Şase companii din Transilvania create de antreprenori români au reuşit în ultimii doi ani rate de creştere anuale de peste 100% într-o perioadă în care economia locală a scăzut în ansamblu cu peste 10%, iar cei mai mulţi dintre oamenii de afaceri se plâng că "nimic nu mai merge."
Ropharma, cea mai mare companie după cifra de afaceri, premiată în cadrul evenimentului a ajuns anul trecut la afaceri de 353 mil. lei, având o creştere medie anulală de 107% între 2008 şi 2010. Ropharma Braşov este o companie farmaceutică care a fost creată de Mihai Miron după ce acesta a vândut în 1998 producătorul de medicamente Europharm Braşov către gigantul britanic GSK.
Miron a mai rămas însă ca manager în cadul Europharm până în 2003, timp în care a acumulat experinţă în cadrul unei multinaţionale, iar aceasta a făcut diferenţa, spune el. "Unul dintre lucrurile care le-ar putea folosi multor antreprenori locali ar fi expunerea internaţională pentru că diferenţa este ca între un diamant neşlefuit şi unul şlefuit".
O altă companie din industria farmaceutică premiată în cadrul evenimentului Campioni în Business de la Sibiu este Sibpharmamed, deţinută de Ilie Vonica, proprietar al grupului Polisano, care deţine şi mai multe clinici medicale. Sibpharmaned, care operează un lanţ de farmacii, a ajuns la afaceri de 137 mil. lei anul trecut, cu o creştere medie de 103,4% în ultimii doi ani.
Este nevoie de antreprenori români puternici
Producătorul de componente auto şi pentru industria energetică Matec-CNC Technik din Şura Mică, judeţul Sibiu s-a numărat de asemenea printre "campioni", înregistrând în ultimii doi ani o creştere medie a afacerilor de 99%.
Compania deţinută de Adrian Kreiner şi Rudolf Baumgartner, doi cetăţeni austrieci, dintre care primul născut în România, s-a reorientat în anii de criză economică dinspre producţia de componente auto către cea de componente pentru turbine eoliene, acesta fiind principalul motiv pentru creşterea puternică a afacerilor pe timpul crizei.
Printre câştigători s-au mai numărat Claudiu Aron, proprietarul companiei Alpin 2003 din Poiana Braşov, cu activităţi în domeniul turismului şi cel imobiliar, cu o cifră de afaceri de 69,7 mil. lei anul trecut şi o creştere de 113,7%, Geromed Mediaş, companie cu afaceri în domeniul sticlei, controlată de Constantin Moraru, cu o creştere de 101,7% şi afaceri de 24,5 milioane de lei, şi Mezel Co din Maramureş, controlată de Ionel Cot. Mezel Co activează în domeniul produselor din carne şi a avut afaceri de aproape 28 mil. lei anul trecut, cu o creştere medie de 160% în ultimii doi ani.
Necesitatea existenţei unor antreprenori puternici români, care să creeze companii şi să reuşească rate înalte de creştere, a devenit tot mai evidentă în ultimii ani, iar vestea recentă a plecării Nokia de la Cluj confirmă încă o dată că economia are nevoie de stabilitatea pe care o aduc antreprenorii locali.
"Odată cu anunţul recent al plecării Nokia de la Cluj a început să se discute şi mai intens despre rolul pe care companiile multinaţionale îl au în economie, comparativ cu antreprenorii locali", spune Cristian Nacu, partener în cadrul Enterprise Investors. "Este bine să avem companii multinaţionale, însă este şi mai bine să avem antreprenori români puternici pentru că aceştia sunt cei care rămân aici şi care asigură creştere economică şi stabilitate pe termen lung."
Enterprise Investors, originară din Polonia, este una dintre cele mai puternice companii de administrare a fondurilor de private-equity din Europa Centrală şi de Est cu investiţii de peste 1,4 miliarde de euro în regiune. Printre investiţiile Enterprise Investors în România se numără producătorul de materiale de construcţii Macon sau lanţul de supermarketuri Profi.
Cristian Nacu crede că modelul de creştere economică a României s-a bazat mai mult pe antreprenorii locali comparativ cu alte ţări din regiune, principalul motiv fiind lipsa investiţiilor străine în anii '90. Iar acesta este şi unul dintre motivele pentru care fondurile de private equity sunt mai active aici decât în alte ţări din regiune.
Oamenii de afaceri au nevoie de o voce comună
"Companiile multinaţionale sunt de multe ori cele care dau tonul", spune, pe de altă parte, Ionuţ Simion, Tax Partner în cadrul PricewaterhouseCoopers. "Decizii cum este plecarea Nokia de la Cluj sau o reducere a activităţii grupului Renault au o influenţă negativă asupra antreprenorilor din regiune. Dacă multinaţionalele reprezintă scheletul unei economii, atunci antreprenorii reprezintă muşchii, pentru că multinaţionalele nu pot acoperi fiecare piaţă, fiecare nişă şi nu pot fi întotdeauna aproape de client, iar acesta este rolul antreprenorilor, de a umple spaţiile goale", spune Simion.
În schimb, unul dintre punctele slabe ale antreprenorilor locali îl reprezintă reticenţa de a primi în companie alţi acţionari, cum sunt, de exempu, fondurile de private-equity care vin cu finanţare pentru creştere, dar şi cu know-how, crede Cristian Nacu.
Pe de altă parte, antreprenorii locali nu au reuşit în ultimii ani să se cristalizeze ca o forţă astfel încât să poată influenţa deciziile guvernamentale. "Unul dintre lucrurile care le lipsesc antreprenorilor români este faptul că nu discută între ei şi nu există o solidaritate între ei. În străinătate, organizaţiile de antreprenori sunt foarte puternice şi au capacitatea de a influenţa deciziile economice ale statului", spune Irina Anghel, preşedintele fundaţei Triple Helix.
Fundaţia are ca obiectiv promovarea spiritului antreprenorial şi sprijinirea antreprenorilor. "Pe de altă parte, antreprenorii români sunt foarte discreţi - cei mai mulţi dintre ei - pentru că nu doresc să se amestece în viaţa publică, unde există foarte multă vehemenţă", a spus Irina Anghel.
Proiect pentru antreprenori
Scopul proiectului "Campioni în business" este tocmai acela de a scoate în faţă antreprenorii români de succes, cei care obţin rate impresionante de creştere. Efectele crizei economice din ultimii ani încep pe de altă parte să se estompeze în rândul antreprenorilor români, conform datelor prezentate de Emilian Croitoru, director executiv adjunct în cadul direcţiei pentru IMM-uri din cadul BCR, cea mai mare bancă locală. "Dacă anul trecut 55% din antreprenori se aşteptau ca businessurile să le aducă rezultate mai slabe, iar 19% anticipau rezultate semnificativ mai bune pentru afacerile lor, anul acesta 33% aşteaptă rezultate mai slabe, în timp ce 31% se aşteaptă la rezultate semnificativ mai bune", spune Emilian Croitoru. El a adăugat că solicitările antreprenorilor pentru finanţare pe care BCR le primeşte sunt în creştere, acesta referindu-se la finanţarea capitalului circulant, dar şi la credite pentru investiţii, cum ar fi cele pentru extindere, schimbarea utilajelor sau creşterea eficienţei energetice. BCR deţine o cotă de piaţă de 40% în ceea ce priveşte sectorul IMM-urilor, conform datelor prezentate de bancă.
Următoarele conferinţe din seria "Campioni în business" vor avea loc la Timişoara, Iaşi şi Bucureşti şi vor premia cei mai dinamici antreprenori din aceste zone.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels