Eveniment

Angajaţii de la metrou ameninţă cu greva

Pericol de grevă la metrou

Autor: Geanina Sandu

16.02.2012, 14:03 1280

Sindicatele de la metrou ameninţă cu greva dacă se aplică o hotărâre de Guvern privind externalizarea telecomunicaţiilor pentru unităţile din subordinea Ministerului Transporturilor, implicit metrou, în opinia sindicaliştilor aceasta însemnând "un pericol de moarte".

Preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM), Ion Rădoi, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, că există un proiect de hotărâre de Guvern care urmează să fie luat în discuţie într-o şedinţă viitoare a Executivului. Acest proiect de hotărâre prevede externalizarea telecomunicaţiilor din unităţile aflate sub autoritatea, subordinea şi coordonarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).

"Dacă s-ar aplica o astfel de hotărâre ar însemna preluarea telecomunicaţiilor din Ministerul Transporturilor, adică fibra optică şi alte echipamente de supraveghere şi de siguranţă a circulaţiei, care asigură funcţionalitatea trenului şi supravegherea lui în permanenţă. Dacă aceste echipamente nu mai sunt ale metroului şi nu mai sunt nici cei 290 de specialişti există pericolul de deraiere a trenului, căci aşa se întâmplă când nu există supraveghere, pericolul de nefuncţionalitate a macazurilor, a semnalului. În orele de vârf transportăm două mii de oameni într-o garnitură, iar pe zi, un milion de călători", a spus Rădoi.

Liderul sindical subliniază că în nicio ţară din lume serviciile de telecomunicaţii din transporturi nu sunt externalizate.

"De peste 30 de ani de când ne ocupăm de aceste servicii nu a murit niciun călător. Dacă privatizăm siguranţa circulaţiei suntem unici în lume. Nu ştiu dacă veţi mai avea curajul să mergeţi cu metrou", a afirmat Rădoi.

Potrivit liderului sindical, Marea Britanie a încercat timp de un an şi jumătate să privatizeze infrastructura feroviară, dar după ce au murit sute de oameni s-a renunţat la acest lucru.

Justificarea autorilor acestui proiect este că aşa prevede FMI, iar tarifele vor fi impuse fără drept de negociere, a subliniat Ion Rădoi.

Liderul USLM a precizat că în ultimii doi ani metroul a investit 100 de milioane de euro doar în echipamente.

Rădoi a mai spus că a sesizat, împreună cu administraţia Metrorex şi alte 48 de organizaţii din transporturile aeriene şi navale, care ar fi de asemenea afectate de această hotărâre, Ministerul Transporturilor, Guvernul, Preşedinţia, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Justiţiei, care ar trebui să îşi pună avizul pe acest act, dar nu au primit răspuns de la nicio instituţie.

Sindicaliştii sunt hotărâţi să recurgă la mişcări de stradă, mitinguri şi chiar greva generală dacă acest proiect va fi aprobat de Guvern.

"Convocăm Consiliul USLM şi vom decide, poate şi împreună cu cei din aviaţie şi transporturi navale, mişcări de stradă şi chiar greva. Dacă se insistă cu această horărâre ajungem şi la grevă", a spus Rădoi.

Metrorex a mai externalizat mentenanţa trenurilor de metrou, plătind anul trecut companiei Alstom suma de 146 milioane de lei pentru întreţinerea garniturilor de metrou. Astfel, Metrorex estimează că aceste cheltuieli vor creşte în acest an cu 7,5 la sută, la 157 milioane lei.

Suma plătită anul trecut depăşeşte cu 18,4 la sută nivelul de 123,21 milioane de lei, aprobat de Guvern în noiembrie la rectificarea bugetului companiei.

Metrorex şi Alstom au renegociat anul trecut contractul pentru mentenanţa trenurilor de metrou şi au stabilit scăderea costurilor cu 30 la sută pentru 2011 şi cu 34 la sută pentru restul perioadei rămase în contract, respectiv anul 2018. Contractul a fost încheiat în 2003, pentru o perioadă de 15 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO