a fi mult mai profitabile. Astfel, marja de profit a IMM-urilor este de 14% faţă de 7% marja medie a firmelor mari. În 2022, microîntre­prinderile, companiile mici şi mijlocii au realizat un profit net de 163 miliarde lei, adică 61% din total, faţă de doar 103 mili­arde lei profitul net al marilor companii de pe plan local.

IMM-urile sunt şi cei mai mari angajatori de pe piaţa locală, astfel că plătesc salariile a peste 64% din angajaţii din economie. Astfel, în microîntreprinderi, companii mici şi mijlocii lucrau în 2022 peste 2,7 milioane de persoane. Singura categorie de companii care a reuşit să depăşească pragul de 1 milion de angajaţi, adică 24% din economie, este cea a microîntreprinderilor, micile busi­nessuri care au între 0 şi nouă angajaţi şi venituri de până în 2 milioane de euro.

La nivel de industrii, IMM-urile domină câteva din sectoarele economice locale, pre­cum construcţiile, HoReCa sau agricultura. În sectorul construcţiilor, 80% din cifra de afa­ceri înregistrată în această ramură economică este obţinută de IMM-uri. În agri­cul­tură, IMM-urile obţin 78% din cifra de afaceri, în timp ce în sectorul hotelu­rilor şi restauran­telor IMM-urile realizează 85% din cifra de afaceri.

„Com­ponenta com­pa­niilor mari de do­mi­nare a cifrei de afaceri vine din pri­me­le două industrii – co­merţ şi industria prelucătoare. Cele două reprezintă peste 65% din cifra de afaceri a economiei naţionale“, a adăugat Liviu Sav.

IMM-urile nu au puterea eco­nomică a marilor companii, însă ele se dovedesc a fi mult mai profitabile şi sunt cele care adună mare parte din forţa de muncă locală, ceea ce face din a­ceastă categorie de compa­nii să reprezinte nucleul economiei.

„Dincolo de informaţii, statistici şi analize, multe dintre IMM-uri deser­vesc cor­poraţiile şi acest lucru nu tre­buie uitat. Există o a­de­vărată simbioză între ele. Lupa prin care privim IMM-urile şi contextul prin care le ana­lizăm influenţează foar­te mult rezultatele la ca­re ajungem. Consi­der că IMM-urile sunt mult mai importante de­cât par printr-o a­na­liză macroeconomică ca­re de multe ori este su­per­fi­cia­lă“, a mai spus Liviu Sav.

Sursa: Bridge-to-Information

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels