Eveniment

Băsescu: Marele proiect de autostrăzi denotă lipsă de respect faţă de cetăţeni şi interesele ţării

Băsescu: Marele proiect de autostrăzi denotă lipsă de...

Autor: Valentina Postelnicu

05.12.2013, 18:59 528

Băsescu a spus că acest proiect denotă "lipsă de respect pentru cetăţeni şi pentru interesele României".

"Până acum v-am prezentat hoţiile, dar nu am văzut lipsă mai mare de respect pentru populaţie ca în această prezentare pe care a făcut-o premierul", a spus Traian Băsescu, adăugând că "nu poţi să furi când desenezi".

Şeful statului a precizat că România se poate lega de Europa şi ţările din jurul ei prin cordidoarele 4, 9 şi 7.

"Să vii să inovezi alte priorităţi decât acestea este o iresponsabilitate, iar dacă Ponta va persista să prezinte acest proiect, nu vă ascund că nu-i voi da niciun sprijin la Bruxelles să fie aprobat. De altfel, nici nu cred că poate fi aprobat, atât timp cât coridoarele paneuropene sunt clare în România", a spus Traian Băsescu.

El l-a acuzat pe premierul Victor Ponta că are "gândire de politruc" pentru că "nu înţelege nimic din ce se întâmplă, nici măcar în mersul cu maşina, deşi este copilot".

"Sunt oameni care nu gândesc prea mult, au un nivel de iresponsabilitate faţă de interesele naţionale", a mai spus preşedintele, adăugând că îl îngrijorează acest lucru.

Premierul Victor Ponta a prezentat, marţi, grupurilor USL proiectul privind reţeaua de autostrăzi care vor fi construite până în 2018 şi care va uni regiunile istorice, el propunând elaborarea unui proiect de lege prin care Guvernele viitoare să fie obligate să continue proiectele începute.

Ponta a spus că există deja finanţat, în lucru, aproape de a fi inaugurat sau în fază de licitaţie tronsonul Nădlac-Arad şi tronsonul Timişoara-Lugoj-Deva-Sibiu, care este în lucru şi din care la sfârşitul anului 2013 se dau în folosinţă încă patru tronsoane totalizând 105 km.

El a precizat că s-a finalizat licitaţia pentru autostrada Sebeş-Turda şi că din economiile făcute la POS Transport se va putea licita şi construi din programul bugetar 2007-2013 tronsonul de autostradă Turda-Târgu Mureş, unde în luna ianuarie pot începe toate procedurile.

Ponta a precizat că, pe finanţarea din fonduri de coeziune, va fi demarată autostrada Piteşti-Râmnicu Vâlcea, primul tronson care trece pe la Curtea de Argeş, dar şi autostrada Ungheni-Târgu-Neamţ-Bacău şi încă trei tronsoane, respectiv Bucureşti-Buzău-Focşani, autostrada Sud Bucureşti -Alexandria şi segmentul Craiova-Calafat.

"Asta constituie trei miliarde de Euro şi se termină banii din fonduri de coeziune. Alţi bani nu avem în fondurile de coeziune. Aceste tronsoane le putem licita şi începe în 2014", a spus Ponta.

El a arătat că din fondurile de dezvoltare regională pot fi finanţate cu 1,8 miliarde de Euro două segmente de autostradă, Sibiu-Braşov şi Braşov-Bacău, în aşa fel încât să se poată uni chiar în perioada imediat următoare Moldova şi Transilvania.

În ceea ce priveşte tronsoanele finanţate în regim de concesiune sau parteneriat public-privat, Ponta a spus că pe data de 9 decembrie se depune oferta finală pentru Comarnic-Braşov.

"Comarnic-Braşov e un proiect pe care îl consider esenţial pentru această guvernare şi pentru ţară în ansamblu. E tronsonul cu cel mai mare trafic din România, nu doar pentru caracteristica de turism, că acolo merg bucureşteni în week-end, ci mai ales pentru legătura între Ardeal şi Bucureşti", a spus Ponta.

Premierul a arătat că e într-o procedură avansată centura Sud care va uni autostrada Piteşti-Bucureşti de Bucureşti-Constanţa şi că există într-o formulă avansată şi se pot în cursul anului viitor declanşa şi lucrările pentru Piteşti-Craiova.

"Există un tronson din autostrada Trasilvania, Jilău-Suplacu de Barcău, unde avem ofertă pentru construcţia în parteneriat public-privat. Din bugetul de stat din 2014 am propus construcţia şi finalizarea segmentului de autostradă Borş-Suplacu de Barcău şi finanţarea pentru unirea a ceea ce este un pol important Galaţi-Brăila de autostrada inclusă pe coridorul 9", a spus Ponta.

El a arătat că, practic, până în 2018 se pot da în folosinţă din fondurile existente azi, deci nu din venituri posibile sau din promisiuni, aceste segmente de autostrăzi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO