Eveniment

Campanie ZF „Şcoala într-un singur schimb în Bucureşti“. De ce nu sunt gata la timp şcolile care intră în renovare cu bani europeni? Renovările multor şcoli din Capitală ajung să se întindă pe trei-patru ani, perioadă în care s-ar putea ridica o şcoală de la zero

Campanie ZF „Şcoala într-un singur schimb în...

Autor: Alexandra Matei

03.03.2025, 00:07 567

Renovările multor şcoli din Capitală ajung să se întindă pe trei-patru ani, perioadă în care s-ar putea ridica o şcoală de la zero. Mai mult, procesele de renovare întârzie nu cu zile sau săptămâni, ci cu ani. ZF a fotografiat panoul unei şcoli din Capitală (309 din sectorul 6) unde panoul arată termenul de finalizare 23 ianuarie 2025, depăşit deja, iar schelele din spate arată că e drum lung până la finalizarea şcolii

♦ La nivelul întregii Capitale, rămân multe necunoscute – câte şcoli şi grădiniţe sunt renovate cu bani europeni, câte sunt gata şi câte lucrări au depăşit termenele asumate? Primăriile şi Ministerul Dezvoltării nu răspund la aceste întrebări.

Renovările şcolilor din Bucureşti, făcute cu bani europeni prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), merg într-un ritm tot mai lent şi mai multe unităţi de învăţământ din Capitală se află în situaţia de a nu fi gata în termenele asumate.

Anii de renovare şi întârzierea în finalizarea şcolilor reabilitate sunt două dintre motivele care împing şcoala în două sau trei schimburi, un fenomen care marchează în ultimii ani educaţia din Bucureşti.

„Principalele motive ale întârzierilor în implementarea proiectelor sunt generate de blocajele în derularea achiziţiilor, în obţinerea avizelor şi acordurilor şi implicit întârzieri în elaborarea documentaţiilor tehnico-economice, precum şi întârzie­rile legate de depăşirea termenului de plată şi lipsa fondurilor locale asumate pentru cheltuielile neeligibile“, spun repre­zentanţii Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA), instituţia care coordonează investiţiile pentru Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

ZF a adresat în solicitarea trimisă şi întrebarea „câte unităţi de învăţământ se află în situaţia de a nu fi gata în termenul asumat?“, însă instituţia nu a oferit niciun răspuns cu privire la acest aspect.

„Proiectele sunt în diferite stadii de implementare, însă termenul maxim asumat de către beneficiarii investiţiilor este până la data de 30.06.2026“, au transmis reprezentanţii MDLPA.

Un caz concret este cel al Şcolii Gimnaziale nr. 309 şi al Grădiniţei Paradisul Piticilor din sectorul 6, cu termen de finalizare  la 23.01.2025. În prezent, reno­varea celor două unităţi de învăţământ nu este finalizată, iar lucrările au fost prelun­gite cu încă un an, potrivit informaţiilor MDLPA.

„Pe parcursul implementării contrac­tului de finanţare, beneficiarul poate solicita în conformitate cu prevederile contractului de finanţare prelungirea perioadei de implementare. Astfel că pentru contractul menţionat (n. r. - cel al Şcolii Gimnaziale nr. 309 şi al Grădiniţei Paradisul Piticilor) s-a solicitat prelungirea cu 12 luni“, detaliază reprezentanţii ministerului.

Sectorul 6 al Municipiului Bucureşti, în calitate de beneficiar, a anunţat implemen­tarea proiectului „Modernizare şi reabili­tare termică a Şcolii Gimnaziale nr. 309 şi a Grădiniţei Paradisul Piticilor“, finanţat în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C5/ 2/B2.1a/1, Runda 2, componenta 5 – Valul renovării, Operaţiunea – Renovare energe­tică moderată a clădirilor publice – Auto­rităţi locale, în urmă cu doi ani.

Contractul de finanţare pentru acest proiect a fost încheiat între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de coordonator de investiţii pentru Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi Primăria Sectorului 6.

În Bucureşti, în acelaşi apel de proiecte figurează, pe o listă publică de pe site-ul MDLPA, şi alte unităţi de învăţământ din mai multe sectoare. Printre acestea se numără Şcoala Gimnazială nr. 28 din sectorul 2, Colegiul Naţional Matei Basarab din sectorul 3, precum şi Colegiul Naţional de Arte Dinu Lipatti din sectorul 4. ZF a trimis o solicitare către toate primăriile de sector în grija cărora se află aceste unităţi de învăţămât, însă singura care a revenit cu un răspuns este Primăria Sectorului 2.

„Niciuna dintre unităţile de învăţământ din sectorul nostru nu se află în situaţia de a nu fi gata în termenul asumat“, au transmis oficialii Primăriei Sectorului 2.

În sectorul 2 al Capitalei, în acest moment,  protrivit reprezentanţilor primăriei,  sunt finalizate renovările a şase unităţi de învăţământ - Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida, Şcoala Gimnazială Nr. 28, Şcoala Gimnazială nr. 66, Liceul tehnologic Nikola Tesla, Şcoala nr. 145 şi Şcoala Gimnazială nr. 62 -, iar în lucru mai este doar  Grădiniţa nr. 7, unde renovările sunt în derulare şi progresează conform termenului stabilit, fără întârzieri.

Anul şcolar 2024-2025 a prins peste 10% din şcolile din România în procese de renovare. Astfel peste 800 de şcoli, adică circa 11% din totalul de 7.102 de unităţi, erau în 9 septembrie 2024 relocare pentru reabilitare, modernizare sau construcţii de spaţii noi.

Pe cât de necesare, pe atât de întârziate, lucrările de construcţie şi reabilitare de şcoli se întind pe ani de zile. Constructorii cu care a vorbit ZF spun că o şcoală poate fi reabilitată în câteva luni fără probleme, dacă autorităţile şi companiile implicate îşi dau interesul pentru a lucra eficient. Reabilitarea şcolilor rămâne, la nivel declarativ, o prioritate pentru autorităţile publice locale şi centrale, însă, în realitate, lucrurile se mişcă cu încetinitorul, iar rezultatele întârzie să apară. 

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels