Eveniment

Se anunţă vremuri grele pe piaţa energiei: Furnizorii de energie avertizează că firmele vor renunţa la clienţii casnici şi vor dispărea de pe piaţă: Ne aflăm într-un context dăunător tuturor afacerilor din energie

Se anunţă vremuri grele pe piaţa energiei: Furnizorii...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

07.04.2019, 11:05 1338

Unii furnizori de energie care vor renunţa la clienţii casnici şi, probabil, vor dispărea din această piaţă, în contextul noilor prevederi din energiei, introduse de OUG 114 şi OUG 19, arată un comunicat al Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică – AFEER.

„În mod cert, însă, furnizorii de energie vor fi şi mai interesaţi să ofere pachete complexe şi servicii suplimentare clienţilor. De remarcat că se inregistreaza, în continuare, multe acţiuni de promovare a pieţei libere pentru consumatorii casnici, fapt ce arată viabilitatea pieţei. Este posibil ca piaţa să evolueze, să se ofere preţuri mai bune pe piaţa liberă decât pe piaţa reglementată. Într-adevăr, furnizorii de energie sunt obligaţi să ofere preţuri reglementate timp de 3 ani, dar consumatorii casnici pot alege fie să rămână în piaţa liberă, fie să treacă în piaţa reglementată. Este dreptul consumatorilor să aleagă. Recomandarea noastră este ca, înainte de a alege, consumatorii să se informeze şi să fie atenţi la ce li se oferă”, a declarat preşedintele AFEER, Ion Lungu.

În ceea ce priveşte noile reguli pentru crearea unei pieţe europene a energiei electrice, în cadrul pachetului „Energie curată pentru toţi europenii” votat de Parlamentul European, reprezentanţii AFEER atrag atenţia că România trebuie să se pregătească corespunzător pentru punerea în aplicare a acestora. Printre drepturile consumatorilor europeni, ce trebuie respectate si în ţara noastră, se regăsesc: usurinta schimbării furnizorului de energie. Se doreşte ca, nu mai târziu de 2026, aceasta să se realizeze într-un interval scurt de 24 de ore. In acest moment, in Romania, acest proces nu este chiar atat de simpludar trebuie să ne pregătim; contoare inteligente fără costuri directe, ce sprijină dezvoltarea pieţei. Consumatorii vor putea utiliza energia mai eficient, iar operatorii de distribuţie vor avea un control mai bun al pierderilor; tarife dinamice, ce pot fi aplicate doar cu contoare inteligente. Energia se va putea consuma în anumite orare, cu tarife mai reduse; cresterea schimbului transfrontalier de energie; simplificarea facturii de energie; dispecerizare; stocare; acces la platforme electronice de comparare a preţurilor etc.

„De când a apărut OUG 114 în decembrie 2018, ne aflam într-un context dăunător tuturor afacerilor din energie. Este nevoie acută de predictibitate şi stabilitate în legislaţia primară, precum şi în reglementările secundare, pentru ca participanţii la piaţă să isi poată continua activitatea in conditii normale. Noua variantă, cu modificări, a OUG 114/2018 trebuie să treacă rapid prin Parlament”, spun reprezentanţii AFEER.

România, alături de celelalte state membre ale UE, are obligaţii clare de transpunere în legislaţia naţională a normelor europene. “Sunt multe schimbări legislative la nivel european şi, de aceea, modificările specifice din România trebuie clarificate rapid”, spune Ion Lungu, preşedinte AFEER.

„Pentru sectorul energetic românesc schimbările legislative au fost multe, importante şi încă nu s-au terminat. Nu avem încă forma finală a OUG 114. Probabil vor urma noi reglementări emise de ANRE. Este adevărat că, faţă de prima variantă a ordonanţei, s-au facut ajustari importante”, mai spune Ion Lungu, Preşedinte AFEER, adăugând că asociaţia este parte activă la toate modificările din legislaţia primară şi secundară. „Am participat la discuţiile cu reprezentanţii Autorităţii, am transmis opiniile noastre, am arătat care sunt influenţele, implicaţiile, limitele. Decizia este, firesc, la reglementator”.

AFEER subliniază câteva aspecte din OUG 114/2018, respectiv creşterea contribuţiei către ANRE de 20 de ori, de la 0,1% la 2% din cifra de afaceri a companiilor din sector şi faptul că s-a decis ca aceasta să fie stabilită prin lege, nu de către ANRE. Reprezentanţii AFEER apreciază faptul că ANRE a recunoscut că suma este prea mare şi că nu are nevoie de aceşti bani, aspect subliniat de membrii Asociaţiei inca de la inceput, în intervenţiile lor.

Pe de altă parte, AFEER apreciază modul în care ANRE a înţeles prevederile OUG 114/2018 privind aplicabilitatea contribuţiei băneşti de 2% raportata la cifra de afaceri aferentă activităţii de furnizare, pentru a se evita aplicarea în cascadă a acesteia în factura clientului final.

Al doilea aspect subliniat de AFEER face referire la reglementarea preţului pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de 3 ani. “ANRE a avut abordarea corectă, prin acreditarea unui număr mare de Furnizori de Ultimă Instanţă opţionali, ce le permite acestora să păstreze portofoliul de clienţi. Totuşi, este surprinzătoare pentru noi această decizie de reintroducere a pieţei reglementate, în condiţiile în care nu au existat semnale că erau nereguli în piaţă. Niciun raport al ANRE sau al Consilului Concurenţei nu a arătat distorsiuni ori alte motive de ingrijorare. Piaţa liberă funcţiona corect. Pe de altă parte, de la jumătatea anului trecut, au existat creşteri ale preţului pe piaţa angro, ceea ce, probabil, a îngrijorat autorităţile determinandu-i sa revenala preţurile reglementate. Dar, în opinia noastră, măsura corectă era definirea consumatorilor vulnerabili şi asigurarea de măsuri de protecţie doar pentru persoanele care au nevoie de aceasta protectie”, afirmă Lungu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO