Infrastructură. Campanie ZF. Când mergem cu metroul la aeroport

Bulgarii au încă din 2015 metrou la aeroport, făcut cu bani din fonduri europene

7 feb 2018 Autor: Mirabela Tiron

♦ Magistrala 6 de metrou, ce ar trebui să lege Bucureştiul de aeroportul din Otopeni, un proiect de infrastructură estimat la 1,3 miliarde de euro, ar trebui să fie finalizată în 2020, dar situaţia de pe teren arată o stagnare a proiectului.

În acest timp, vecinii bulgari se bucură de aproape trei ani de linia de metrou ce leagă centrul oraşului de aeroportul din Sofia, care are un trafic de două ori mai mic decât aero­portul Henri Coandă (Otopeni). Autorităţile bulgare au inaugurat în 2015 linia de metrou ce leagă gara centrală a Sofiei de aeroport şi care are o lungime de cinci kilometri, această linie fiind o extindere a reţelei de metrou existente, potrivit presei bulgare.

Investiţia totală s-a ridicat la 407 milioane de leva (208 milioane de euro), proiect cofinanţat din fonduri europene. Linia de metrou are patru staţii, iar o călătorie durează circa 20 de minute, astfel că pasagerii care ajung pe aeroport au la dispoziţie o conexiune rapidă spre oraş. În regiune, doar bulgarii au legat aeroportul de centrul oraşului prin linie de metrou, având în vedere că aeroportul internaţional din Sofia este amplasat la doar zece kilometri de centrul oraşului. Acest aeroport a avut un trafic de 6,5 milioane de pasageri anul trecut, în creştere cu 30,3% faţă de anul anterior. 

Deşi traficul de suprafaţă este tot mai congestionat  până şi dinspre aeroportul Henri Coandă, cel mai mare din ţară, care a ajuns anul trecut la 12,8 milioane de pasageri, în creştere cu 16% faţă de anul precedent, autorităţile române nu s-au grăbit cu implementarea proiectului Magistralei 6. Pasagerii pot ajunge în oraş doar pe cale rutieră, dat fiind că autorităţile nu au legat aeroportul nici măcar de o linie de cale ferată directă, ca în capitalele vest-europene. În prezent, se află în derulare procedura de atribuire a contractelor pentru exproprieri a terenurilor care se află pe culoarul Magistralei 6 de metrou. Magistrala 6 de metrou ar urma să asigure capacitatea de transport pentru un număr de 50.000 călători pe oră şi sens. Ideea unei linii de metrou care să lege Bucureştiul de aeroportul Otopeni a fost anunţată prima oară în 1999.

Linii de metrou până la aeroport mai au Lisabona (Portugalia), dar şi Atena (aero­portul este la 27 de kilometri de centrul ora­şului) sau Istanbul (aeroportul interna­ţional Ataturk este legat de oraş cu o linie de metrou), în timp ce aeroporturile din Viena, Roma şi alte capitale vest-europene sunt co­nec­tate cu linii de cale ferată şi pun la dis­poziţia pasagerilor trenuri ce circulă regulat.

Proiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km şi cuprinde 12 staţii, respectiv staţia 1 Mai (existentă), Pajura (amplasată în partea de nord a liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa, în dreptul străzii Băiculeşti), Expoziţiei (la nord de intrarea estică a Romexpo), Piaţa Montreal (amplasată pe bulevardul Mărăşti, în apropiere de Piaţa Montreal), Gara Băneasa (pe esplanada din faţa Gării Băneasa, adiacent şoselei Bucureşti-Ploieşti), Aeroport Băneasa (la nord de intersecţia Bd. Aerogării cu şoseaua Bucureşti-Ploieşti), Tokyo (în dreptul podului din apropierea centrului comercial Băneasa Shopping City), Washington (adiacent şoselei Bucureşti-Ploieşti, în dreptul podului rutier de la Strada Jandarmeriei), Paris (la intersecţia dintre şoseaua Bucureşti –Ploieşti şi strada Padina), Bruxelles (lângă podul rutier de la  intersecţia dintre şoseaua Bucureşti-Ploieşti şi centura Capitalei), Otopeni (la intersecţia dintre Calea Bucureştilor şi strada 23 August din Otopeni), Ion I.C. Brătianu (sub ampla­samentul Staţiunii de cercetare pentru mecanizarea agriculturii, intersecţia dintre Calea Bucureştilor şi Strada Zborului din Otopeni), Aeroport Otopeni (în faţa aeroportului Henri Coandă). 

La momentul actual legătura între Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni şi municipiul Bucureşti se desfăşoară pe traseul rutier de suprafaţă de-a lungul DN1 (Şos. Bucureşti – Ploieşti) „insuficientă şi inadecvată pentru toate tipurile de trafic (fluxuri) pe care le suportă“, se arată în hotărârea privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.02.2018

 
Cuvinte cheie:
Infrastructura
, Campanie ZF
, magistrala 6
, metrou
, aeroport
, pasageri
, henri coanda
, trafic
, fonduri europene
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide