Pesimismul care a pus stăpânire pe aproape toată clasa de business ar trebui să dispară, piaţa din România fiind în continuare un teren fertil pentru creşterea businessurilor.
Însă, antreprenorii români trebuie să aibă curaj să aplice pentru fonduri europene, să reinvestească în mod constant în afacere, să înveţe încontinuu, să-şi facă un plan pe termen lung pe care să-l ajusteze constant în funcţie de condiţiile pieţei şi să-şi digitalizeze businessurile pentru a trece la următorul nivel- acestea sunt cele mai importante concluzii ale conferinţei „România 100 de ani de business“, organizată la Oradea de ZF cu sprijinul Băncii Transilvania şi al companiei de consultanţă EY România.
„De aproape 20 de ani de când am intrat în business văd în sondaje întrebarea: credeţi că România merge în direcţia bună? Jumătate din români zic că nu. Dar dacă ne uităm, vedem că România a mers foarte bine în ultimii ani şi a recuperat din decalaj faţă de vestul Europei şi mai repede decât alte state. Noi ne lăudăm care îşi face bagajele mai repede, care pleacă şi stinge becul. Şi puţini se gândesc cum să dezvolte ceva aici. Câţi dintre noi ştiam că din Bihor merg echipamente de producţie pentru Tesla? Ştim însă că Bihorul este pe locul întâi la insolvenţe. În România se pot face businessuri foarte bune, ar trebui să fim mult mai pozitivi“, a declarat Alin Mercheş, cofondator şi CEO al companiei de dezvoltare a aplicaţiilor mobile Mobiversal.
Ideea este susţinută şi de Alex Milcev, partner şi head of tax & legal în cadrul companiei de consultanţă EY România, care arată că România merge într-o direcţie bună, însă dincolo de creşterea economică din ultimii ani, el apreciază viteza cu care România ajunge din urmă alte ţări din Europa.
„Cu siguranţă, dacă ne uităm la viteza cu care s-a înregistrat convergenţa la performanţa europeană, România este campioana Europei. Trebuie să ne mândrim cu acest lucru şi să-l valorificăm“, apreciază el.
Cât despre Oradea, Omer Tetik, CEO al Băncii Transilvania, spune că este unul dintre puţinele oraşe care nu sunt dependente de o singură industrie şi consideră că înainte de a atrage investiţii străine, România ar trebui să-şi dezvolte clasa de antreprenori locali. Recent, Banca Transilvania s-a alăturat grupului de investitori din platforma ROCA, dedicată afacerilor româneşti aflate în dificultate.
Ziarul Financiar şi clasa de business din judeţul Bihor au mai discutat şi despre ce ce idei şi soluţii există pentru ca economia şi societatea românească să aibă un viitor prosper. Prima ediţie a seriei de conferinţe „România 100 de ani de business. Cum trecem de la idee la business. 100 de idei să creştem“ a avut loc la Braşov în luna mai, Constanţa a fost următoarea oprire, iar turneul ZF va continua în acest an în cele mai mari oraşe din ţară.
„Încercăm să facem parte din comunitate, nu doar să fim un partener financiar pentru firme. ROCA este o platformă interesantă şi ne dorim să fie mai multe astfel de platforme. Vrem să dăm businessurilor mici o şansă la dezvoltare. Ne-am asumat un rol important în piaţa de capital, noi vrem să susţinem această piaţă pentru că este un element important pentru dezvoltarea economică a României“, a explicat Omer Tetik.
În judeţul Bihor, circa 60% din cifra de afaceri a companiilor de peste 26 mld. lei anual este adusă de companiile cu acţionariat românesc. Ca nivel al businessului, judeţul Bihor se află pe locul 12 între judeţele României (inclusiv municipiul Bucureşti), cu o cifră de afaceri cumulată de peste 26 mld. lei. În cele peste 25.000 de companii active în judeţ lucrează mai bine de 120.000 de salariaţi, arată datele de la Registrul Comerţului. Ca nivel al PIB-ului, judeţul Bihor se clasează în primele cele mai puternice 15 judeţe din ţară, cu o valoare de peste 19 mld. lei.
Care este însă şansa de dezvoltare a antreprenorilor români?
„Ca să devii un lider, trebuie să ai o strategie şi să o urmăreşti continuu. E foarte important să stabileşti de unde vin resursele, ce resurse ai şi să mergi mai departe. Trebuie să stabileşti o direcţie de mers, direcţie pe care de multe ori trebuie să o ajustezi. Trebuie să stabileşti un plan de acţiune, întotdeauna planul poate avea modificări. Dacă nu ai motivaţie, nu vei ajunge unde vrei să ajungi. Banii nu sunt însă motivaţia“, a spus Florian Peretz, preşedinte al grupului de firme GEO-BETA Enterprises LLC, care activează în mai multe sectoare. Grupul realizează printre altele şi linii de producţie, lucrând cu constructori de automobile precum Tesla, Ford, Dacia sau Daimler.
Ziarul Financiar şi clasa de business din judeţul Bihor au mai discutat şi despre ce idei şi soluţii există pentru ca economia şi societatea românească să aibă un viitor prosper. Prima ediţie a seriei de conferinţe „România 100 de ani de business. Cum trecem de la idee la business. 100 de idei să creştem“ a avut loc la Braşov în luna mai, Constanţa a fost următoarea oprire, iar turneul ZF va continua în acest an în cele mai mari oraşe din ţară.
Citiţi mai multe declaraţii de la conferinţa „România, 100 de ani de business“ de la Oradea în ediţia ZF de mâine, 20 septembrie 2018.