Eveniment

ANAT: Se putea evita tragedia cu tânăra japoneză dacă nu se permitea ca taximetriştii să îi asalteze pe turişti în aeroport. Ce explicaţii au conducerea aeroportului şi conducerea pazei

ANAT: Se putea evita tragedia cu tânăra japoneză dacă nu se permitea ca taximetriştii să îi asalteze pe turişti în aeroport.  Ce explicaţii au conducerea aeroportului şi conducerea pazei

Autor: Mirabela Tiron

23.08.2012, 19:09 6398

Zi de zi, în sala de sosiri internaţionale a aeroportului Henri Coandă (Otopeni) din Bucureşti, zeci de taximetrişti "piraţi" asaltează pasagerii care ajung în aeroport, unii dintre ei fiind foarte insistenţi în propunerea de oferte "bune" pentru transferul pasagerilor. Deşi chiar dacă sunt refuzaţi, taximetriştii "piraţi", cei mai mulţi de origine rromă, cu oferte dubioase, continuă cu asaltul, nimeni de la aeroport nu intervine. Această teamă pe care o simt pasagerii asaltaţi chiar s-a materializat.

"Am aterizat din Cipru pe aeroportul Henri Coandă după miezul nopţii. După ce am trecut de toate controalele şi am ajuns la sosiri, mai mulţi taximetrişti m-au asaltat încă din aeroport, fără să fac o solicitare la vreun taxi. Unii cereau pentru o cursă de la aeroport în Rahova 100 de lei, cât factura la lumină pe o lună, în condiţiile în care cu un tarif normal preţul nu depăşeşte 30 de lei. Deşi eram practic hărţuită de aceştia, nimeni de la aeroport nu a intervenit. Am găsit cu greu zona de unde puteam lua autobuzul special", spune Mihaela P, un pasager al aeroportului Henri Coandă.

Cu o astfel de abordare, prin care promitea că va găsi un taxi la aeroport, a reuşit un tânăr să o asalteze din incinta aeroportului Henri Coandă pe turista japoneză pe 15 august, al cărei cadavru era descoperit de poliţie două zile mai târziu.

"În seara zilei de 15 august, în jurul orelor 20.30, Vlad Nicolae, inculpatul, a abordat victima (cetăţean japonez) în incinta aeroportului Henri Coandă, oferindu-şi ajutorul pentru a-i găsi un taxi. În acest context, inculpatul a urcat, împreună cu victima, în taxi, însă au coborât după parcurgerea unei distanţe scurte, într-o zonă în care drumul este mărginit, de ambele părţi, de pă­dure. (...) Două zile mai târziu, în acelaşi loc, a fost descoperit cadavrul victimei", asta scrie într-un raport publicat de biroul de informare publică din cadrul Parchetului de lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care se ocupă acum de caz.

ZF a transmis o solicitare către aeroportul Henri Coandă prin care întreba dacă există vreo politică de siguranţă pentru turiştii care ajung în aeroport şi dacă taximetriştii de la aeroport sunt verificaţi şi autorizaţi. De asemenea, ZF a solicitat date cu privire la firmele cu care aeroportul are contracte pentru protecţia pasagerilor.

"Răspunsul oficial la întrebările adresate azi vă va fi trimis, după îndeplinirea cerinţelor prevăzute de procedurile interne, în termenul legal. Referitor la activitatea de taximetrie, aceasta, în România (inclusiv pe aeroporturi), se des­făşoară conform legislaţiei în vigoare." Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Com­paniei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti, ce are în administrare aeroporturile Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, a mai transmis că activităţile de ordine publică în aeroport sunt asigurate, conform legislaţiei, de poliţie.

"Aeroportul trebuia să ia măsuri să dispară toată ţigănia cu taximetriştii de la Otopeni, să nu mai calce taximetrişti burtoşi şi şmecheriţi să prostească turiştii. Toţi care vor să fie taximetrişti la aeroport să poarte cămăşi albe, să fie tunşi, adică să arate într-un fel ca să nu ne facă de râs în faţa turiştilor străini", este de părere Alin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45, una dintre cele mai mari companii de pe piaţa de profil.

În aeroportul Henri Coandă stau foarte mulţi "combinatori", persoane al căror rol este să ia clientul şi să îl ducă la un taxi, unde se stabileşte în avans un preţ pentru cursă, spune Radu Viorel, preşedintele Asociaţiei pentru Drepturile Taxi­me­triştilor Independenţi.

"Sunt taximetriştii neautorizaţi, care fac bani cu pasagerii care aterizează pe aeroportul din Otopeni. Deşi am făcut mai multe sesizări anul trecut la aeroport şi la Ministerul Transporturilor, nimeni nu s-a sesizat. Dacă s-ar fi făcut ceva cu aceşti piraţi, care pot fi violatori şi ucigaşi, japoneza nu ar fi murit", a spus Radu Viorel.

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti este condusă de Cornel Poteraşu, director general al aeroportului Henri Coandă fiind Tudor Jidav. Această companie care administrează aeroportul Henri Coandă este în subordinea Ministerului Transporturilor. Nici şefii acestui minister nu s-au sesizat cu privire la această problemă.

Nici Radu Berceanu, care a fost ministru până în 2010, nici Anca Boagiu, care a condus Ministerul Transporturilor din 2010 până la începutul lui 2012, urmată fiind de Alexandru Nazare şi în prezent de Ovidiu Silaghi nu au luat măsuri pentru a scăpa de "piraţii" de la Otopeni. Nici reprezentanţii Ministerului Turismului, Elena Udrea care a ocupat funcţia de ministru până anul acesta şi nici Eduard Hellvig, nu au venit cu măsuri pentru ca turiştii străini să nu fie întâmpinaţi de aceşti piraţi.

Radu Viorel mai spune că din datele pe care le are, în Bucureşti aproape 4.000 de taximetrişti circulă fără autorizaţii, care nu au mai fost prelungite de Primăria Bucureşti.

"Aceştia lucreză şi sunt pe străzile oraşului arondaţi chiar la dispeceratele firmelor de taxi. O parte din ei ajung şi la aeroportul din Otopeni. Trebuie făcut ceva ca aceştia să nu mai poată activa ca taximetrişti. Sunt nişte piraţi care acostează clienţi, iar printre ei, pot fi violatori şi criminali. Fenomenul pirateriei trebuie oprit. Cineva trebuie să ia atitudine, sunt oameni care nu cunosc situaţia aceasta şi care riscă să fie puşi în pericol", spune Radu Viorel.

Potrivit lui, din aproape 10.600 de autorizaţii de taximetrişti, 1.400 au fost restrase iar alte 4.000 nu au mai fost prelungite din cauza faptului că nu au fost achitate datoriile. Oficialii Primăriei Bucureşti nu au transmis niciun răspuns cu privire la numărul autorizaţiilor retrase.

"Nu este normal ce se întâmplă, conducerea aeroportului nu ar trebui să tolereze asaltarea pasagerilor care ajung în aeroport. Şi eu m-am confruntat cu această situaţie pe aeroportul Otopeni, când mai mulţi taximetrişti m-au asaltat şi pot confirma că nimeni nu a intevenit în acele situaţii", a declarat Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Ea spune că mai mulţi turişti au făcut sesizări cu privire la taximetriştii din aeroport. "Această situaţie nu este una nouă, cred că pur şi simplu cineva tolerează acest lucru din diferite motive. S-ar fi putut categoric evita situaţia cu turista japoneză dacă ar fi existat un control riguros în aeroport şi o monitorizare permanentă a ceea ce se întâmplă".

Corina Martin mai atrage atenţia că acest asalt al taximetriştilor care are loc în cinta aeroportului este o pată neagră pentru imaginea României. "E o problemă ce trebuie verificată de Ministerul Transporturilor dar şi de Ministerul Turismului. În alte aeroporturi din lume nu se întâmplă acest asalt, totul este bine organizat, staţia de taxiuri este semnalizată, dacă vrei un taxi te duci tu în staţie, nu te asaltează nimeni din aeroport", spune ea.

O companie aeriană a avut în atenţie evitarea problema cu transferul turiştilor

"Pentru siguranţa pasagerilor am încheiat un contract cu o firmă autorizată de taxi, la rezervarea biletului de avion pasagerul poate opta şi pentru serviciul de transfer cu taxiul pe care îl rezervă de asemenea. Astfel că în aeroport taximestristul va întâmpina clientul cu un panou cu numele. Ar trebui să existe şi în aeroport un control al taximetriştilor", a declarat Adrian Ionaşcu, directorul general adjunct al companiei aeriene Blue Air, care operează de pe aeroportul Otopeni.

AFACERI DE LA ZERO