Eveniment

Câştigătorii celor doi ani de criză

Câştigătorii celor doi ani de criză

Autor: Dana Ciriperu

05.07.2011, 00:04 593

Dacia şi Nokia, companiile din industria farmaceutică,operatorii de clinici private, transportatorii aerieni low-cost,dar şi retaileri de îmbrăcăminte precum Zara sau C&A se numărăprintre câştigătorii crizei, în condiţiile în care multe dintreaceste companii şi-au dublat cifra de afaceri în perioada2008-2010, arată datele anuarului "Cei mai mari jucători dineconomie" realizat de ZF.

Anuarul va fi lansat astăzi în cadrul evenimentului Cei mai marijucători din economie - Companii care au învins criza. Lecţiilecrizei pentru următoarea perioadă de creştere economică, organizatde ZF în parteneriat cu Pricewater­houseCoopers la BancaNaţională.

În cadrul conferinţei de astăzi va avea loc şi lansarea primeicărţi de strategie de afaceri - Formule de succes pentru următoruldeceniu - care este scrisă de consultanţii PwC şi analizeazămodelul de reuşită al jucătorilor de pe piaţa locală.

Dacia, cel mai mare constructor auto din România, avea în 2008afaceri de 2 mld. euro, dar a găsit "nişa" exporturilor care a duscompania pe primul loc în topul exportatorilor şi a determinat unavans de 30% al vânzărilor în perioada 2008-2010, la peste 2,7 mld.euro.

Tot pe exporturi s-a bazat şi creşterea explozivă a Nokia, carea ajuns de la 455 mil. euro în 2008 la o cifră de afaceri estimatăla 1,5 mld. euro anul trecut, avansul fiind unul dintre cele maimari din economie.

Şi grupul spaniol Inditex, care deţine brandul Zara, şi-a dublatvânzările din România în doi ani, la 100 mil. euro, în condiţiileîn care acţionarii au negociat chirii mai mici şi au găsit spaţiimai bune pentru a se extinde în centrele comerciale. Avansulvânzărilor Zara s-a produs într-o perioadă în care consumul s-aredus cu aproape 15%, iar jucătorii din retailul alimentar aumajorat considerabil numărul promoţiilor pentru a-şi vinde marfa.Şi grupul C&A, care în 2008 făcea primii paşi în România, aavut în 2010 vânzări estimate de 25 mil. euro, faţă de puţin sub 8mil. euro în anul precedent.

Operatorul aerian low-cost Wizz Air, care ameninţă seriospoziţia de lider a companiei de stat Tarom, şi-a dublat cifra deafaceri în 2010 faţă de 2008, după cum arată datele centralizate deZF în anuarul Cei mai mari jucători din economie.

Acestor companii li se alătură cea mai mare parte a firmelor dinindustria de medicamente, a distribuitorilor farma şi a reţelelorde farmacii, dar şi clinicile private, businessuri care activeazăîntrunul dintre sectoarele care a rezistat cel mai bine crizei.Astfel, piaţa farma a crescut în 2010 cu aproape 19% (în lei) faţăde anul precedent şi a ajuns la vânzări de 2,28 mld. euro, potrivitcompaniei de cercetare Cegedim. Cu un an în urmă, în perioada încare economia scădea cu peste 7%, vânzările de medicamente avansaucu 13,1%.

Dacă în 2009, primul an de recesiune, puţine companii au reuşitsă rămână pe creştere, în 2010 situaţia s-a schimbat. Astfel, peste30 de companii din topul celor mai mari 50 de jucători din economialocală au raportat afaceri în creştere în 2010 faţă de 2009, încondiţiile în care în anul precedent doar zece firme reuşiseră sătermine anul cu vânzări mai mari.

Petrom a fost şi în 2010 cea mai mare companie din economiaromânească, iar 12 firme de pe piaţa locală au avut afaceri depeste un miliard de euro. Niciun business antreprenorial românescnu a reuşit însă să se apropie de acest prag. Cu vânzări de 415mil. euro în 2010 (în România şi pe pieţele externe), grupulArabesque fondat la Galaţi de Cezar Rapotan a fost anul trecutliderul businessului cu capital majoritar românesc.

Clasamentul întocmit de ZF pe baza unor chestionare completatede companii sau a estimărilor existente în piaţă arată că energiaşi petrolul rămân sectoarele cel mai bine reprezentate în vârfulclasamentului, iar una din cinci companii din top 50 estecontrolată de stat. Mai mult, raportat la anul 2009, şi companiiledin industria petrolieră şi energetică s-au numărat printrecâştigători, iar businessurile au revenit la rate de creştere de30-40%. Pe de altă parte, pieţe precum cea a cosmeticelor, auto saua materialelor de construcţii au fost printre cele mai puternicafectate de criză în 2010.

Anuarul este prezentat astăzi în cadrul evenimentului "Cei maimari jucători din economie - Companii care au învins criza.Lecţiile crizei pentru următoarea perioadă de creştere economică",organizat de ZF în parteneriat cu PricewaterhouseCoopers la BancaNaţională.

AFACERI DE LA ZERO