Eveniment

Autorităţile vor din aprilie un program pilot pentru impozit forfetar în turism şi restaurante

Autorităţile vor din aprilie un program pilot pentru impozit forfetar în turism şi restaurante

Autor: Cristina Cuncea

15.02.2013, 00:05 348

Ministerul Economiei are în vedere implementarea, din aprilie până în decembrie, a unui program pilot prin care impozitul forfetar se va aplica pentru hoteluri, pensiuni, restaurante, cafenele şi baruri, analizele autorităţilor indicând că un hotel de 3-4 stele va plăti circa 130 euro/cameră/an.

"În comisia în care se discută im­pozitul forfetar s-a discutat că se doreşte aplicarea unui program pilot pentru un an pentru anumite categorii de servicii. Aceste categorii sunt hoteluri, pensiuni, restaurante, baruri, cafenele. Cel mai probabil acest pro­gram pilot se va introduce de la sfârşitul lunii martie, până în de­cembrie", a declarat într-o conferinţă de presă Florin Pârvu, vicepreşedinte al Consi­liului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

El a arătat că această măsură vine la presiunea mediului de afaceri, care cere autorităţilor măsuri prin care să dispară concurenţa neloială.

"Este nevoie să se introducă un impozit de aducere la acelaşi numitor comun a companiilor care desfăşoară aceeaşi activitate. Este foarte clar că nu toţi plătesc taxele. Deşi marile lanţuri de hoteluri se află în topul celor mai mari companii din România după cifra de afaceri, dar niciunul în cel al celor mai mari contribuabili la buget", a spus Florea.

Reprezentantul CNIPMMR a ară­tat că analizele companiilor din turism, dar şi ale autorităţilor au arătat că un hotel de 3-4 stele ar trebui să plătească în urma introducerii acestui impozit 130 de euro/an/cameră sau 60-65 euro/an/ pat. Pentru o pensiune la mare, impo­zitul ar ajunge la 60-70 de euro/an/ cameră sau 30-35 euro/an/pat. "Dacă s-ar introduce acest proiect pilot, în loc să se încaseze 39 mil. euro la buget din impozitarea acestor acti­vităţi se vor colecta 58 milioane de euro. Este o creştere foarte mare", a adăugat Florea.

CNIPMMR a propus autorităţilor ca pe lângă amplasament, sezonalitate sau vad comercial, la stabilirea impo­zi­tului forfetar să se ţină cont şi de numărul de angajaţi şi să se acorde o reducere de 5% la impozit pentru fiecare angajat.

De asemenea, întreprinzătorii do­resc să se facă o analiză de impact a mă­surii pe trei perioade temporare, res­pectiv un an, 2-3 ani şi 4-5 ani.

Pentru a analiza oportunitatea apli­cării impozitului forfetar, Consiliul a realizat o consultare la nivelul întreprin­zătorilor, din care reiese că 85% dintre aceştia consideră că impozitul nu este o măsură binevenită, şi dacă totuşi s-ar introduce, întreprinzătorii cred că trebuie să vizeze diminuarea evaziunii fiscale.

Mai mult, două treimi dintre firme apreciază că măsura nu se potriveşte pentru economia în ansamblu şi de aceea ar trebui aplicat doar la anumite categorii, domeniile cu prioritate fiind pensiunile, indicate de 83% dintre respondenţii la sondajul realizat de CNIPMMR. Hotelurile, restaurantele, barurile sunt alte domenii indicate de respondenţi, la fel şi spălătoriile auto şi saloanele de înfrumuseţare.

"Spre surprinderea noastră peste 45% dintre cei intervievaţi doresc ca impozitul să fie obligatoriu", a declarat Ovidiu Nicolescu, preşedintele CNIPMMR.

Referitor la criteriile care ar trebui avute în vedere la stabilirea cuantumului impozitului forfetar, cele mai frecvente elemente (50%) sunt activităţile pe care le desfăşoară efectiv întreprinzătorii indiferent de obiectul principal de activitate, indicele de sezonalitate, vadul comercial şi amplasarea, acestea fiind urmate de numărul de salariaţi (33%), obiectul principal şi secundar de activitate (17%), sau doar obiectul principal de activitate (17%).

Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM-uri, a anunţat în ianuarie că impozitul forfetar s-ar putea aplica din semestrul al doilea al acestui an, dacă studiul privind impactul măsurii va fi finalizat în primul trimestru.

Impozitul forfetar va viza doar unele servicii, precum pensiuni, hoteluri, restaurante, saloane de înfrumuseţare sau spălătorii auto, cuantumul urmând să fie stabilit după discuţii cu patronatele de profil.

Impozitul urmează să se aplice ca procent dintr-un venit standard pentru fiecare domeniu.