O oră de zbor cu elicopterul deasupra României costă între 750de euro şi 1.760 de euro, însă puţini români sau străini aleg acestmijloc de transport pentru a se deplasa, deşi preşedintele TraianBăsescu recomandă investitorilor arabi să folosească elicopterulpentru a vedea România şi nu maşinile sau trenul.
Starea proastă a infrastructurii rutiere şi a celei de cale feratădin România creează premisele ca serviciile de taxi aerian, unbusiness de nişă, să aibă potenţial, însă principalii operatori seplâng de lipsa comenzilor. Pe piaţa serviciilor de taxi aerianprincipalele companii sunt Regional Air Services (RAS), Euro Events(care promovează serviciile de taxi aerian cu numele Efly), dar şiDirect Aero Services.
"Cererea pentru serviciile de taxi aerian cu elicoptere estedezastruoasă. Nu am mai făcut o cursă de mai bine de o lună.Oamenii sunt descurajaţi de preţurile mari pe ora de zbor, însă,având în vedere că şi costurile de întreţinere şi operare suntmari, nu se pot face reduceri la preţ", a declarat Heni Haider,proprietarul companiei Euro Events, care se ocupă cu intermediereaînchirierilor de aeronave. Compania Euro Events SRL din Constanţa,a obţinut în 2009 o cifră de afaceri de 121.280 de lei şi un profitde 23.411 lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
Haider susţine că anul trecut încasările din servicii de taxiaerian s-au ridicat la circa 9.000 de euro, elicopterele operând înmedie o cursă pe lună, faţă de şase curse în 2007.
"Cea mai mare cerere a avut-o anul trecut pachetul de 500 de lei,prin care un elicopter era pus la dispoziţia clienţilor pentru 25de minute pentru o survolare a Bucureştiului", a spus el. Haidersusţine că nu există date legate de valoarea serviciilor de taxiaerian în România. O oră de zbor cu un elicopter de opt locuricostă 1.760 de euro, potrivit datelor de pe site-ul Efly.
Şi Cristina Mitchievici, reprezentanta Regional Air Services (RAS),companie înfiinţată în 1998 la Tuzla, care oferă şi servicii deaerotaxi, susţine că cererea pentru elicoptere nu estespectaculoasă.
"Avem o flotă de trei elicoptere. Cea mai mare cerere pentruserviciile de aerotaxi cu elicopterul se înregistrează vara. Deexemplu, au fost cazuri în care o persoană a solicitat să fie luatădin parcarea hotelului Rex din Mamaia pentru a vedea litoralul dinelicopter", a declarat ea.
În 2009, compania RAS, care mai oferă şi alte servicii, pe lângăcel de taxi aerian, a obţinut o cifră de afaceri de 18,6 milioanede lei (4,4 milioane de euro) şi un profit de 838.000 de lei(200.000 euro), la un număr de 48 de salariaţi, potrivit datelor dela Registrul Comerţului. RAS are o flotă de 16 avioane şi treielicoptere cu o capacitate între unu şi opt locuri. Ora de zbor cuun elicopter de tip Bell 206 cu trei locuri este de 750 de euro,potrivit datelor de pe site-ul companiei RAS.