Eveniment

Autostrada Craiova-Piteşti se amortizează din taxele de drum abia în 50-60 de ani, deşi concesiunea durează de două ori mai puţin

Aşa arată astăzi Drumul Naţional 65 (sau E 574) Craiova-Piteşti care ar urma să fie dublat de o autostradă sau un drum expres în următorii ani

Aşa arată astăzi Drumul Naţional 65 (sau E 574) Craiova-Piteşti care ar urma să fie dublat de o autostradă sau un drum expres în următorii ani

Autor: Andreea Neferu, Bogdan Alecu

12.05.2013, 12:40 2296
Investiţia în autostrada sau şoseaua expres Craiova-Piteşti, care urmează să fie construită în concesiune pentru 1,7 miliarde de euro sau aproximativ 40 mil. euro pe kilometru, se va amortiza doar din taxele de drum în circa 56-64 de ani, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor din documentaţia pentru acest proiect, publicată pe site-ul companiei de drumuri.
 
Durata de concesiune a acestui proiect, adică intervalul în care investitorii privaţi vor putea să-şi recupereze banii, este de 30 de ani. În acest caz, la investiţia de 1,7 miliarde de euro statul ar trebui să contribuie cu cel puţin 800 mil. euro pentru ca investiţia să poată fi fezabilă pentru investitorul privat şi ca aceasta să se poată amortiza în intervalul de trei decenii.

Într-o perioadă în care statul a redus puternic investiţiile în infrastructura de transport, varianta aleasă pentru construcţia de noi proiecte este concesiunea, în cazul căreia un investitor privat construieşte, finanţează, operează şi întreţine o şosea. Un astfel de proiect vine cu riscuri pentru potenţialul investitor privat, care trebuie să găsească modalităţi prin care să-şi recupereze investiţia, iar cea mai la îndemână variantă este aplicarea unei taxe de utilizare a drumului.

În cazul în care se va aplica o taxă de drum, traficul zilnic mediu pe autostrada Craiova-Piteşti va creş­te progresiv de la 7.877 vehicule în 2015 până la 21.429 de vehicule în 2045, cu o medie de 13.711 vehicule în 2030, conform informaţiilor de pe site-ul companiei de drumuri.

Potrivit documentaţiei descriptive pentru această concesiune, „nivelul de tarifare acceptabil“ este de 2,4 eurocenţi per kilometru per autoturism sau 2,9 euro pentru cei 121 de kilometri. Luând în calcul că această autostradă va fi tranzitată şi de autovehicule de masă superioară (camioane, autobuze etc.), pentru care taxa va fi mai mare, ZF a stabilit o încasare medie de 6 euro pentru fiecare vehicul care va parcurge această şosea, astfel că la un trafic mediu zilnic de 13.711 vehicule în 2030 (an aflat la jumătatea termenului de 30 de ani de concesiune), investiţia de 1,7 miliarde de euro se va amortiza în 56 de ani. În cazul în care se va alege varianta drumului expres, traficul mediu zilnic va fi de 6.950 de vehicule în 2015, 12.098 în 2030 şi 18.908 în 2045. Aplicând aceeaşi formulă de calcul, şoseaua expres va fi amortizată doar din taxa de drum abia în 64 de ani.

Pentru a-şi recupera investiţia, concesionarul primeşte bani din taxa de utilizare a drumului, dar statul, pentru a impulsiona un investitor să-şi asume un proiect, poate face nişte plăţi anuale pe parcursul anilor de concesiune. Practic, concesionarul îşi asumă riscul financiar, iar statul îl compensează prin aşa-numite availability payments (plată de disponibilitate a şoselei), potrivit avocaţilor din piaţă. Compania Naţio­nală de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu a răspuns până la închiderea ediţiei solici­tării ZF legate de modul în care s-au realizat calculele de amortizare a investiţiei de 1,7 miliarde de euro sau suma pe care statul urmează să o plătească consorţiului câştigător astfel încât acesta să-şi amortizeze investiţia în 30 de ani şi să aibă şi o marjă de profit rezonabilă.
 

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO