Eveniment

Business MAGAZIN. Spune-mi ce ADN ai ca să vezi ce ERP îţi trebuie

Autor: Ioana Niţă

03.04.2022, 11:32 526

Companiile nu ar trebui să-şi achiziţioneze soluţiile software uitându-se în primul rând la tarife, ci la modul în care acestea sunt compatibile cu „ADN-ul” lor – respectiv cu industria din care face parte, mărimea cifrei de afaceri, numărul de angajaţi, problemele şi provocările pieţei cu care se confruntă. Determinarea acestui ADN digital al companiilor reprezintă un punct esenţial în viziunea de dezvoltare a Softlead – un start-up local a cărui misiune este să ajute firmele să îşi găsească softul potrivit.

Este vorba despre un tool al cărui concept l-am conturat în aceşti ultimi doi ani, un tool care identifică gradul de digitalizare din prezent al companiilor şi care indică în mod automatizat care sunt soluţiile software potrivite pe baza ADN-ului digital al fiecărei companii în parte.

Ce înseamnă asta mai exact? Înseamnă faptul că noi credem că fiecare companie este diferită în felul ei, în funcţie de industria din care face parte, de cifra de afaceri, de numărul de angajaţi, de problemele, obiectivele şi provocările pieţei cu care se confruntă. Practic, toate aceste elemente dau un ADN, iar aplicaţia software necesară trebuie să se potrivească perfect cu aceste elemente specifice. Acesta este Softlead Digital DNA, un instrument ataşat Softlead Marketplace la care am lucrat şi care în momentul de faţă este în stadiul de MVP”, a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Alexandra Roată, cofondator al Softlead.

Ea a adăugat că anul trecut Softlead Digital DNA a fost folosit de peste 200 de companii. „Softlead Digital DNA are un loc esenţial în planurile noastre viitoare şi ne vom concentra atenţia asupra dezvoltării lui.” Softlead foloseşte tehnologii de „augmented analytics” pentru a oferi o perspectivă completă asupra datelor industriei software – cererea înregistrată pentru anumite tipologii de aplicaţii software, apetitul pentru digitalizare raportat la mărimea companiilor, dinamica bugetelor alocate de la an la an pentru investiţii în procese de transformare digitală.

Start-up-ul local Softlead a fost înfiinţat în 2013, echipa axându-se pe dezvoltarea unei platforme marketplace B2B în care companiile pot găsi soluţiile software potrivite nevoilor lor. Recent, Softlead a ajuns la o evaluare de 1,4 milioane euro după prima finanţare, în valoare de 200.000 de euro, obţinută prin intermediul platformei de crowdfunding Ronin. Echipa Softlead va folosi investiţia pentru dezvoltarea platformei în continuare, precum şi pentru marketing şi vânzări, urmând ca la începutul anului viitor să acceseze o nouă finanţare.

„Această finanţare va fi folosită în două direcţii pe care le-am punctat extrem de bine şi în planul nostru de business – 40% din suma ridicată va merge în dezvoltarea produsului, în special pentru Softlead Digital DNA, în timp ce 60% din sumă va fi folosită pentru scalare – marketing, vânzari şi zona operaţională. Următoarea rundă de finanţare este previzionată pentru începutul anului 2023. Ceea ce este important de precizat este că în procesul de ridicare a primei runde de finanţare pe care l-am început în mod activ în septembrie 2021 am discutat cu fonduri de investiţii locale şi internaţionale pentru următoarea rundă, interesul fiind acela al validării cifrelor, al validării creşterii şi cumva concretizarea acestui interes într-o rundă ulterioară”, a declarat Alexandra Roată.

Ea a demarat proiectul Softlead cu o investiţie iniţială de 20.000 euro care a crescut constant de atunci. Ideea dezvoltării unei platforme de tip marketplace pentru soluţii software şi generarea de leaduri pentru producătorii şi resellerii de soluţii soft a fost validată în piaţă, start-up-ul reuşind să se autosusţină şi să crească anual businessul. „Noi nu ne-am concentrat foarte tare în această perioadă pe creşterea numărului de companii, deşi cred că în ultimii doi ani a fost o creştere cu circa 40%.

Scopul nostru a fost creşterea numărului de lead-uri, creşterea cererii de implementări software, iar în 2021 am înregistrat o creştere cu 45% faţă de anul anterior, adică de 2020, iar valoarea totală a proiectelor a fost de 4,1 milioane de euro. Acesta a fost şi obiectivul pe care l-am avut pentru a începe discuţiile despre investiţie pentru o primă rundă de finanţare”, a precizat Alexandra Roată. Anul trecut, Softlead a avut în medie venituri lunare de 5.000 euro, iar pentru 2022, start-up-ul şi-a propus să ajungă la o cifră de afaceri totală de 200.000 euro. În prezent, platforma Softlead are peste 460 de companii IT partenere şi peste 880 de soluţii software listate, care a ajutat circa 12.000 de companii să identifice aplicaţia software potrivită obiectivelor de business.



Start-up Pitch

1. Invitat: Iulian Niţulescu, fondator al INVOX

Ce face? A dezvoltat o soluţie de call tracking ce ajută la optimizarea campaniilor de marketing.

„Vrem ca anul acesta să trecem de pragul de 10.000 de euro pentru încasări lunare. În ceea ce priveşte numărul de clienţi, mă aştept la o creştere de 100% pentru că văd că lucrurile cumva la noi au început să se mai aşeze şi să revenim la trendul pe care îl aveam la finalul anului 2019.”


2. Invitat: Andrei Ştefan, fondator al platformei Ski.ro.

Ce face? A dezvoltat o platformă care pune în legătură monitorii şi instructorii de schi şi snowboard cu cei interesaţi şi pasionaţi de sporturile de iarnă.

„Avem discuţii cu mai mulţi investitori şi cu fonduri de investiţii. Dar aştept să se termine sezonul de iarnă şi să ne întâlnim şi să discutăm mai multe la jumătatea lunii martie. În principiu, căutăm un investitor şi un pasionat de schi, cineva care să ne fie atât partener, cât şi susţinător. Avem nevoie de 150.000 – 200.000 de euro pentru a ne extinde.”



Start-up Update

1. Invitaţi: Rareş Mară, cofondator al CleverEat - platformă digitală pentru combaterea risipei alimentare

Ce e nou? Start-up-ul din Timişoara a fost acceptat recent în cadrul programului de accelerare Startup Wise Guys din Estonia, obţinând totodată şi o finanţare de 80.000 euro.

„Am început anul în forţă. Am fost acceptaţi în acceleratorul celor de la Startup Wise Guys în lotul de sustenabilitate - este unul dintre cele mai mari acceleratoare din Europa, iar prin intermediul acestuia am luat şi prima rundă de investiţii. Am obţinut 80.000 de euro de la VC-uri europene. Vrem să pornim puternic în zona de vânzări şi să atragem cât mai mulţi parteneri.“


2. Invitat: Ionuţ Miftode (foto dreapta), cofondator, Vehicool - aplicaţie mobilă ce aduce spălătoria auto la domiciliu sau la birou

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus ca în a doua jumătate a acestui an să obţină o finanţare de circa 300.000 de euro pentru a putea adăuga noi servicii în aplicaţie şi pentru a se extinde atât la nivel naţional, cât şi pe pieţe externe începând cu 2023. Momentan, aplicaţia Vehicool este disponibilă doar în Bucureşti, însă din luna martie va putea fi folosită şi în Braşov, iar mai apoi şi în alte oraşe mari din ţară precum Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi. Pieţele vizate pentru extinderea în afara României sunt fie ţările din vestul Europei, fie ţările vecine, precum Bulgaria şi Ungaria.

„Până acum, investiţiile în Vehicool au ajuns per total la 400.000 de euro, nu neapărat cash, ci toată investiţia depusă ca ore de lucru şi implicare.”


3. Invitat: Alexandra Roată, cofondator al Softlead - platformă marketplace în care companiile pot găsi soluţiile software potrivite nevoilor lor

Ce e nou? Start-up-ul a ajuns la o evaluare de 1,4 milioane euro după prima finanţare, în valoare de 200.000 de euro, obţinută recent prin intermediul platformei de crowdfunding Ronin. Echipa Softlead va folosi investiţia pentru dezvoltarea platformei în continuare, precum şi pentru marketing şi vânzări, urmând ca la începutul anului viitor să acceseze o nouă finanţare.

„Această finanţare va fi folosită în două direcţii pe care le-am punctat extrem de bine şi în planul nostru de business -  40% din suma ridicată va merge în dezvoltarea produsului, în special pentru Softlead Digital DNA, în timp ce 60% din sumă va fi folosită pentru scalare - marketing, vânzari şi zona operaţională.”


4. Invitat: Andrei Nicolae, fondator şi CEO al Youni - platformă care ajută elevii şi studenţii în procesul de alegere şi aplicare la facultate

Ce e nou? Start-up-ul local vrea ca în următoarele circa 4-5 luni să îşi consilideze poziţia pe pieţele pe care a intrat recent, în special în ţările din zona „stan” (Kyrgyzstan, Kazakhstan, Tadjikistan – Uzbekistan, Turkmenistan), planul fiind ca în toamnă să analizeze rezultatele obţinute şi să se îndrepte către o nouă finanţare. Până în prezent, echipa Youni a reuşit să atragă două finanţări în valoare totală de 700.000 de euro, proiectul fiind evaluat în prezent la 6 milioane euro.

„În România consider că suntem deja consolidaţi, iar în pieţele în care am intrat în Ucraina şi ţările din zona «stanurilor» şi Azerbaidjan, consider că o să avem nevoie de cel puţin 4-5 luni  pentru a avea o prezenţă solidă, pentru a genera rezultate şi pentru a putea să ajutăm cât mai mulţi studenţi din ţările respective.”


5. Invitat: Mihai Cepoi, fondator şi CEO al Jobful - platformă de recrutare online bazată pe gamification

Ce e nou? Start-up-ul românesc a lansat împreună cu acceleratorul pentru start-up-uri tech InnovX BCR o platformă de recrutare dedicată cetăţenilor ucraineni refugiaţi pe teritoriul României, prin care aceştia îşi pot găsi locuri de muncă mai uşor şi au acces la mai multe servicii şi facilităţi.

„Am adăugat şi o platformă care oferă posibilitatea oamenilor să găzduiască refugiaţi din Ucraina.“



Start-up Boost

Invitaţi: Răzvan Rughiniş, profesor la Universitatea Politehnică din Bucureşti şi cofondator al programului de accelerare Innovation Labs, Răzvan Crăciunescu, lector la Politehnica din Bucureşti şi coordonator track spin-off în cadrul programului de accelerare Innovation Labs, Adrian Curaj - profesor în cadrul UPB şi director general al UEFISCDI.

Răzvan Rughiniş: „Trebuie bineînţeles să avem şi în partea cealaltă nu doar companiile, ci şi o anumită schimbare de perspectivă a investitorilor - care, spuneam, vin cu nişte întrebări foarte coerente, dar adesea din alt secol. (...)  Există o teamă a unor investitori, mai ales în zona aceasta a investiţiilor venture capital, există o latură mai conservatoare, care are dificultăţi în a îmbrăţişa astfel de proiecte cu un câştig mult mai mare, dar fără îndoială şi cu un risc mult mai mare.”

Răzvan Crăciunescu: „Aşa cum văd eu spin-offurile sau ceea ce căutăm noi să zicem la Innovation Labs, sunt acele idei care vin din cercetare şi care au potenţial de a se duce spre piaţă şi au potenţial de a ajunge în final un produs care poate fi vândut şi care să ajungă să zicem în mâna utilizatorului final, în mâna oamenilor.”

Adrian Curaj: „Ca să ajung ca ai mei cercetători să ia o decizie, să zboare, să meargă spre zona de business, în primul rând trebuie să îi asist un pic, să nu irosească capacitatea şi potenţialul de business la momentul în care cercetătorul sau omul din universitate are provocare - publish or perish - adică trebuie să publice ceva şi dacă publică nepotrivit într-un final s-ar putea să piardă toată proprietatea intelectuală fantastică care ar putea să ducă ideea în piaţă. Universităţile, institutele nu sunt pregătite.”


ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovix, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO