Eveniment

Business MAGAZIN. Cine a fost Sergio Costa, un italian care a pus bazele celui mai mare imperiu de cafea din Marea Britanie, pentru care Coca-Cola a plătit peste 5 mld. lire

Business MAGAZIN. Cine a fost Sergio Costa, un italian...

Autor: Andra Stroe

27.11.2022, 18:00 391

Stabilit la Londra, Sergio Costa nu a putut uita gustul cafelei italieneşti pe care obişnuia să o bea ACASĂ, în Parma. A deschis, aşadar, în capitala britanică un mic business căruia i-a dat propriul nume, CARE A ajuns astăzi cel mai mare lanţ de cafenele din Regat, FIIND cumpărat recent de gigantul Coca-Cola.

Sergio Costa s-a născut pe 23 aprilie 1949 în Baselica, un mic sat de lângă italiană Parma. A pus bazele imperiului care îi poartă numele în 1971, începând cu o mică unitate în care prăjea cafea, deschisă alături de tatăl său, Oreste Costa, pe strada Fenchurch din Londra, unde se mutase în anii ʼ60. Anterior, lucrase pentru o companie de curierat. Dornic să redescopere gustul cafelei de acasă, a decis să folosescă un vechi aparat de râşnit adus din Italia pentru a prepara el însuşi cafea proaspătă, transformând ideea în business. Pentru a lansa prima gamă de produse, au testat pe nevăzute peste 100 de sortimente de cafea pentru a alege produsul-fanion al companiei, pe care l-au numit Mocha Italia. Iniţial, afacerea aproviziona diverse companii de catering din zonă. Ulterior i s-a alăturat în business şi fratele său, Bruno. Abia în 1981 au deschis primul magazin, pe Vauxhall Bridge Road, vînzând în premieră, în capitala britanică, espresso şi cappuccino artizanal, servit şi la cele câteva mese din lemn masiv, în ceşti de porţelan, pentru o experienţă italienească autentică.

Până în 1995, compania ajunseseră deja la o reţea 41 de unităţi, extindere care a atras interesul celor de la Whitebread, cel mai mare lanţ britanic de hoteluri şi cafenele, care au făcut o ofertă. Sergio a cumpărat, cu 23 de milioane de lire sterline, toate acţiunile fratelui său şi a vândut businessul de familie. Sub noua conducere, afacerea şi-a continuat expansiunea, iar în 2009 a achiziţionat brandul polonez Coffeeheaven pentru 36 de milioane de lire, cooptând astfel, în portofoliu, aproape 80 de magazine în Europa Centrală şi de Est. La nouă ani distanţă, Costa intra în portofoliul The Coca-Cola Company, într-o tranzacţie de 5,1 miliarde de lire.

După ce a vândut businessul, antreprenorul s-a mutat în Monaco, unde a deschis alte trei cafenele, sub brandul La Crémaillère. A fost căsătorit şi a avut două fiice, Monica şi Tania, şi un fiu, Marco. Antreprenorul a murit anul acesta, pe 24 martie 2022, la Monte Carlo.

Citiţi articolul integral pe Business MAGAZIN

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO