Eveniment

BERD a vandut participatia de 35% detinuta la producatorul de lactate Tnuva

BERD a vandut participatia de 35% detinuta la producatorul de lactate Tnuva
26.01.2009, 20:19 59

Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a vandut la finalul anului trecut participatia de 35% detinuta la filiale locale ale producatorului de lactate israelian Tnuva, dupa doar patru ani de la momentul intrarii in actionariat.

Tnuva a urcat furtunos pe piata lactatelor, dupa investitii de 55 de milioane de euro, ajungand anul trecut in topul primilor trei producatori de iaurturi si la afaceri de 20 - 30 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF. Daca aplicam acelasi multiplu care a fost luat in considerare la evaluarea Danone in 2008, in anuarul "Top 100 cele mai valoroase companii din Romania", de 1,7 ori cifra de afaceri, valoarea Tnuva ar depasi 50 de milioane de euro.
"Am vandut participatia de 35% la sfarsitul luni octombrie din 2008", au declarat pentru ZF reprezentantii BERD care au spus ca valoarea tranzactiei este confidentiala.
Potrivit institutiei financiare, intregul pachet de actiuni a fost preluat de fondul de investitii britanic Apax Partners, care a preluat si Tnuva la nivel international.
Tnuva Romania Milk (TRM) si Tnuva Romania Dairies (TRD), cele doua entitati juridice care grupeaza operatiunile de productie si de crestere a animalelor detinute de grupul israelian in Romania, sunt detinute in prezent integral de Tnuva Romania Israel, potrivit datelor Registrului Comertului. La doar doi ani dupa ce Tnuva, producatorul israelian cu afaceri de aproximativ un miliard de euro, a decis sa demareze constructia greenfield a unei fabrici de lactate in parteneriat cu BERD, Tnuva Romania inregistra afaceri de peste 6,3 milioane de euro, in urma a doar sapte luni de activitate pe piata locala.
Cu un buget de publicitate de "cateva milioane de euro", atat in 2007, cat si in 2008, impreuna cu o campanie de promovare la nivel national si branduri care au intrat in top trei la mai putin de un an de la inceperea comercializarii, Tnuva Romania a inregistrat anul trecut vanzari de cel putin 20 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF.
Mai agresivi in promovare decat Friesland, liderul pietei de lactate, si cu un buget apropiat de cel al Danone, companie care in ultimii trei ani se afla in top zece cei mai mari investitori in publicitate din Romania, producatorul de lactate israelian a reusit sa dezvolte noi categorii de produse neexploatate suficient de piata locala. Tnuva a fost in prima parte a anului trecut cel de-al doilea cel mai mare producator de sana, dupa Friesland.
Institutia financiara, care a participat cu peste 15 mil. euro la investitia de 55 mil. euro intr-o fabrica de lactate construita de la zero de grupul israelian, se afla la al doilea exit din lactate, dupa ce a sprijinit si grupul Danone sa puna pe picioare afacerea din Romania in anul 1998.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO