Eveniment

Bilanţul din turism şi afaceri: O înşiruire de „nouă priorităţi“. Proprietarul unei firme: „Este mai greu ca oricând să fii antreprenor“

Maria Grapini a convocat presa ieri pentru a prezenta raportul de activitate în şase luni. Ea nu a oferit nicio informaţie cu privire la situaţia IMM-urilor şi nici despre numărul de turişti care ne-au vizitat. Foto Silviu Matei

Maria Grapini a convocat presa ieri pentru a prezenta raportul de activitate în şase luni. Ea nu a oferit nicio informaţie cu privire la situaţia IMM-urilor şi nici despre numărul de turişti care ne-au vizitat. Foto Silviu Matei

Autor: Mirabela Tiron

15.07.2013, 21:58 842

În timp ce Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM-uri, mediu de afaceri şi turism, vorbeşte în raportul de activitate pe şase luni despre „nouă priorităţi“ pe care le-a avut în vedere, ce ţin de „reglementarea unui mediu etic de afaceri“, „încurajarea spiritului inovator“ sau „dezvoltarea educaţiei antreprenoriale“ mii de IMM-uri îşi închid activitatea, mulţi proprietari abia reuşind să îşi menţină afacerea pe linia de plutire, iar din ce în ce mai puţini români aleg să înfiinţeze propria firmă.

„Este mai rău ca oricând. Pentru mine a fost mai greu ca niciodată în prima parte a acestui an. Cadrul de activitate nu s-a îmbunătăţit. Plătim mai mult pe impozite şi taxe, încercăm să ne menţinem pe linia de plutire. De la accesul la finanţare bancară mi-am luat gândul“, spune Cătălin Ungureanu, proprietarul Inox Style, o societate cu afaceri de circa 100.000 de euro, ce produce decoraţiuni din inox şi care a fost înfiinţată în 2004.

Grapini a vorbit mai mult de jumătate de oră, într-o sală din cadrul Ministerului Economiei, despre „nouă priorităţi“, pe care le va urmări până la finalul mandatului, răspunzând doar la câteva întrebări venite din partea jurnaliştilor.

 

Buget de circa 40 milioane de  euro

Bugetul total pe care îl are anul acesta Grapini se ridică la 179 milioane de lei (39,8 mil. euro), din care 20 mil. euro pentru IMM-uri şi Mediu de Afaceri, 18 mil. euro pentru Autoritatea Naţională de Turism, iar 1,8 mil. euro pentru oficiile teritoriale pentru IMM-uri şi Cooperaţie.

Situaţia din economie arată că numărul înmatriculărilor de persoane juridice şi fizice a scăzut cu 16% în primele cinci luni din acest an faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce numărul firmelor care au fost dizolvate a crescut cu 19%, iar cel al firmelor radiate cu 27%, potrivit celor mai recente date de la ONRC.

Raportul activităţii din primul semestru al departamentelor IMM, Mediu de Afaceri şi Turism primit de jurnalişti în timpul conferinţei de ieri are 11 pagini, din care doar patru pagini prezintă proiecte propuse, pe restul paginilor fiind o înşiruire de iniţiative de ordonanţe de urgenţă, memorandumuri, proiecte de hotărâre, propuneri adresate Guvernului, protocoale de colaborare, premii obţinute de Grapini ca femeie de afaceri, statistica apariţiilor declaraţiilor lui Grapini în mass-media.

 

Trei puncte forte şi trei slabe

Printre punctele forte ale activităţii de până acum se pot enumera organizarea  vizitei de documentare pentru jurnalişti străini, participarea lui Grapini la conferinţe şi evenimente în ţară şi străinătate, care arată deschiderea ei în comunicarea cu mediul privat,  şi deblocarea fondurilor pentru Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii  (POS CCE). Pe de altă parte, Grapini nu a reuşit să realizeze până acum un site turistic oficial al României, aşa cum au bulgarii. Mai mult, ea nu are o situaţie clară a numărului de turişti pe care îi primeşte România şi nu defineşte cantitativ obiectivele în turism. ZF adaugă la puncte slabe şi reacţia întârziată pe care a avut-o după tragicul accident din Muntenegru, în care şi-au pierdut viaţa  18 români aflaţi în vacanţă. Abia marţi biroul de presă al ministerului a transmis un comunicat cu măsurile luate de Grapini, deşi accidentul avusese loc duminică seara.

Legat de realizările în turism, Grapini a menţionat de­blocarea fondurilor europene pentru proiectul de promovare a României prin documentarul Wild Carpathia cu Travel Channel (900.000 de euro, fonduri europene, costul realizării a două episoade - n. red.). Ea a precizat doar că numărul de turişti a crescut cu 5% în România în primele cinci luni.

Ultimele date disponibile de pe site-ul Institutului Naţional de Statistică arată că România a avut 2,5 milioane de turişti (care s-au cazat în unităţi de primire turistică) în primele cinci luni din acest an, în creştere cu 5,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Doar 577.000 au fost turişti străini, arată www.insse.ro .

În Europa, România este printre destinaţiile turistice codaşe după numărul de turişti primiţi. Milioane de vizitatori reuşesc să atragă anual ţări precum Franţa (79 mil. sosiri ale vizitatorilor străini în 2011, ultimele date disponibile), Spania (56 mil. de sosiri ale vizitatorilor străini în 2011) sau Italia (46 mil. sosiri ale străinilor în 2011). România a avut în 2011 doar 7 mil. sosiri ale vizitatorilor străini.

 

Cele nouă priorităţi prezentate de ministrul Grapini

Cele nouă priorităţi la care a făcut referire Grapini în prezentarea raportului activităţii în primele şase luni sunt:

  • reglementarea unui mediu etic de afaceri

  • accesul IMM-urilor la finanţare

  • încurajarea spiritului inovator

  • reducerea poverii fiscale

  • simplificarea şi îmbunătăţirea cadrului de activitate al IMM-urilor

  • dezvoltarea sistemului de educaţie antreprenorială

  • îmbunătăţirea accesului IMM-urilor la servicii

  • pregătirea programelor pentru fonduri europene 2014-2020

  • îmbunătăţirea procedurilor de lucru între minister şi privaţi.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO