Eveniment

ARSIT: Birocraţia se va reduce când funcţionarii vor fi puşi să alerge după hârtii

ARSIT: Birocraţia se va reduce când funcţionarii vor fi puşi să alerge după hârtii

Conferinţa de lansare a Asociaţiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe

Autor: Mihaela Claudia Medrega

31.03.2011, 23:50 77

Obligarea angajaţilor administra­ţiilor fiscale să obţină de laalte instituţii documentele de care au nevoie contribuabilii, cumse întâmplă la Registrul Comer­ţului cu cazierul fiscal, este osoluţie pentru reducerea birocraţiei, în viziunea Asociaţiei pentruReformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT).

"Problema este cum putem contracara eficient tendinţafuncţionarului de a creşte permanent numărul de hârtii «caretrebuie». Ne aşteptăm ca funcţionarii să reducă numărul de hârtiicând vor fi puşi ei să alerge după ele. Administraţia este obligatăsă obţină singură hârtiile de care are nevoie de la alte instituţiiale statului. Acest lucru se întâmplă deja la contituirea uneifirme când Registrul Comerţului obţine singur cazierul fiscal. Estenecesară o «lege a autobirocraţiei»", a declarat Florin Cojocariu,directorul executiv al ARSIT, la conferinţa de lansare aasociaţiei.

Ziarul Financiar a scris în februarie o serie de articole încare a arătat de câţi funcţionari publici este nevoie ca să fietrimisă o hârtie. Articolele au stârnit reacţii în rândul foştilorfuncţionari, care au spus că un document emis de un minister poateavea 14 semnături. Succe­siunea de semnături şi ştampile de pemajoritatea documentelor emise de instituţiile statului nu facealtceva decât să acopere incompetenţa funcţionarilor dinadministraţie, sector din care au dispărut peste 100.000 de oamenianul trecut, dar a cărui reformă nu a schimbat nimic.

ARSIT, înfiinţată la sfârşitul anului 2010 de către 34 de membrifondatori, îşi propune să reali­zeze un site cu "eroii" abuzuriloradmi­nistrative, cazuri în care justiţia s-a pronunţat, precum şicazuri de risipă a banului public.

Pe lângă reducerea birocraţiei inter-instituţii, simplificareaşi clarificarea normelor prin consultarea experţilor independenţiînainte de publicarea acestora este un alt obiectiv alasociaţiei.

Dan Pascariu, vicepreşedintele asociaţiei, a susţinut că trebuiecreată presiune în ceea ce priveşte responsa­bilitatea faţă demodul în care este cheltuit banul public. "Asociaţia nu-şi propunesă fie împotriva cuiva, ci pentru ceva. Trebuie să creăm presiuneîn ceea ce priveşte responsabilitatea vizavi de felul în care estecheltuit banul public. A merge până la a determina nişte auditurineutre în ceea ce priveşte cheltuirea banilor publici, să devenimun partener pentru ANAF, să-l ajutăm să obţină cele mai bunesoluţii", a spus Pascariu, care este preşedintele Consiliului deSupraveghere al UniCredit Ţiriac Bank.

ARSIT susţine reducerea cât mai rapidă a contribuţiilor sociale,menţinerea cotei unice de 16% şi diminuarea TVA într-un viitor câtmai apropiat, potrivit lui Cătălin Dima, preşedintele ARSIT.

În opinia ARSIT, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală(ANAF) nu operează cu criterii de calitate, cu excepţia gradului decolectare, astfel că este necesară introducerea unor criterii deper­formanţă şi consecinţe clare pentru inspectorii care facabuzuri.

Conform unui sondaj prezentat la conferinţa de lansare aasociaţiei, majoritatea contribuabililor din sectorul 4 suntmulţumiţi de serviciile oferite de administraţiile finan­ciare, lapolul opus aflându-se plătitorii de taxe din sectoarele 1, 2 şi3.

"Sunt diferenţe enorme în calitatea serviciilor între diferitelocaţii. În medie, este mai puţin rău decât credem. Ştim precis cecontribuie la frustrarea contribuabililor la ghişeu. ANAF nuoperează cu niciun criteriu de calitate, cu excepţia gradului decolectare. În sectorul 4 percepţia este mult peste medie, în timpce sectoarele 1,2 şi 3 au probleme", a spus Cojocariu.

Sondajul a fost realizat de GfK la cele şase administraţiifinanciare din Bucureşti, fiind operate 400 de interviuri laieşirea contribua­bililor, concentrându-se pe persoanele juridice.Au fost investigaţi 14 parametri.

La criteriul legat de politeţea şi ama­bilitatea personaluluicare lucrează la admi­nistraţiile fi­nanciare, media celormultumiţi şi foarte mulţumiţi bucureşteni este de 71%, în timp ceîn privinţa calităţii informaţiilor cerute sau oferite media estede 66%. În ceea ce priveşte rapiditatea în rezolvareasolicitărilor, media celor mulţumiţi şi foarte mulţumiţi coboară la64%.

Procente mai reduse au fost raportate la criteriile legate detimpul de aşteptare la ghişeu (56%) şi confort şi spaţiu (47%).Controalele excesive, gradul de colectare scăzut,im­pre­dicti­bilitatea şi evaziunea fiscală sunt câteva dintreprincipalele probleme în plan fiscal aduse în discuţie laconferinţa de lansare a ARSIT.

Cine esteARSIT

ARSIT este o organizaţie neguvernamentală, non-profit,non-politică şi nepartizană, care promovează reforma sistemuluiadministraţiei fiscale din România, îmbunătăţirea serviciiloroferite contribuabililor, creşterea gradului de transparenţă alinstituţiilor publice atât în ceea ce priveşte stabilirea taxelorşi impozitelor, cât şi în privinţa utilizării fondurilor colectate.ARSIT a fost înfiinţată la sfârşitul anului 2010 de către 34 demembri fondatori, antreprenori români, IMM-uri, precum şireprezentanţi ai profesiilor liberale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO