Eveniment

Cartelele la metrou se scumpesc de sâmbătă

Foto: Silviu Matei

Foto: Silviu Matei

Autor: Ioan Dornescu

26.03.2015, 00:00 425

Metrorex va aplica sâmbătă creşterea anunţată a tarifelor, deşi a primit peste 200 de petiţii împotriva deciziei, ba­nii care vor ajunge în companie în urma scumpirilor, 4,4 mil. lei, urmând să fie folosiţi pentru asigurarea siguranţei călătoriilor, potrivit Ministe­rului Transporturilor.

"Pentru oamenii cu venituri mai mici (nemulţumirile, n.r.) sunt justificate şi îi înţelegem. Pe de altă parte, există şi categorii sociale care beneficiază de o serie de facilităţi. Unele măsuri, chiar dacă nu sunt populare, sunt necesare", a declarat, într-un comunicat, ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Noile tarife de călătorie cu metroul vor intra în vigoare din 28 martie, "cu riscul unor nemulţumiri din partea călătorilor", dar cu obligaţia pentru Metrorex să se dezvolte şi să se modernizeze, astfel încât bucureştenii să circule cât mai curand şi pe noile magistrale, a spus el.

Tarifele pentru călătoria cu metroul vor fi majorate cu 16%-33%, preţul cartelei pentru două călătorii urmând să crească de la 4 la 5 lei, pentru cea cu 10 călătorii de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat pasagerii vor plăti 70 lei, faţă de 60 lei în prezent, potrivit proiectului de ordin al ministrului Transporturilor.

Totodată, preţul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va creşte de la 20 lei la 25 lei, cel al unui abonament de o zi va fi majorat de la 6 lei la 8 lei, iar abonamentul de 62 călătorii va fi eliminat.

Mai multe zeci de persoane au protestat, sâmbătă, cerând explicaţii pentru elimina cartelei cu 62 de călătorii şi creşterea tarifelor, în condiţiile în care abonamentul cu 62 călători costă în prezent 50 lei, iar singurul abonament lunar care va mai fi disponibil este cel lunar, al cărui preţ va creşte la 70 lei.

"În perioada 10-23 martie, propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul a fost în consultare publică pe site-ul MT. În acest interval au fost primite peste 200 de petiţii, în condiţiile în care, zilnic, metroul transportă peste 600.000 de călători. Luni, 23 martie, în cadrul şedintei plenului Comisiei de Dialog Social (CDS) organizată la nivelul MT, a fost prezentată şi susţinută fundamentarea proiectului de act normativ. În cadrul dezbaterii, reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi patronale membre CDS au fost de acord în unanimitate cu promovarea proiectului de act normativ în forma prezentată", se arată în comunicatul ministerului.

Instituţia precizează că ajustarea tarifelor de călătorie va conduce la o creştere a veniturilor proprii Metrorex cu aproximativ 4,4 milioane de lei lunar, sumă necesară acoperirii deficitului de finanţare a companiei pe anul 2015.

"Precizăm că, în acest an, subvenţia alocată Metrorex pentru călătoria cu metroul a scăzut de la 369 milioane de lei în 2014, la 328 milioane de lei în 2015. Costul real al unei călătorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu încasat pe o călătorie de la pasageri este de 1 leu, diferenţa fiind acoperită din subvenţii şi alte venituri ale societăţii. Subvenţia şi veniturile actuale ale Metrorex nu pot acoperi costul real al unei călătorii", potrivit sursei citate.

Din suma de 4,4 milioane lei pe care Metrorex o va încasa lunar ca urmare a majorării tarifelor de călătorie, 30% va fi utilizată pentru asigurarea de materiale privind siguranţa circulaţiei (şina de cale ferată, elemente de prindere, macaze, piese de schimb şi asigurarea alimentării cu energie electrică, termică şi apă), 32% pentru servicii de pază şi curăţenie, reparaţii şi întreţinere, 4% vor fi cheltuieli cu personalul, "pentru menţinerea salariilor actuale", iar 34% sunt cheltuieli de exploatare (amortizarea mijloacelor fixe puse în funcţiune, taxe), mai arată proprietarul Metrorex.

Conform bugetului de venituri şi cheltuieli pe acest an al companiei, aprobat de Guvern şi publicat luni în Monitorul Oficial, numărul de angajaţi prognozat pentru finele anului va scădea uşor, la 4.218 persoane de la 4.224 la finele anului trecut, dar vor creşte cheltuielile cu salariile (de la 207,1 milioane lei la 211,6 milioane lei) şi bonusurile acestora (de la 12,3 milioane lei la 14,6 milioane lei).

Şi câştigul mediu lunar pe salariat a fost estimat în creştere, de la 4.439 lei la 4.537 lei.

Cheltuieli mai mari au fost calculate şi pentru contractul de mandat al conducerii, de la 513.000 lei la 713.000 lei.

Veniturile şi cheltuielile totale au fost estimate la 683,4 milioane lei, cu profit zero, subvenţia primită de la stat fiind menţinută aproape la acelaşi nivel ca anul trecut, de 328 milioane lei.

Ultima scumpire a călătoriilor cu metroul datează din august 2012, cea mai mare creştere fiind operată la cartelele de 10 călătorii, care s-au scumpit cu 50%, de la 10 lei la 15 lei.

În vara anului trecut, sindicaliştii de la metrou au pichetat sediul Guvernului, cerând, printre altele, acordarea unei creşteri salariale direct proporţionale cu rata inflaţiei şi acuzând că fondul de salarii Metrorex nu a mai crescut de peste cinci ani. La acel moment, premierul Victor Ponta a reacţionat spunând că angajatul nu trebuie să fie "sclav pe plantaţie", dar nici sindicatul nu trebuie să ajungă patronul Metrorex, unde liderul sindical Ion Rădoi este şef de 20 de ani şi face grevă în faţa Guvernului sau opreşte metroul în caz de reformă.

Ministerul Transporturilor a anunţat marţi că directorul general al Metrorex, Aurel Radu, şi-a dat demisia, după discuţii cu ministrul de resort, conducerea companiei find preluată, temporar, de directorul de Investiţii şi Achiziţii Publice al administratorului reţelei de metrou, Cătălin Homor. Ministerul nu a comunicat motivele demisiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO